همدان- ایرنا- سرپرست معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: آمار باسوادی در این استان به ۹۶ درصد افزایش یافت که این آمار یک درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

 به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی آموزش و پرورش استان همدان، «منوچهر توسلی کیا» افزود: براساس راهبردهای اجرایی در راستای برنامه ریشه کنی بیسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۶ هزار و ۴۰۰ سوادآموز سال گذشته در طرح های آموزشی مرتبط با سواد آموزی استان شرکت کردند.

وی اظهار داشت: امسال نیز هشت هزار و ۶۰۰ نفر از دوره‌های سواد آموزی، انتقال و دوره تحکیم بهره می برند.

توسلی کیا خاطرنشان کرد: پراکندگی جمعیت، عدم وجود انگیزه در سواد آموزان و نبود اطلاعات اسمی دقیق آمار بی سوادان از عمده مشکلات نهضت سواد آموزی استان همدان است که در این باره باید چاره اندیشی شود.

سرپرست معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: حجم ابلاغی سواد آموزی استان در سال ۱۴۰۱، هشت هزار و ۶۰۰ نفر تعیین شده است که به تفکیک در دوره سواد آموزی ۲ هزار و ۹۴۰ نفر، دوره تحکیم ۲ هزار و ۸۷۰ نفر و دوره انتقال ۲ هزار و ۸۰۰ نفر است.

توسلی کیا با اشاره به اینکه در سال جاری ظرفیت های موجود در سوادآموزی زیر نظر شورای پشتیبانی سواد آموزی استان به سه گروه تقسیم بندی شده است تصریح کرد: گروه سازمانی شامل آموزش دهنده های فعال، نهضت دانش آموزی، دانشجو معلمان، فرهنگیان، اداره استثنایی در مجموع ۹۴ درصد و نیز گروه فراسازمانی شامل تفاهم نامه های بین دستگاهی ۵.۲ درصد و بقیه نیز باید توسط گروه سوم حلقه های میانی شامل نیروهای مردمی، شورای تعلیم و تربیت روستا و محله، گروه های جهادی و حوزه علمیه خواهران پوشش داده شود.

بر اساس نتایج حاصل از سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت استان همدان یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۳۴ نفر است که تعداد افراد بیسواد در استان حدود ۴۹ هزار نفر اعلام شده است.

سازمان نهضت سواد آموزی در هفتم دی ۱۳۵۸ با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد.