تهران- ایرنا- عباس آقا تبریزی دو روز قبل از این که اتابک (صدراعظم) را ترور کند و خود نیز کشته شود به یک عکاسی می‌رود و این عکس را می‌اندازد. او به عکاس می‌گوید: این عکس را پیش خودت نگه دار تا چند روز دیگر افراد زیادی تقاضای داشتن یک کپی از آن را خواهند کرد. 

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه ایرنا، عکاس که گویی یک مرد روسی بوده است به توصیه او عمل می‌کند و پیش بینی عباس آقا هم درست از کار در می‌آید.

عباس آقا که بود؟

عباس آقا تبریزی، صرافی بوده که در تهران بدین کار مشغول و برای خود شهرتی به هم زده بود. او فردی مشروطه خواه و قاتل امین السلطان، صدر اعظم خشن وقت بوده است. گفته می شود حیدرعمواوغلو او را برای این ترور آموزش داده است.

به نوشته یک نشریه اروپایی، عباس آقا عضو یک انجمن مخفی بوده که هدفش را احیای ایران اعلام کرده بود.

یکی از اقداماتی که این انجمن برای نجات ایران ضروری میدانست، حذف اتابک اعظم بوده است. با قرعه کشی انجام شده، قرعه شماره ۴۱ بنام عباس آقا افتاد و وی مامور به این اقدام شد.

عباس آقا به تاریخ ۸ شهریور ۱۲۸۶ اتابک را ترور و چون خود را در محاصره نیروهای امنیتی دید، دست به خودکشی زد.

 پیکر بی جان عباس آقا مقابل مجلس شورای ملی

پیکر عباس آقا که ۲۲ سال بیشتر نداشت دو روز روی خاک های دور مجلس ملی افتاده بود و شهربانی اجازه نمی داد کسی آن را دفن کند.

شهربانی او را با همان لباس‌ها در گودالی انداخت و خاک کرد. اما بعداً از ترس آزادی خواهان، پیکر را بیرون آورده کفن کرده و دوباره خاک کرد.

ترس مردم که از اقدامات شهربانی کمتر شد، مکان دفن او را یافته و به همت دو تن از بازاریان اقدام به ساخت گور مناسب برای وی کردند. احمدکسروی در کتاب تاریخ مشروطه می‌نویسد که در ۱۵ شهریور ۱۲۸۶ که برابر با هفتمین روز از مرگ عباس آقا بود، نزدیک به دو هزار نفر از ساکنین تهران برای برگذاری مراسم دور گور او گرد آمدند..

مراسم روز چهلم او نیز در ۱۳ مهر ۱۲۸۶ در تهران باشکوه برگزار شد.

روزنامه حبل‌المتین در این باره نوشت: ««جمعیت صحرا را فرا گرفته بود که جای عبور نبود. عده جمعیت یکصد هزار نفر تخمین زده شد... چایی و قهوه و سایر لوازم از همت وطن پرستان سبیل بود... خوانچه‌های شیرینی زیاده از حد و شماره نثار شد...»

منبع:

کسروی، احمد. تاریخ مشروطه ایران. تهران: نشر امیرکبیر