۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۱
کد خبرنگار: 2084
کد خبر: 84806656
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۶۰ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی در دامغان اجرا شد

سمنان-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: طی نزدیک به نیم قرن فعالیت بیابان‌زدایی در این شهرستان بیش از ۶۰ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شد.

علی‌اکبر عباسی راد روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: ۶۰ هزار و ۴۲۰ هکتار عملیات نهالکاری، بذرپاشی، مدیریت هرزآب و احداث بادشکن حاصل بیش از نیم قرن فعالیت بیابانزدایی در این شهرستان به شمار می رود.

وی ادامه داد: انجام عملیات بیابان زدایی نقش عمده ای در حفاظت از شهرها، روستاها، کاهش آلودگی، تامین علوفه و مراقبت از تاسیسات صنعتی و اقتصادی داشته است و حدود ۳۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از آن در شهرستان به صورت جنگل تاغ درآمده است.

عباسی راد اظهار داشت: دامغان طی پنج دهه گذشته فعالیت ها و اقدامات وسیعی در زمینه مقابله با بیابان زایی، کنترل فرسایش باد و جلوگیری از حرکت ماسه های روان انجام داده و این فعالیت ها از سال ۱۳۴۸ با احداث ایستگاه تثبیت شن سرخده آغاز شد. 

وی اضافه کرد: با احداث ایستگاه های شریف آباد، خورزان، امروان و حسن آباد، از سال ۱۳۵۴ به منظور جلوگیری از تهاجم شن‌های روان به روستاها و اراضی کشاورزی مجاور، این ایستگاه‌ها تاسیس و یکی از ایستگاه های مهم در امر تامین نهال های گلدانی و ریشه ای از قبیل تاغ، آتریپلکس، سنجد و توت است. 

عباسی راد خاطرنشان کرد: بیشتر مناطق شهرستان دامغان را با بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مساحت، اقلیم خشک و فراخشک در بر گرفته است و محدوده بیابانی دامغان ۶۷۱ هزار هکتار از مساحت کل آن محسوب می شود که ۹۷ هزار هکتار آن کانونهای بحرانی فرسایش هستند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: بیابان زایی یکی از بلاهایی است که بر سر زیستگاه آمده و منجر به اتفاقات تلخ می‌شود که با اجرای صحیح عملیات بیابان‌زدایی می توان با یکی از مشکلات پیش روی کره زمین مبارزه کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha