سنندج- ایرنا- رییس اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای به جای پلاستیکی در نانوایی‌های استان به اجرا درآمد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر حشمتی روز یکشنبه در حاشیه اجرای این طرح به خبرنگاران اظهار داشت: کیسه های پارچه‌ای به منظور تشویق شهروندان برای کاهش مصرف پلاستیک در خریدهای روزانه خود در نانوایی های استان کردستان در اختیار مردم قرار گرفت.

وی اضافه کرد: کیسه های پارچه‌ای با طرح‌های زیست‌محیطی توسط کارشناسان محیط‌زیست به طور رایگان و به صورت پایلوت در نانوایی های شهرهای سنندج، مریوان، سقز، قروه، سروآباد و دیواندره توزیع شده است.

رییس اداره آموزش و مشکارکت های مردمی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان یکی از مهمترین اهداف اجرای این طرح را کاهش مصرف پلاستیک خواند و گفت: در صورت استقبال مردم از این طرح، نانوایی های استان به تدریج کیسه های پلاستیکی را حذف و کیسه های پارچه ای را در اختیار مردم قرار می دهند که اجرای این امر منجر به ارتقا کیفیت نان، افزایش ایمنی و سلامت شهروندان و در نهایت حفظ منابع پایه در محیط ‌زیست خواهد شد.

حشمتی  با بیان اینکه نان داغ در کیسه های پلاستیکی سبب تولید حرارت می‌شود، یادآور شد: خرید نان تازه و نگهداری آن در کیسه های پلاستیکی موجب تعرق کیسه، خمیر شدن و کپک زدن نان می شود.

وی اظهار داشت: تولید مواد مونومر در کیسه های پلاستیکی و تماس با نان باعث ایجاد بیماری های ریوی و اختلالات گوارشی شده و نظم سیستم های عملکردی بدن افراد را مختل می کند که بهتر است بجای کیسه پلاستیکی از پارچه های ساده و بدون رنگ و طرح استفاده شود.

در طول ۵۰ سال اخیر استفاده از محصولات پلاستیک در بسته بندی انواع مواد غذایی و نوشیدنی ها و یا به شکل یکبار مصرف افزایش چشمگیری داشته به طوری که عصر حاضر را عصر پلاستیک نامیده اند در حال حاضر ایران یکی از ۱۰ کشور دنیا در استفاده از ظرف یکبار مصرف است.

در این میان یکی از راه حل هایی که توسط کارشناسان محیط ارائه شده است، استفاده از انواع ساک دستی پارچه ای است وسیله ای که در همین چند سال اخیر جایگزین کیسه های نایلونی شده و توانسته از این آزمون، سربلند بیرون بیاید.