۱۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۳۶
کد خبرنگار: 5212
کد خبر: 84464967
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت پسته در گناباد آغاز شد

۱۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۳۶
کد خبر: 84464967
برداشت پسته در گناباد آغاز شد

گناباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: برداشت پسته از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار باغات بارور این شهرستان آغاز شد.

نعمت غفوری کاخکی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  برداشت پسته تا نیمه مهرماه امسال  ادامه دارد و پیش بینی می شود بیش از ۱۵ هزار و ۷۵۰ تن پسته‌ تر از باغات گناباد برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی ادامه داد: پنج درصد پسته تولیدی گناباد به صورت تر و تازه خوری در داخل این شهرستان مصرف و حدود ۹۵ درصد پسته فرآوری شده به بازارهای داخلی و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: رقم غالب پسته شهرستان گناباد، پسته بادامی و سفید است و ارقام دیگر نظیر احمد آقایی، اکبری، فندقی و کله قوچی هم در این شهرستان کشت می شود.
غفوری با بیان این که هفت هزار بهره بردار در گناباد در زمینه تولید پسته فعالیت دارند افزود: در این شهرستان تعداد هشت ترمینال فرآوری پسته فعال است که عملیات فرآوری را انجام می دهند.
وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال به دلیل شرایط اقلیمی و تغییرات آب و هوایی و شرایط نامساعد جوی در فصل تلقیح ، باغات پسته شهرستان ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش عملکرد داشته باشد.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی از جمله سم و کود و افزایش هزینه نگهداری، مکانیزاسیون و کارگری سبب شد تا هزینه تولید پسته به شدت افزایش یابد. 
غفوری افزود: از مجموع هفت هزار و ۵۰۰ هکتار باغات پسته شهرستان گناباد چهار هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور و به لحاظ کیفیت، دارای  استاندارد جهانی است.

وی اضافه کرد: ۳۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و در اختیار داشتن ۵۰۰ هزار رأس دام سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.
شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha