همدان- ایرنا- مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: سومین دوره طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) از شهریور ماه ۱۴۰۰، در سطح مدارس سراسر استان آغاز به کار کرد و بیش از ۳۲ هزار دانش آموز پایه اول متوسطه، آموزش‌های این طرح را فرا گرفتند.

به گزارش ایرنا، علی پرند افشار روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه، این طرح با مشارکت پرشور معلمان و دانش‌آموزان همراه بود افزود: آیین پایانی سومین دوره طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) ابتدای تیرماه، همزمان با هفته صرفه‌جویی با قدردانی از برگزیدگان برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: در مجموع نزدیک به یک هزار اثر از دانش آموزان ۳۱۴ مدرسه، در ۱۱ منطقه آموزش  پرورش استان، به دبیرخانه سومین دوره طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) استان همدان ارسال شد.

پرندافشار ادامه داد: از این تعداد اثر ارسال شده، ۲۰۰ اثر در بخش های مختلف، به مرحله پایانی راه یافت و در مجموع ۳۴ اثر موفق به کسب رتبه برتر شدند.

وی تصریح کرد: در آیین پایانی این طرح از ۳۴ اثر برگزیده در ۹ گرایش، نقاشی، روزنامه دیواری، عکاسی، تولید محتوای الکترونیکی، مقاله، داستان نویسی، نامه نویسی، گزارش نویسی و نقاشی روی سفال با اهدا لوح تقدیر و هدایای ارزنده، قدردانی می‌شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه طرح داناب کمک بزرگی به حفظ آب می‌کند، افزود: هدف از اجرای این طرح نجات آب های زیر زمینی است تا برداشت از این منابع آبی، در شهرها، روستاها و در بخش کشاورزی مدیریت شود.

وی خاطر نشان کرد: طی سال های اخیر اتفاقات خوبی در حفظ آب های زیر زمینی صورت گرفته است و با برگزاری طرح هایی همچون طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب)، می توانیم سفره های آب زیرزمینی را نگه داریم و امانت دار خوبی برای نسل های آینده باشیم.

پرندافشار اظهار داشت: نقش دانش آموزان در حفاظت از منابع آب مهم است و انتظار می رود دانش آموزان همه مناطق استان با مشارکت فعال خود، مسئولان شرکت آب منطقه ای را در دستیابی به اهداف این طرح یاری کنند.

وی ادامه داد: این طرح با مشارکت، شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی استان همدان برگزار شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی مهمترین راهکار گذر از چالش های کم آبی است و باید با استفاده از این روش مردم را در مصرف بهینه آب آگاه کنیم.

وی افزود: امروز با وجود برخورداری از ظرفیت های غنی طبیعی، کشور با پدیده بدمصرفی مواجه شده و فرهنگ مصرف درست و بهینه، به درستی بین افراد جامعه جا نیفتاده است.

پرند افشار با اشاره به ابعاد مختلف طرح داناب اظهار داشت: در سال‌های گذشته، طرح نجات دانش آموزی آب در دستور کار مسئولان و متولیان آب کشور قرار گرفت تا با اجرای آن، هر دانش آموز به یک ناجی، و هر ناجی آب به یک حافظ آب تبدیل شود تا مفاهیم اولیه مدیریت مصرف آب را پس از آموزش، به خانواده خود منتقل کند.

وی خاطرنشان کرد: ارزان‌ترین، موثرترین و ماندگارترین مسیر برای ارتقا شاخص‌های حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه آب، بهره‌گیری از توان و ظرفیت مدارس است.

به گزارش ایرنا، طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) سه سال است که در سطح مدارس استان با هدف نجات آب های زیر زمینی برگزار می شود که دومین دوره این طرح با مشارکت بیش از ۶۰ هزار دانش‌آموز و معلم، با معرفی برگزیدگان شهریورماه سال ۱۴۰۰ به کار خود پایان داد.

در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بیش از ۳۰۷ هزار دانش آموز در ۲ هزار ۵۰۰ مدرسه تحصیل می‌کنند.

استان همدان در ۲ دهه اخیر همواره با خشکسالی و کاهش بارش نزولات آسمانی همراه بوده است.