به گزارش روز شنبه ایرنا از اتاق بازرگانی ایران، نخستین کنفرانس تجارت حلال ایران و کرواسی و جنوب شرق اروپا با میزبانی موسسه جهانی حلال وابسته به اتاق ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و هیاتمدیره ایکریک درباره این کنفرانس گفت: برای من باعث خرسندی است که کشورهای حوزه جنوب شرق اروپا و کرواسی در این کنفرانس حضور داشته باشند و امیدوارم این سفر بتواند برای بهبود روابط ایران با جنوب شرق اروپا موثر واقع شود.
شافعی درباره ایکریک (مرکز تحقیقات و اطلاعرسانی اتاق اسلامی) اظهار داشت: ایکریک مسئول هماهنگی این رویداد است؛ این کنفرانس به دنبال امضای تفاهمنامه مرکز تحقیقات اسلامی با مرکز حلال کرواسی شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه ایکریک یک سازمان بینالمللی است که با توافق میان اتاق ایران و اتاق بازرگانی کشورهای اسلامی تشکیل شده است، تصریح کرد: از سال ۲۰۰۵ در ایران ایکریک شروع به فعالیت کرد و هدف از تشکیل آن ایجاد نهاد تحقیقاتی و علمی برای بهبود تجارت میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است که پروژه حلال ازجمله فعالیتهای این مرکز محسوب میشود.
ایران ششمین کشور تولیدکننده غذای حلال است
شافعی ادامه داد: در ارتباط با صنعت غذایی حلال، ایران جز برترین کشورهای تولیدکننده در میان کشورهای اسلامی است. غذای حلال یکی از صنایع پررونق جهان در سالهای گذشته بوده و پیشبینی شده تا سال ۲۰۲۷ ارزش بازار آن به رقمی حدود یک تریلیون دلار برسد.
وی افزود: در ۲۰۲۰ ایران ششمین کشور تولیدکننده غذای حلال در میان ۷۳ کشور مسلمان و غیر مسلمان بوده است. در واقع در ایران غذای غیرحلال تولید نمیشود و دستگاههای نظارتی در تولید مواد غذایی، علاوه بر کنترل کیفیت و استاندارد مربوطه، بر حلالیت هم تاکید دارند.
رئیس اتاق ایران تاکید کرد: درآمدهای حاصل از صادرات مواد غذایی و نقش غیرقابل انکار صنایع غذایی در اشتغالزایی موجب شده تا این صنعت بهعنوان یکی از صنایع مهم در رشد اقتصادی کشورها، موردتوجه جدی قرار گیرد. در حال حاضر، صنایع غذایی در ایران پس از صنایع پالایشگاهی و صنایع شیمیایی، سومین صنعت تولیدی کشور است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیتها و توانمندیهای ایران میتوان با برنامهریزی دقیق و سرمایهگذاریهای لازم و با رعایت محدودیتهای منابع به توسعه صادرات محصولات غذایی به کشورهای مختلف جهان، ازجمله حوزه جنوب شرق اروپا مبادرت کرد.
رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در بین گروههای کالایی مختلف محصولات غذایی و کشاورزی، بیشترین صادرات ایران متمرکز بر میوه و آجیل با سهم ۴۵ درصد، سبزیجات با سهم ۱۳ درصد، محصولات کنسرو شده با سهم ۱۰ درصد، محصولات لبنی، عسل و تخممرغ با سهم ۵, ۸ درصد که بیش از ۷۵ درصد محصولات غذایی را به خود اختصاص میدهد، است.
شافعی گفت: ایران تولیدکننده اکثر محصولات غذایی مصرفی در داخل است ولی برای تنظیم مصرف داخل اقلامی را از خارج کشور تامین میکند که بهموجب حساسیت بر حلیت علاوه بر مدارک مرسوم برای ورود کالا، مجوزهایی هم برای اثبات حلال بودن مواد اولیه به کار رفته در فرآیند تولید و بستهبندی از آن دریافت میشود. بر اساس دستورالعمل واردات مواد غذایی و آشامیدنی باید اقلام غذایی و نوشیدنی دارای گواهی حلال برای ورود به ایران باشند؛ ازجمله انواع ژلاتین خوراکی و هر خوراکی که در آن ژلاتین به کار رفته باشد.
وی تصریح کرد: در ارتباط با واردات انواع گوشت محدودیتهای زیادی وجود دارد. ایران واردات گوشت را از کشورهای مشخصی انجام میدهد که همه آنها تحت نظارت و بازرسی سازمان دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و عالم دینی بر فرآیند ذبح دام و فرآیند بستهبندی در کشورهای مبدأ نظارت میکند. حتی در مورد فرآوردههای گوشتی نیز این حساسیتها در واردات وجود دارد.
رئیس اتاق ایران ادامه داد: حتماً باید مجوزهای مربوطه ازنظر منشأ حیوانی و نحوه ذبح مشخص شود. اهمیت غذای حلال تنها در بعد مصرفی آن نیست، بلکه ازنظر سلامتی موردتوجه کشورهای غیرمسلمان نیز است. اهمیت سلامت غذایی میتواند بر توسعه مناسبات سیاسی کشورها اثر بگذارد.
شافعی گفت: کشورهای جنوب شرق اروپا با جمعیتی حدود ۴۸ میلیون نفر، در بخش کشاورزی نیاز به واردات از کشورهای دیگر دارند؛ بهعنوان مثال کشورهایی نظیر مقدونیه صربستان، بوسنی و هرزگوین بخشی از مصرف خود را کشورهای همسایه خود تامین میکنند. ایران هم بهعنوان کشوری با توجه به تنوع غذایی بالا میتواند در تامین مواد غذایی این کشورها همکاریهایی داشته باشد و در مقابل کالاهای تولیدی و ماشینآلات وارد کند.
