استان ها- ایرنا- خبرنگاران ایرنا در استان ها امروز یکشنبه علاوه بر انعکاس رخدادها، سوژه های متنوعی را پیگیری کردند که مواجهه استان ها با موج دیگری از توفان های گرد و غبار، خشکسالی و کم آبی، سهمیه آرد عشایری، اهمیت تدوین نظام اخلاقی نیروهای مسلح و گردشگری بین المللی در ولشت از جمله این موضوعات است.

به گزارش گروه استان‌ها، مراکز و دفاتر ایرنا امروز علاوه بر پوشش برنامه های خبری در سطح استانی و ملی، موضوعات مختلفی را  همچون روزهای گذشته دستمایه تولید اخبار ، مصاحبه ها و گزارش‌های خبری و تحلیلی خود قرار دادند که مطالعه آنها دریچه ای به رخدادهای کشور است. 

پدیده توفان‌های ریزگرد و گرد و غبار که در سال‌های اخیر به چالشی مهم تبدیل شده، اغلب استان‌ها را درگیر کرده و دارای دو منشاء داخلی و خارجی است؛ تحقیقات  نشان می‌دهد به دلیل خشکسالی، کانون‌های داخلی تولید ریزگرد در حال گسترش بوده و حیات در استان‌های مختلف را تهدید می‌کنند.

براساس اخبار گزارش شده، تازه‌ترین موج نفوذ گرد و غبار امروز امروز هوای استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه را در نوار غربی کشور تحت تاثیر قرار داد به طوری که ۱۱ شهرستان را به تعطیلی کشاند.

کارشناسان توصیه کرده اند که مبتلایان به بیماری‌های ریوی، قلبی، سالمندان و کودکان تا حد امکان از منزل خارج نشوند و فعالیت‌های خود را در فضای باز به حداقل برسانند و در زمان آلودگی شیشه‌های خودرو را بالا نگهدارند و اگر بیماری زمینه‌ای تنفسی دارند و نشانه‌های کوتاهی تنفس و سرفه بر طرف نشد با پزشک خود مشورت کنند.

امروز گروه استان ها در گزارشی با عنوان ۲۶ استان در معرض توفان گرد و غبار/جزییات گسترش کانون‌های داخلی تولید ریزگرد،  به بررسی انتشار ریزگردها و کانون های آن پرداخته که در بخشی از آن آمده است: در سال های دور، پدیده گرد و غبار مهاجر از کشورهای همسایه، برای مدتی محدود، چند استان مرزی را با چالش مواجه می کرد، اما اکنون، به مدت چند ماه در فصول مختلف سال، استان‌های مختلف را در بر می‌گیرد.  در واقع، اکنون کشور با بحران گرد و غبار با دو منشاء خارجی و داخلی مواجه است که تشدید خشکسالی به ابعاد آن افزوده است.

در زمینه آسیب های اجتماعی، مرکز ایرنا در زنجان امروز گزارشی را با عنوان  پیشگیری عامل مهم در مصونیت نوجوانان در برابر دخانیات منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است:  امروزه شیوع رفتارهای پرخطر به خصوص در نوجوانان و جوانان به یکی از مهمترین و گسترده ترین دل نگرانی‌های جوامع بشری تبدیل شده و به رغم فعالیتهای پیگیرانه سه دهه گذشته در این خصوص، رفتارهای مخاطره آمیز در سطح جهان دارای رشد تصاعدی بوده که هزینه‌های پزشکی و مراقبتی این رفتارها نیز رو به افزایش است.

اما وضعیت پیشرفت شبکه فاضلاب اهواز که اهمیت زیادی برای ساکنان این شهرستان دارد و از سال ها قبل گرفتار مشکلات زیادی است، دستمایه کندوکاو خبرنگار ایرنا قرار گرفت . 

در بخشی از گزارش شبکه فاضلاب اهواز، اَبَر پروژه‌ای که پرشتاب در حال اجراست ، می خوانیم: شبکه فاضلاب اهواز سال ها است با مشکلات متعددی مواجه است که در سال های اخیر این مشکلات شدت گرفته است، فرسودگی و عدم توسعه شبکه از جمله مشکلات شبکه فاضلاب اهواز است.

در کنار افزایش دمای هوا، بختک خشکسالی نیز بر ذخایر سدها، رودخانه ها و چشمه ها سایه انداخته است به گونه ای که توجه همگان را به اهمیت  صرفه جویی در مصرف آب ضروری جلب کرده است.

 در همین ارتباط، مرکز تبریز گزارش صرفه‌جویی، رمز عبور از قطعی آب در آذربایجان‌شرقی  را تهیه و منتشر کرده که در مقدمه آن آمده است: در شرایطی که با فرا رسیدن تابستان و افزایش دمای هوا، مصرف آب هم سیر صعودی می یابد، مسوولان نهادهای مرتبط می‌گویند که صرفه‌جویی ۱۰ درصدی شهروندان، رمز عبور از اوج مصرف این ماده حیاتی در آذربایجان‌شرقی و جلوگیری از قطعی آب است.

ایرنا دو گزارش دیگر در خصوص بحران آب دارد که  تغییر الگوی کشت نیاز مدیریت آب در کهگیلویه و بویراحمد و منابع آب خراسان شمالی هر روز کمتر می‌شود/ ضرورت قناعت در مصرف  عناوین آنها است. 

برخی از دیگر گزارش های خواندنی خبرنگاران استانی ایرنا عبارتند از : کلاف سردرگم سهمیه آرد عشایری رضوانشهر و محرومیت دامداران ، قلب تپنده اقتصادی اراک در انتظار مرمت و بهسازی ، الوند عروس بام‌های ایران قدمگاه تابستانه هزاران کوهنورد ، توسعه باغداری گلستان ضرورت حرکت در مسیر درآمدزایی و صادرات‌محوری ، اختصاص اعتبارات سفر رییس جمهور به قزوین و باز شدن قفل پروژه‌های نیمه کاره  ، بیمارستان پیشوا، طرحی نیمه‌تمام که با سفر رئیس جمهور تعیین تکلیف شد

اخبار برگزیده 

 رییس مرکز بهداشت خوزستان امروز بر لزوم ادامه کنترل مرزهای خوزستان برای جلوگیری از ورود واریانت‌های جدید کرونا تاکید کرد.

به گفته سیدمحمد علوی، هر چند ۸۰ درصد شهرهای کشور و بیش از ۹۰ درصد شهرهای خوزستان در حالت آبی قرار دارند اما باید بدانیم که این وضعیت شکننده است، طبق آمار و گزارشات، خیز مجدد بیماری در دنیا شروع شده و موارد بیماری نسبت به هفته گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است. همچنین موارد بیماری در کشورهای اروپایی بزرگ بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افرایش یافته که علت آن زیر واریانت‌های جدید اُمیکرون است.

حال ناخوش تئاتر کشور محور اظهارات کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است که در زنجان گفت: امروز تئاتری نداریم که خانواده‌ها بتوانند به راحتی با حضور فرزندان خود به تماشای آن بنشینند و این مشکل به واسطه این است که جریان فرهنگ و هنر رها شده است.

اما در قم، مدیر حوزه‌های علمیه از لزوم تدوین نظام اخلاقی نیروهای مسلح سخن گفت. 

آیت‌الله علیرضا اعرافی در همایش ملی تربیت در نیروهای مسلح اظهار داشت:  در حوزه اخلاق و نظام ارزشی تربیت در عرصه دفاع و جنگ از منظر اسلام نیازمند مطالعات گسترده‌تری هستیم و نیروهای مسلح انقلاب اسلامی باید نسبت به این موضوع ورود کنند.

امروز استاندار مازندران نیز گفت: زیرساخت های تفریحی و اقامتی با حفظ شئونات اسلامی برای پذیرایی از گردشگران بین‌المللی و داخلی در دریاچه ولشت شهرستان چالوس فراهم می‌شود.

 سید محمود حسینی پور  افزود: با وجود طبیعت بکر بودن منطقه ، اما زیرساخت ها برای ورود گردشگران به دریاچه ولشت در سال های گذشته فراهم نبود که با حضور منسجم سرمایه گذاران در یک سال گذشته بخش زیادی از این دغدغه ها به پایان رسیده است.

عناوین برخی از دیگر اخبار استان ها نیز عبارت است از : ورود دیوان محاسبات به پروژه رها شده موزه فرش تبریز ، سوخت یارانه‌ای کشتی‌های تفریحی بوشهر در آستانه جام جهانی قطر تامین می‌شود ، ۳۸ مصوبه سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی اجرا شد ، نقص فنی هواپیما، نخستین پرواز زائران خانه خدا را در یزد به تاخیر انداخت ، استاندار قم در بیمارستان بستری شد

سازه های آبی شوشتر ؛ موزه زنده آب جهان ، بافت فرش نفیس جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در تبریز ، نیز از جمله تولیدات ویدیویی ایرنا بود که امروز منتشر شد.