به گزارش خبرنگار ایرنا ، داده های آماری این ماه همچنین حاکی است که بیشترین موارد پیگیری از طریق سامانه سامد هم در این ماه مربوط به درخواست هایی بود که شهروندان مازندرانی در سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به استان ارائه کرده بودند.
تلفیق این دو داده آماری ثابت می کند که مازندرانی ها بهترین کانال برای طرح مشکلات و درخواست حل آنها را در حضور میدانی مدیران اعم از استانی و کشوری می دانند و به مسیرهای دیگر از جمله سامانه سامد یا پیگیری حضوری کمتر تمایل دارند.
داده های آماری ارتباط مردم مازندران با مدیران در ماه فروردین از آن جهت اهمیت دارد که اولا سفر استانی هیات دولت به استان در روز بیستم اسفند پیگیری درخواست های ارائه شده به رییس جمهور و اعضای هیات دولت را به این ماه کشاند و ثانیا استاندار مازندران به همراه تمامی مدیران کل دستگاه های اجرایی و معاونانش روز اول فروردین را مهمان مردم منطقه هزارجریب شهرستان نکا بود که نخستین تجربه حضور میدانی دستجمعی مدیران استانی محسوب می شد.
طبق این داده های آماری ، در فروردین ماه امسال در مجموع شهروندان مازندرانی ۶۳۰ مورد درخواست به مدیران ارائه کردند که از این تعداد ۴۰۵ مورد معادل ۶۴ درصد درخواست ها یا پیام هایی بود که در حضور میدانی مدیران دریافت شد در حالی که آمار تماس با سامانه سامد تنها ۳۶ مورد بود و ۱۰۹ مورد هم به صورت مراجعه حضور ارائه شد.
البته عملکرد سامانه سامد مازندران در ماه فروردین تنها به ۳۶ مورد ارائه درخواست محصور نماند بلکه در این ماه درخواست بیش از هشت هزار نفر از شهروندان مازندرانی که در سفر استانی هیات دولت ارائه شده بود ، مورد پیگیری قرار گرفت. این آمار هم نشان می دهد سامانه سامد می تواند مکمل مناسبی برای حضور میدانی مدیران باشد ولی به تنهایی نمی تواند جای خالی حضور میدانی را برای دریافت پیام های مردمی پر کند.
گزارش ماه فروردین اداره کل مدیریت عملکرد ، بازرسی و امور حقوقی استانداری مازندران از سامانه سامد حاکی است که در این ماه شهروندان مازندرانی هشت هزارو ۲۸۲ مورد تماس با این سامانه داشتند که به غیر از ۳۶ مورد پیام دریافتی جدید ، همه تماس ها برای پیگیری درخواست های مربوط به سفر هیات دولت به مازندران بوده است.
گرهگشایی مالی در صدر درخواستها
تحلیل داده های آماری سامانه سامد مازندران در ماه فروردین همچنین گویای نکات دیگری هم است ؛ مثلا این که بیشترین میزان درخواست های مردم از مدیران دستگاه های اجرایی از جمله در سفر استانی هیات دولت مربوط به گره گشایی مالی بوده است.
بنا بر این گزارش درخواست وام قرض الحسنه با ۸۱ مورد ، وام بانکی با ۷۷ مورد ، وام خوداشتغالی با ۵۲ مورد و کمک مالی برای امر و معاش با ۴۴ مورد بیشترین فراوانی را داشت و پس از آن درخواست اشتغال با ۳۷ مورد، وام دامداری با ۳۱ مورد ، امکانات رفاهی تفریحی روستا ها با ۲۵مورد و واگذاری ماشین آلات کشاورزی با ۲۱ مورد بوده است. وام تعمیر مسکن ، اجرای طرح هادی در روستا ، کمک مالی برای جهیزیه ، وام خرید خودرو و تحت پوشش قرار گرفتن نهاد های حمایتی هم از دیگر موارد درخو استی شهروندان مازندران در ماه فروردین بود.
