مسعود دانشمند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قدمت ۲۵ ساله کریدور شمال جنوب و کالبدشکافی عدم موفقیت این کریدور در ترانزیت کشور گفت: اگر این کریدور نتوانسته همانند سایر مسیرهای ترانزیتی دنیا فعال و اثرگذار باشد به دلیل عدم توسعه یافتگی مناسب در زیرساختهای کشور به خصوص استان گیلان است.
وی تاکید کرد : برای دستیابی به ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا در سال ابتدا باید قوانین گمرکی اصلاح و سپس زیرساختهای بندری احداث یا توسعه یابد و شرکت های حمل و نقل منسجم و منظمی ایجاد شود. در نهایت باید به حمل و نقل ترکیبی همچون شبکه ریلی اشاره کرد که سالهاست در گیلان به دلایلی مغفول مانده است.
این فعال اقتصادی ساخت بنادر جدید را اشتباهی استراتژیک و اصراف هزینه های سنگین دانست و تاکید کرد: هزینههای احداث بنادر جدید می بایست صرف توسعه بنادر کنونی مانند ایجاد ترمینال کانتینری، تجهیز کانتینرهای یخچالی، انبار و تجهیزات بندری و پایانه ای در بنادر موجود شود تا با کشتی ها بتوانند به راحتی عملیات تخلیه و بارگیری کالاها و ارسال به سایر نقاط دنیا را انجام دهند.
چرخه ناقص ترانزیت کالا با شبکه ریلی ناقص گیلان
دانشمند با بیان اینکه دو بندر مهم شمال کشور (انزلی و امیرآباد) فاقد پسکرانه مناسب هستند تصریح کرد: علاوه بر این موارد شبکه ریلی کشور نیز باید نوسازی و بازسازی شود و اتصال خطوط راهآهن ۴۰ کیلومتری رشت-کاسپین و رشت-آستارا به شبکه ریلی مهم ترین پازل رونق بنادر گیلان خواهند بود. پ
وی تنها راه تحول در شبکه تجارت منطقه ای و جهانی و ایفای نقش ایران را تحول در نظام حمل و نقل کشور دانست و تاکید کرد: ایران می تواند نقش محوری خود را در ترانزیت در تجارت شر ق به غرب ایفا کند که امروز کشورهای بزرگی همچون هندوستان، چنی و روسیه به ان نیاز دارند.
این فعال اقتصادی اتکای ترانزیت کالا در ایران را بر حمل و نقل جاده ای و ناکارآمد عنوان کرد و گفت: عدم اتصال بنادر گیلان به شبکه ریل سراسری موجب شده چرخه ترانزیت کالا در کشور ناقص بماند.
ایجاد شرکت های حمل و نقل یک ضرورت است
دانشمند همچنین به ضرورت تشکیل شکرت های حمل و نقل اشاره کرد و ادامه داد : در شبکه حمل و نقل جاده ای کشور ۴۰۰ هزار کامیون عملیات ترانزیت و حمل و نقل کالا را انجام می دهند که از این تعداد ۹۳ درصد آنها تک مالکی هستند که این موضوع موجب می شود نتوانیم برآورد صحیحی از زمان دریافت کالا از کشتی و تحویل کالا دست یابیم؛ برای رفع این مشکل نیاز است مجوز تاسیس شرکت های حمل و نقلی بزرگ صادر شود.
وی در ادامه کامیون را ابزار تولید دانست و افزود : برای نوسازی این ناوگان می بایست قانون خرید خودرو اصلاح شود کامیون هم مانند ماشین آلات راه سازی و معدنی از قوانین خودرو مستثنی شده و این قانون تنها باید شامل خوردروهای سواری باشد .
وی تاکید کرد : دولت با تغییر در ضوابط خرید خودرو می تواند با خروج خرید انحصاری کامیون از ایران خودرو و سایپا دیزل به متقاضیان اجازه دهد از برندهایی که برای آب و هوا و جادههای ایران مناسب است نیاز خود را تامین کنند.
علاوه بر این به گفته این سرمایه گذار حوزه تجارت، در صورت انسجام بخشی به شبکه حمل و نقل جاده ای می توان عوامل مرتبط با سیستم حمل و نقل را فعال و اشتغالزایی کرد.
دانشمند خاطر نشان کرد : باید با اصلاح قوانین ترانزیتی سیستم حمل و نقل را تسهیل کرد تا بار با استانداردهای بین المللی حمل شود و در بنادر عباس و انزلی زیرساخت ها را فراهم ساخت تا بتوان کریدور شمال - جنوب گیلان را فعال کرد .