وی افزود: علاوه بر صنعت غذایی، در زمینه مراودات فرهنگی و گردشگری با کشورهای جنوب شرق اروپا با توجه به جمعیت غالب مسلمان در ایران، ایران محل مناسبی برای گردشگری حلال است. بر اساس آخرین گزارشها ایران در میان کشورهای جهان، دهمین کشور و در میان کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا اولین مقصد انتخابی مسلمانان است. قبلاً پروازهای مستقیم از ایران به کشورهای جنوب شرق اروپا وجود داشت ولی در حال حاضر پرواز مستقیم وجود ندارد که در صورت افزایش مراودات تجاری میتوان این مسئله را در آینده حلال کرد.
شافعی تاکید کرد: ایران همواره روابط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نزدیکی با کشورهای حوزه جنوب شرق اروپا داشته اما متأسفانه سطح روابط اقتصادی ایران با این کشورها در حد مطلوبی قرار ندارد. درحوزه صنایع غذایی حلال کشورهای جنوب شرقی میتوانند از ظرفیت ایران در این صنعت استفاده کنند و ایران هم در جبران کسری مواد غذایی خود ازجمله غلات و گوشت با این کشورها تبادل کالا داشته باشد. امیدواریم با افزایش تعاملات تجاری میان ایران و کشورهای جنوب شرق اروپا شاهد وضعیت مطلوبتری در آینده باشیم.
در ادامه نشست محمدرضا کرباسی، مدیرکل ایکریک گفت: این نشست بر اساس توافقنامهای که بین مرکز تحقیقات و اطلاعرسانی اتاق اسلامی با مرکز حلال کرواسی امضاشده، تشکیل شده است و مقررشده دومین کنفرانس در اکتبر سال جاری در زاگرب، پایتخت کرواسی برگزار شود. هدف از این نشست معرفی قابلیتها و ظرفیتهای تجاری و تولیدی میان دو کشور و کشورهای شرق اروپا است؛ ما ظرفیت خوبی برای همکاری داریم.
کرباسی ادامه داد: امسال سطح روابط تجاری کشورهای شرق اروپا با جهان در حوزه حلال، حدود ۶۸۸ میلیارد دلار بوده که سهم تجاری ایران با جهان ۱۰۰ میلیون دلار بوده است؛ از میزان ۶۸۸ میلیارد دلار تجارت جهانی کشورهای جنوب شرق اروپا، سهم تجارت ایران با این کشورها ۳۵۰ میلیون دلار بوده که این رقم بسیار مناسبی است. باید ظرفیتهای تجاری بین ایران و جنوب شرق اروپا را با دقت نظری بیشتری بررسی کنیم تا همکاریها در سطوح مختلف افزایش یابد.
کرباسی گفت: سیاستگذاران دولتی و خصوصی باید ظرفیت همکاری را بررسی کرده و زمینه توسعه روابط را گسترش دهند.
وی تصریح کرد: پرواز مستقیم بین ایران و برخی از کشورهای جنوب شرق اروپا ایجاد شود تا هم هزینه رفتوآمد کاهش یابد و هم سرعت دسترسی به بازارهای بینالمللی افزایش یابد.
به ظرفیتهای ایران و کشورهای حوزه بالکان در حوزه تجارت حلال توجه شود
همچنین آلدین دوگونویچ، مدیرعامل مرکز حلال کرواسی درباره این رویداد مهم گفت: باید به ظرفیتهای ایران و کشورهای حوزه بالکان در حوزه تجارت حلال توجه شود. ایران ۸۵ میلیون جمعیت دارد. در کرواسی هم حدود هفت هزار محصول حلال تولید میشود که ۲۵۰ مرکز تأییدشده محصولات حلال تولید میکنند. ما میتوانیم به بازار ایران توجه بیشتری داشته باشیم؛ البته در اکتبر امسال در نشستی که برگزار خواهد شد، از شرکتهای خصوصی هم حضور خواهند داشت و میتوانیم درباره آینده همکاریها آنجا صحبت کنیم.
در ادامه این نشست، علیاصغر خانی، رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و کرواسی از گامهای مثبت میان ایران، کرواسی و کشورهای حوزه بالکان در توسعه همکاریها گفت: توسعه مناسبات و مراودات اقتصادی موردتوجه ماست تا ظرفیتهای مناسبی در ایران حوزه شناسایی شود؛ البته ایران و کرواسی اشتراکات خوبی در حوزههای مختلفی دارد که باید این اشتراکات موردتوجه قرار گیرد.
خانی، تصریح کرد: همه این اشتراکات نشان میدهد که مردم کرواسی و مردم اروپای جنوب شرق اروپا علاقه زیادی برای استفاده از محصولات حلال دارند. ایران باید به این ظرفیتها توجه کند و از فرصتهای نهفته در این زمینه بهره بگیرد. باید بازارهای داخلی و خارجی توسعه یابد و سهم صادرات افزایش یابد که این موضوع هم باعث رقابتپذیری میشود و باعث میشود کیفیت کالاها بیشتر شود.
در این کنفرانس سهروزه، تعدادی از تجار فعال در بخش تولید و توزیع محصولات و خدمات حلال در کرواسی و منطقه جنوب شرق اروپا و تشکلهای حوزه صنایع غذایی و فعالان اقتصادی ایران حضور داشتند.
در ادامه این کنفرانس دو پنل تخصصی با موضوع «اقتصاد حلال و فرصتهای تجاری میان ایران و جنوب شرق اروپا» و «تولید حلال و فرصتهای تجاری ایران و جنوب شرق اروپا» برگزار شد.