یوسف بنیاسدی روز دوشنبه با اشاره به آغاز یک هفتهای طرح واکنش سریع (طوس) راهداری خراسان رضوی افزود: طی این مدت رانندگان بویژه رانندگان حرفهای طی تماس با سامانه ۱۴۱ مهمترین دغدغه خود را رفع چالههای مخاطرهآمیز عنوان کردهاند.
وی بیان کرد: طی هفته اخیر از میان تماسهای مختلفی که با مرکز مدیریت راههای استان خراسان رضوی انجام شده حدود ۷۰ تماس با موضوع گزارش مسائل راهها در قالب برنامه طوس بوده است.
سرپرست مرکز مدیریت اطلاعات راهها و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: بیشتر تماسها ناشی از خرابی سطح جاده در محورهای مشهد- نیشابور- سبزوار بوده است.
بنی اسدی با بیان اینکه در اجرای این طرح رفع چاله ها بیشتر مورد توجه رانندگان قرار گرفته است، افزود: لازم است اطلاع رسانی بهتری برای طرح واکنش سریع راهداری برای توجه رانندگان به نواقص دیگر نیز صورت گیرد.
وی موضوعات قابل گزارش در قالب برنامه طوس را لکهگیری و اصلاح چالههای مخاطره آمیز در راهها، پاکسازی و شست و شوی علایم و تابلوهای ایمنی موجود و پاکسازی اجسام زاید از سطح و شانهراهها اعلام کرد.
سرپرست مرکز مدیریت اطلاعات راهها و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: رفع نقص و عیب از تابلو و علایم و تجهیزات ایمنی موجود و تکمیل علایم در پیچهای تند فاقد علایم کافی، رفع نقص حفاظ ایمنی آسیب دیده و مخاطره آمیز، آشکارسازی مقاطع حادثه خیز، ایمنسازی تقاطع منجر به حادثه یا انسداد جادهها نیز از دیگر موارد قابل گزارش در این طرح است.
۵۱ گردنه در راههای شهری خراسان رضوی به طول ۵۴۵ کیلومتر، ۱۷۲ گردنه در راههای روستایی به طول ۵۷۴ کیلومتر و ۱۳۶ منطقه کولاکگیر و مهگیر به طول ۵۸۶ کیلومتر در این استان وجود دارد.
خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته در جایگاه دوم کشور از نظر طول راهها قرار دارد.