نقض مرز در رازوجرگلان خراسان شمالی به صفر رسید

بجنورد-ایرنا- رییس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: در سالجاری موردی از نقض مرز و عبور غیرمجاز از مناطق مرزی رازوجرگلان به کشور ترکمنستان در حوزه قضایی این شهرستان ثبت نشد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دادگستری خراسان شمالی، حجت الاسلام و المسلمین رضا براتی زاده روز دوشنبه در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان راز و جرگلان اظهار داشت: در سال ۹۹، ۱۴ فقره پرونده با موضوع عبور غیرمجاز افراد از مرز استان با کشور ترکمنستان در حوزه قضایی ثبت شده بود که این رقم پارسال به چهار فقره پرونده کاهش یافت و در سالجاری به صفر رسید.

وی با بیان اینکه معمولا در بستر عبور غیرمجاز افراد از مرز و نقض حریم مرز سبب قتل اتباع ایرانی توسط مرزبانان کشور ترکمنستان می شد، گفت: با توجه به کاهش قابل توجه موارد عبور غیرمجاز از مرز، در سه سال گذشته موردی از این قتل ها گزارش نشده است.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: دامداران استان برای تعلیف دام ها، آنان را به آن سوی مرز کشور ترکمنستان می برند که این امر تخلف است و با آن برخورد می شود.   

حجت الاسلام و المسلمین براتی زاده با اشاره به افزایش احکام جایگزین حبس در رازوجرگلان، گفت: در پنج ماهه نخست امسال، ۲۰۲ فقره مجازات جایگزین حبس در این حوزه قضایی ثبت شد که این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به افزایش موارد کیفرخواست شفاهی در این حوزه قضایی، بیان کرد: در پنج ماهه امسال ۱۱۱ مورد کیفرخواست شفاهی در این حوزه قضایی به ثبت رسید که این رقم در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰  به ترتیب ۳۹ و ۴۷ مورد بود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند. 

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

این شهرستان سه بخش و ۶ دهستان دارد و ۷۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha