خمین - ایرنا - رئیس دادگستری دلیجان گفت: سه هزار و ۱۷۷ فقره پرونده فعال قضایی در شعب دادگاهی، دادسرا و شورای حل اختلاف دادگستری این شهرستان در دست رسیدگی است.

« علیرضا ترابی» روز سه‌شنبه همزمان با هفتمین روز از هفته قوه قضاییه در نشست خبری با اصحاب رسانه، افزود: ۱۹ هزار و ۷۳۵ فقره پرونده قضایی پارسال به شعب دادگاه، دادسرا و شورای حل اختلاف دادگستری این شهرستان وارد شد.

وی اضافه کرد: ۱۹ هزار و ۶۶۳ فقره پرونده در این بازه زمانی در شهرستان دلیجان مختومه شد.

رئیس دادگستری دلیجان اظهار داشت: هشت هزار و ۳۲۸ فقره پرونده قضایی نیز پارسال به شعب دادگاه‌های این شهرستان وارد و از این شمار هشت هزار و ۲۵۲ پرونده مختومه شد.

ترابی با اشاره به ورود پنج هزار و ۹۹۴ فقره پرونده به شعب دادسرای دلیجان در سال گذشته گفت: پنج هزار و ۸۰۱ فقره پرونده مختومه شد.

وی اضافه کرد: پنج هزار و ۴۱۳ فقره پرونده قضایی نیز پارسال به شورای حل اختلاف دلیجان وارد شد که از این تعداد پرونده، پنج هزار و ۶۱۰ فقره مختومه شد.  

رئیس دادگستری دلیجان، میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال گذشته را ۱۱۴ روز عنوان کرد و افزود: کاهش اطاله دادرسی و رضایتمندی مردم یکی از موارد مهم سند تحول دستگاه قضایی است.

ترابی گفت: سرقت، توهین به اشخاص، ضرب و جرح عمدی، تهدید و تصادفات رانندگی بیشترین جرایم ارتکابی این شهرستان در سال گذشته بود.

وی، مطالبه وجه، تامین خواسته، دعاوی اعسار از پرداخت محکوم به، مطالبه وجه چک و درخواست صدور اجرائیه را به ترتیب موضوعات حقوقی نخست وارده به حوزه قضایی شهرستان دلیجان بیان کرد.

ترابی با اشاره به تدوین و ابلاغ سند تحول قوه قضائیه گفت: دستگاه قضا در دلیجان به سمت تخصصی شدن، هوشمندسازی و الکترونیکی شدن با هدف افزایش رضایتمندی مردم، تقویت امید و عدالت در جامعه حرکت می‌کند.

رئیس دادگستری دلیجان افزود: ملاقات حضوری مردم با دادستان و رئیس دادگستری، حضور در مناطق روستایی، مساجد، واحدهای تولیدی و اماکن اجتماعی به منظور راهنمایی حقوقی مردم و معرفی وکلای معاضدتی به خانواده‌های ناتوان از پرداخت هزینه های دادرسی از اقدامات حمایتی این نهاد در دلیجان است.

ترابی اظهار داشت: به منظور تحقق شعار سال جاری و حمایت از واحدهای تولیدی دانش بنیان در دلیجان، پس از اقدامات قضایی و مدیریتی لازم با همکاری فرمانداری، یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی این شهرستان در روزهای آینده به چرخه تولید باز می‌گردد.

وی افزود: در راستای پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق مردم، شناسایی و پیگیری رفع نقاط حادثه خیز، پیگیری اصلاح پروانه‌های چرای دام، پیگیری رفع تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی، الزام واحدهای تولیدی و ایزوگام به رعایت استانداردهای زیست محیطی و اقدامات جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز پارسال از سوی نهاد قضایی دلیجان انجام شد.

رئیس دادگستری دلیجان تصریح کرد: به‌ منظور کاهش اطاله دادرسی و کاهش مراجعه شهروندان به دادگستری، سامانه الکترونیکی دادرسی در این شهرستان راه‌اندازی شده است.  

دلیجان با ۵۰ هزار نفر جمعیت در نوار جنوبی استان مرکزی است.