گنبدکاووس- ایرنا - رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس گفت: با استقرار سامانه گرم و خشک جنوبی که از امروز تا پایان هفته آینده در بیشتر مناطق گلستان بویژه نواحی شرقی آن حاکم خواهد شد، دمای هوا بین ۳۵ تا ۴۳ درجه سانتی‌گراد افزایش می یابد.

منصور فرشاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش دمای پیش بینی شده طی ۱۰ روز آینده در استان گلستان بویژه نواحی شرقی آن به صورت پلکانی خواهد بود.

وی اضافه کرد: گروه‌های مختلف مردم بویژه کشاورزان گلستانی که مشغول برداشت زراعت پاییزه هستند، باید پیش بینی و مراقب‌های لازم  نسبت به افزایش دما داشته باشند.

فرشاد همچنین از اختصاص یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار از منابع ملی جهت ارتقای تجهیزات هواشناسی گنبدکاووس خبر داد و گفت: با این اعتبارات هواشناسی این شهرستان مجهز به سنجنده رطوبت و دمای اعماق خاک گردید.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس ادامه داد: داده های خروجی این دستگاه در اختیار محققان و کاربران بخش کشاورزی استان گلستان و این منطقه قرار خواهد گرفت.

استان گلستان با گستره افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع و برخورداری از هفت اقلیم آب و هوایی، ۲۸ مرکز باران سنجی برخط و ۱۴۰ مرکز ایستگاه هواشناسی دارد.

شهرستان ۴۱۱ هزار نفری گنبدکاووس واقع درشرق گلستان دارای اقلیم خشک و بیابانی است.