بررسی داده های آماری سامانه سامد مازندران همچنین نشان می دهد که بیشتر موارد دریافتی در ماه فروردین مربوط به شهرستان نکا بود. علت بالا بودن درخواست های مردم این شهرستان هم ملاقات مردمی استاندار مازندران به همراه مدیران دستگاه های اجرایی در منطقه هزار جریب این شهرستان بود. از آنجایی که عمده فعالیت مردم منطقه هزار جریب نکا کشاورزی و دامداری است ، وام دامداری و واگذاری ماشین آلات کشاورزی بیشتیرین فراوانی را در میان درخواست های دیگر داشت.
سرپرست دفتر مدیریت عملکرد ، بازرسی و امور حقوقی استانداری مازندران در گفت گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که رویکرد دولت سیزدهم ، گسترش حضور میدانی مسوولان در کنار مردم است تا مشکلات و نیازهای آنان را از نزدیک لمس شود ،گفت: شخص استاندار مازندران به عنوان نماینده عالی دولت همسو با این رویکرد از فرصت های تعطیلات رسمی در مناطق محروم با هدف شناسایی و رفع مشکلات مردم حضور پیدا می کند.
اسماعیل مهر افزا افزود: همه درخواست های مردم در قالب نامه ها و یا سامانه سامد به صورت برنامه ریزی شده و در اسرع وقت پیگیری می شود و در این راستا دستگاه های اجرایی موظف به همکاری هستند.
وی با توضیح این که پس از سفر هیات دولت به مازندران همه درخواست های مردم به صورت جدی پیگیری شده است و مردم نیز مسایل خود را با حضور میدانی استاندار و مدیران دسنگاه های اجرایی پیگیری می کنند، بیان داشت: استاندار مازندران روز نخست فروردین ماه را با هدف گره گشایی از مشکلات مردم به همراه مدیران کل دستگاههای اجرایی به بخش هزار جریب شهرستان نکا سفر کرد که در این سفر بیش از ۴۰۰ نامه دریافت شد.
سرپرست دفتر مدیریت عملکرد ، بازرسی و امور حقوقی استانداری مازندران به حضور میدانی هفته گذشته استاندار و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان به شهرستان گلوگاه اشاره کرد و اظهار داشت: در این سفر نیز حدود ۵۰۰ نامه از طرف مردم منطقه برای رفع مشکلات ونیازمندی های خود نوشتند که همه این نامه ها درحال رصد و پیگیری است.
مهر افزا تاکید کرد که مرکز ارتباطی سامد با انعکاس مشکلات و ارجاع خواسته شهروندان به دستگاه های اجرایی ، فرمانداران و شهرداران و مدیران ستادی استانداری ، ضمن دستور رسیدگی ، تکلیف کرده است تا ظرف مدت ۱۵ روز درخواست ها مورد بررسی و اقدام قرار گرفته و نتیجه به سامانه سامد ارسا ل تا برای پیگیری های بعدی ثبت شود.
وی گفت: سیدمحمود حسینیپور استاندار مازندران به همراه ۵۰ تن از مدیران استانی دستگاههای اجرایی فردا پنجشنبه نوزدهم خرداد نیز به فریدونکنار سفر میکند تا از نزدیک مسایل و مشکلات این شهرستان را بررسی کند.
مرکز سامد به عنوان یک ساختار توانمند به طور عملی بستر وسیعی برای دریافت شکایتها، انتقادها، پیشنهادها و ایدههای مردمی و رسیدگی و پاسخگویی به آنها را با رعایت صرفه جویی در هزینههای زمانی و مالی فراهم کرده است.
یکی از مجاری سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) در کشور سامانه تلفنی ۱۱۱ است که مردم در هر نقطه از استان میتوانند پیشنهاد، انتقاد، گزارش، طرحها و ایدهها، شکایت و درخواست های خود را با کارشناسان این سامانه مطرح و پیگیری کنند.
هدف از راه اندازی این سامانه افزایش مشارکت مردمی در نظارت همگانی و تقویت و تثبیت اعتماد مردم به دولت، افزایش رضایت مردم ازطریق ارتقا کیفیت پاسخگویی دستگاهها و سازمانها، تمرکز زدایی در رسیدگی به مطالبات مردم، ایجاد هماهنگی، وحدت رویه و مدیریت یکپارچه امور ارتباطات مردمی، افزایش سرعت در رسیدگی با بهره گیری از سیستم سامد و ضریب نفوذ الکترونیکی ارتباطات مردمی در کشور است.