همدان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با صدور پیامی به بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: تئاتر کودک و نوجوان که مخاطبانی ویژه و حساس دارد، ضرورت فهمی روان‌شناسانه و اخلاق‌محور را برای دست‌اندرکاران و تولیدکنندگانش می‌طلبد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، مسعود ویژه در این پیام آورده است: آدمی، این یگانه نگین درخشنده آفرینش بر قله‌های وجود، اگر خویش و آفریدگار خویش را به خوبی بشناسد، به راستی که می‌توان اشرف مخلوقاتش خواند مخلوقی که گشودن راز بندگی را از آیین‌ها و مراسم آیینی آغاز کرد.

وی در این پیام افزود: نیایش‌های نمایش‌واره‌ای که ابزاری آگاهانه و عاشقانه بودند برای دست‌یابی به پیوندی هنرمندانه با معشوق ازلی در وادی این آیین‌ها بود که گفت و گو در نمایش شکل گرفت و بنیان هنری والا به نام تئاتر پایه‌ریزی شد.

ویژه ادامه داد: تئاتری که در نگاهی کارشناسانه، زیر مجموعه‌ای از نمایش است که آیین‌ها و مناسک کارآمدترین ریشه‌های به سامان نشستن آن هستند؛ تئاتری که می‌تواند آگاهی بخش باشد و فرهنگ‌ساز تئاتری که در مهیا کردن فضایی شایسته و با نشاط و پویا می‌تواند لذتی ‌اندیشه محور برای مخاطبش خلق کند.

وی با بیان اینکه تئاتر کودک و نوجوان که مخاطبانی ویژه و حساس دارد، ضرورت فهمی روان‌شناسانه و اخلاق محور را برای دست‌اندرکاران و تولیدکنندگانش می‌طلبد، تاکید کرد: دوران کودکی و نوجوانی، دورانی پر تلاطم و سیال است که با دنیایی از خیال پردازی‌ها و آرزوهای رنگارنگ درآمیخته است و این جای کار است که علی‌رغم باور جمعی، تولید تئاتر برای کودکان و نوجوان کاری بس دشوار می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: هنرمند این گونه‌ نمایشی باید که کودک را به لحاظ نیازها و دل مشغولی‌های همه جانبه بشناسد تا بتواند برای برقراری دیالوگ با مخاطبانش زبان کودکی و نوجوانی بگشاید؛ و این یعنی این که روان‌شناسی کودک و نوجوان بداند تا بتواند محصولی مناسب در صحنه یا خیابان برایشان عرضه کند.

وی خاطرنشان کرد: حال که پایتخت تاریخ و تمدن ایران اسلامی، همدان، پس از میزبانی به حق سال‌های متمادی در برگزاری باشکوه جشنواره به بیست و هفتمین سال از انجام این رخداد بین‌المللی رسیده، ‌امید می‌رود که با همت والای هنرمندان این رشته، حضوری متکی بر بلوغ هنری را در اجراها شاهد باشیم و در صحنه و خیابان با هنرنمایی هنرمندانی متعهد به تئاتر و کودک و نوجوان رو به رو گردیم و آثاری منسجم، خلاق، هنرمندانه، با کیفیتی بهره‌مند از عناصر زیبایی‌شناسانه را مشاهده کنیم، چرا که کودکان و نوجوانان این دیار دیرینه، شایسته‌ بهترین‌ها هستند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

بیست و هفتمین دوره با حضور ۷۰ گروه نمایشی داخلی و خارجی برگزار می شود، ۵۰۰ اثر از گروه های نمایشی داخلی و خارجی به جشنواره ارائه شد که پس از داوری اولیه ۷۰ گروه نمایشی به این دوره از جشنواره راه یافتند. در این دوره از جشنواره گروه های نمایشی از پنج کشور ایتالیا، یونان، ارمنستان، ترکیه و عراق حضور دارند و با دیگر راه یافتگان به این رویداد رقابت می کنند.