سمنان-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: طی نزدیک به نیم قرن فعالیت بیابان‌زدایی در این شهرستان بیش از ۶۰ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شد.

علی‌اکبر عباسی راد روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: ۶۰ هزار و ۴۲۰ هکتار عملیات نهالکاری، بذرپاشی، مدیریت هرزآب و احداث بادشکن حاصل بیش از نیم قرن فعالیت بیابانزدایی در این شهرستان به شمار می رود.

وی ادامه داد: انجام عملیات بیابان زدایی نقش عمده ای در حفاظت از شهرها، روستاها، کاهش آلودگی، تامین علوفه و مراقبت از تاسیسات صنعتی و اقتصادی داشته است و حدود ۳۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از آن در شهرستان به صورت جنگل تاغ درآمده است.

عباسی راد اظهار داشت: دامغان طی پنج دهه گذشته فعالیت ها و اقدامات وسیعی در زمینه مقابله با بیابان زایی، کنترل فرسایش باد و جلوگیری از حرکت ماسه های روان انجام داده و این فعالیت ها از سال ۱۳۴۸ با احداث ایستگاه تثبیت شن سرخده آغاز شد. 

وی اضافه کرد: با احداث ایستگاه های شریف آباد، خورزان، امروان و حسن آباد، از سال ۱۳۵۴ به منظور جلوگیری از تهاجم شن‌های روان به روستاها و اراضی کشاورزی مجاور، این ایستگاه‌ها تاسیس و یکی از ایستگاه های مهم در امر تامین نهال های گلدانی و ریشه ای از قبیل تاغ، آتریپلکس، سنجد و توت است. 

عباسی راد خاطرنشان کرد: بیشتر مناطق شهرستان دامغان را با بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مساحت، اقلیم خشک و فراخشک در بر گرفته است و محدوده بیابانی دامغان ۶۷۱ هزار هکتار از مساحت کل آن محسوب می شود که ۹۷ هزار هکتار آن کانونهای بحرانی فرسایش هستند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: بیابان زایی یکی از بلاهایی است که بر سر زیستگاه آمده و منجر به اتفاقات تلخ می‌شود که با اجرای صحیح عملیات بیابان‌زدایی می توان با یکی از مشکلات پیش روی کره زمین مبارزه کرد.