کیش - ایرنا - دبیرکل مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش گفت: درخواست می‌شود ماده ۱۰ قانون دائمی ارزش افزوده اجرا شود تا مشوق‌های این مناطق برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر برای نقش آفرینی در اقتصاد کشور کمرنگ نشود.

به گزارش ایرنا، طهمورث قاسمی عصر چهارشنبه در هم اندیشی جوامع صنفی، سرمایه گذاری و گردشگری کیش اظهار داشت: طبق ماده ۱۰ قانون دائمی ارزش افزوده سرمایه گذاران مناطق آزادی که دارای سه شرط محصور بودن، تراز مثبت تجاری و نقاط جمعیتی باشند از پرداخت این مالیات معاف هستند.
وی منطقه ازاد کیش داری هر سه شرط لازم است اضافه کرد: باور دارم که در سطح تصمیم گیران و تصمیم سازان کلان کشور انگیزه حل مشکلات قانون ارزش افزوده در مناطق آزاد وجود دارد اما برخی‌ مسائل باعث شده این قانون تاکنون به مرحله اجرا نرسد.
قاسمی یادآور شد: انتظار می رود مجلس شورای اسلامی از توان نظارتی خود استفاده کرده و دستگاه اجرایی مربوط را متقاعد به اجرای ماده ۱۰ قانون دائمی ارزش افزوده کرده تا مشوق های این مناطق برای سرمایه گذاری های بیشتر برای نقش آفرینی در اقتصاد کشور کمرنگ نشود.
وی افزود : هم اکنون اعضای کمیسیون اقتصادی و فراکسیون مناطق آزاد تجاری مجلس شورای اسلامی مجاب به بررسی راهکارهای اجرای این ماده شده اند.
تصویب تبصره جزایر آزاد تجاری لازمه افزایش مشوق‌های سرمایه گذاری است
دبیرکل مجمع سرمایه گذاران کیش نیز در این جلسه با بیان اینکه این جزیره به عنوان یک منطقه آزاد در برخی مواقع از جمله محصور بودن را دارا است افزود: در برخی مواقع پیگیری های تصمیم گیران این جزیره برای بهره مندی از مشوق های سرمایه گذاری از جمله معافیت های مالیاتی به علت عدم برخورداری سایر مناطق آزاد ناکام می ماند.
وی یاد آور شد: در این صورت می توان با ایجاد تمایز در این مناطق مانع از کاهش مشوق های سرمایه گذاری در این جزایر شد.
رییس جامعه اصناف، بازاریان و تجار جزیره کیش هم در این جلسه گفت: برداشت های متفاوت از سه شرط ماده ۱۰ قانون دائمی ارزش افزوده از مهمترین عوامل عدم اجرای آن در مناطق آزاد است که  می توان با تعریف مشترک جامع باعث اجرای کامل آن شد.
رحمان سادات نجفی افزود: همچنین انتظار می رود تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه مناطق آزاد نیز به منطور کاهش جذابیت های سرمایه گذاری در سه حوزه اصلاح قانون مالیات و مناطق آزاد و برنامه هفتم توسعه نیز پیگیری های لازم را انجام دهند.
وی افزود: براساس پیشنهاد وزیر اقتصاد و امور دارایی هم اکنون پیشنهادات اصلاح قانون مالیات های مستقیم به هیات دولت پیشنهاد شده که باید برای حفظ و تقویت جذابیت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد با مجلس و دولت رایزنی های لازم انجام شود.
سادات نجفی یادآور شد: برنامه هفتم توسعه هم اکنون در حال تدوین است که در این راستا نیز باید پیگیری شود که موانع سرمایه‌گذاری در این مناطق که طبق برنامه ششم توسعه وجود دارد در برنامه آتی برطرف شود.
وی افزود: انتظار می رود رایزنی و پیگیری های مختلف در خصوص اصلاح قانون چگونگی مدیریت مناطق آزاد نیز به گونه پیش برود که شاهد کاهش جذابیت های سرمایه گذاری در این مناطق نباشیم.