مهاباد - ایرنا - مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان میاندوآب گفت: سال گذشته سه میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال برای حمایت از زندانیان و خانواده‌های آنها در این شهرستان هزینه شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فخرالدین آذریان پنجشنبه شب در مراسم نسیم مهر اظهار کرد: منابع مالی این انجمن به غیر از کمک‌های مردمی در جشن گلریزان و یا ستاد دیه، منابع درآمدی پایدار است به طوری که با ایجاد آموزشگاه راهنمایی و رانندگی، پارکینگ خودروهای توقیفی و راه‌اندازی کیوسک‌ برای ارایه تنظیم شکواییه در جوار دادگستری منبع درآمد پایدار برای انجمن ایجاد شده است.

وی با اشاره به برگزاری ماهانه جلسه‌های انجمن، گفت: امسال به علت شیوع کرونا ۱۰ جلسه برگزار شده و ۱۷ مصوبه به تصویب رسیده که همه آنها اجرا شده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان میاندوآب اضافه کرد: با مصوبه اعضای هیات مدیره مبلغ یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال برای خانواده‌های زندانیان بی‌بضاعت در قالب کمک‌های غیرنقدی شامل اهدای بسته معیشتی در مناسبت‌های مختلف کمک شده‌است.  

آذریان افزود: همچنین از این مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال جهت آزادی زندانیان اختصاص یافته و ۲۰۰ میلیون ریال هم برای هزینه رفت و آمد زندانی به خانواده و امورات فرهنگی هزینه شده‌است.  

وی گفت: همچنین ۵۲۰ میلیون ریال نیز برای هزینه‌های جاری انجمن صرف شده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان میاندوآب با بیان اینکه همچنین ۲۲۰ بسته معیشتی در ۲ نوبت توسط ناحیه مقاومت بسیج میاندوآب جهت توزیع در بین خانواده‌های زندانیان اختصاص یافت، گفت: به غیر از آن، در ۲ مورد بسته‌های معیشتی از سوی اداره‌کل اقدامات تأمینی و تربیتی زندان‌های آذربایجان‌غربی اختصاص و توزیع شد.

وی اضافه کرد: همچنین هنگام بازگشایی مدارس هم در جهت مصوبات هیات مدیره، مبالغی برای نوشت‌افزار و لباس فرم مدارس فرزندان زندانیان هزینه شد.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان میاندوآب افزود: همچنین افراد خیر دیگری به صورت گمنام و ناشناس کمک‌های مالی زیادی برای انجمن می‌کنند که از همه آنان قدردانی می‌کنم.

وی با قدردانی از کارآفرینان و تولیدکنندگان شهر در جهت کمک به زندانیان و خانواده‌های آنان گفت: همچنین توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) برای ۱۷۰ نفر از تسهیلات اشتغال‌زا پرداخت شد.

مساله اشتغال خانواده‌های زندانیان اولویت اصلی این انجمن است

رییس دادگستری میاندوآب نیز در این مراسم گفت: همان گونه که از نام انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان مشخص است یک تشکل خیریه و حمایتی از زندانی و خانواده‌ زندانیان است.

حجت‌الاسلام عادل گل‌حسینی افزود: شاخصه اصلی این انجمن آن است که میان زندانیان با جرایم مختلف تفاوتی قایل نیست و اگر از خانواده‌های زندانیان حمایت نشود آنها نیز دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

وی با بیان اینکه اساسنامه انجمن در سال ۱۳۶۵ تدوین شده و هر چند اصلاحاتی اعمال شده که بازهم نیازمند تحول و بروزرسانی است، گفت: با توجه به نیازها و شرایط جامعه باید بازنگری در آن صورت گیرد.

رییس دادگستری میاندوآب با بیان اینکه حمایت از خانواده زندانیان و مسئله اشتغال آنها اولویت اصلی این انجمن است، افزود: اگر مددجو به هر اتهامی دوران حبس را تحمل کند پس از آزادی کمتر نهادی آنان را برای اشتغال قبول می‌کند.

حجت‌الاسلام گل‌حسینی ادامه داد: به همین خاطر کارفرمایان آنها را با پرداخت یک سوم دستمزد افراد عادی بکارگیری می‌کنند و باید این وضعیت اصلاح شود و در غیر اینصورت تاوان آن را دیگران پس می‌دهند.

وی با بیان اینکه فعالیت هیات مدیره و بازرسان در این انجمن رایگان است، گفت: امسال کمک‌های منایع درآمدی انجمن حمایت از زندانیان میاندوآب نسبت به سال‌های گذشته با شناسایی منابع جدید درآمدی افزایش یافته که جای قدردانی دارد.

رییس دادگستری میاندوآب با اشاره به اینکه افزایش درآمد حاصله این انجمن در مسایل فرهنگی زندان و در راستای حمایت از خانواده‌های زندانیان هزینه می‌شود، گفت: برخی زندانیان در دوران تحمل حبس حتی یک نفر هم ملاقاتی ندارند.

وی افزود: برخی متهمان سال‌ها در زندان می‌مانند و پس از آزادی نمی‌توانند در جامعه و کنار خانواده باشند و پس از مدتی که از زندان آزاد شوند، به علت مشکلات روحی و روانی و اینکه مدتی از همه چیز دور بوده، حضورش با خانواده و جامعه به مشکل برمی‌خورد که یکی از رسالت انجمن با همکاری نهادهای مختلف و روانشناسان آشنا کردن زندانی با خانواده و جامعه است.

به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم محمد قاسمیان و کاظم رشیدی ۲ نفر از معتمدان شهر میاندوآب برای یکسال به عنوان بازرس انجمن حمایت زندانیان این شهرستان انتخاب شدند.