بجنورد-ایرنا- رییس کل دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان در برخورد با تغییر کاربری زمین ها ترک فعل کرده است گفت: در این باره به آن سازمان هشدار لازم را داده‌ایم.

حجت الاسلام رضا براتی زاده روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی برای برخورد قانونی با ساخت و سازهای غیرمجاز و قلع و قمع این سازه ها نیاز به دستور قضایی ندارد و می تواند در این باره اقدام کند.

وی افزود: جهاد کشاورزی بدون دستور قضایی می تواند برای برخورد با تغییر کاربری زمین های کشاورزی اقدام کند و در این زمینه تکلیف دارد اما شاهد قارچ گونه سازه ها در زمین های کشاورزی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال با بسیاری از تغییر کاربری ها برخورد شد و اکنون افزایش شمار پرونده ها در این زمینه امتیاز منفی برای سازمان جهادکشاورزی محسوب می شود.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی افزود: سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده است که برای قلع و قمع و تخریب سازه های غیرمجاز با مشکل تامین تجهیزات و امکانات روبه رو است.

وی در بخش دیگر سخنان خود، اطاله دادرسی را از مشکلات اصلی دادگستری عنوان کرد و گفت: در سال های اخیر مشکل اطاله دادرسی کاهش یافته و زمان رسیدگی به پرونده ها کاهش یافته است به طوری که متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در سال ۹۹، ۵۹ روز در سال گذشته ۵۰ روز و امسال ۴۰ روز است. 

مصوبات سفر رییس وقت دستگاه قضا به خراسان شمالی اجرایی نشد 

رییس کل دستگاه قضا در خراسان شمالی با انتقاد از اجرایی نشدن مصوبات سفر رییس دستگاه قضای وقت به استان گفت: آیت الله رییسی در زمان ریاست قوه قضاییه به خراسان شمالی سفر کرد که در این سفر اجرای ۹ پروژه در این استان مصوب شد اما هیچ کدام از این پروژه ها اجرایی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: یک سال و نیم از سفر ایشان به استان سپری شد اما هنوز مصوبه های حوزه دستگاه های اجرایی، عملیاتی نشده است، یک سال است که آقای رییسی رییس قوه مجریه است و در مطالبه ما در سفر پیش روی ایشان به استان توجه به این اجرای این پروژه ها است. 

حجت الاسلام براتی زاده افزود: تقلیل در پرونده های ورودی به دستگاه قضا، مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز، برخورد با مسوولان که  در انجام تکالیف قصور و ترک فعل دارند، اجرای به موقع احکام قضایی از اولویت های امسال در این دستگاه است.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به برخی اعتراض های مردمی از احکام صادر شده خاطرنشان کرد: صدور آرای متقن و کاهش اعتراض های مردمی از دیگر رویکردهای امسال است.

وی با اشاره به افزایش شمار پرونده های ورودی به دستگاه قضا در استان گفت: سال گذشته ۲۴۲ هزار و ۴۰۱ فقره وارد دادگستری استان شد که این رقم نسبت سال ماقبل آن ۹ درصد افزایش یافت.

وی افزود: افزایش بیش از ۲۰ هزار موردی در شمار پرونده های وارد شده به دادگستری استان در یک سال، آن را غیرقابل توجیه عنوان کرد و گفت: ورود این حجم از پرونده در استان، زیاد وقابل توجه است که باید تلاش کنیم شمار آن کاهش یابد.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی افزود: پارسال ۲۳۹ هزار و ۶۹۰ فقره پرونده در استان مختومه شد. 

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.