به گزارش ایرنا، نماینده تامالاختیار دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفرهای استانی در بازدید از مجموعه کلاسهای دیاری گولان و محل استقرار این میز خدمت در دانشگاه کردستان اظهار داشت: در سفرهای استانی عمده مواردی که به ما مراجعه میکنند بیشتر مربوط به تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی و همچنین تبدیل وضعیت اساتید بوده و این مستلزم مجوزهای قانونی بوده و بیشک مردم انتظار دارند در شغل خود وضعیت ثابتی داشته باشند.
دکتر علی اصغر طیبی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که بیشترین فراوانی در آن مشاهده میشود، در حوزه دانشگاه فنی و حرفهای و دانشگاه آزاد بوده و مدرسین این دانشگاهها درخواست تثبیت وضعیت خود را دارند.
وی افزود: تبدیل وضعیتها مستلزم داشتن قوانین بوده و قانون دستگاههای اجرایی را مکلف نموده که بیش از ۱۰ درصد پستهای سازمانی نمیتوانند قراردادی باشند.
نماینده تامالاختیار دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفرهای استانی اضافه کرد: تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی به واسطه سقفی که در دستگاههای اجرایی وجود دارد امکان پذیر نیست، مگر این که تغییری ایجاد شده و بتوانیم نیروی جدید جذب کنیم و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی به پیمانی مستلزم مجوزهای قانونی از سازمان اداری و استخدامی کشور است.
مشاور معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم گفت: هدف از سفرهای استانی ظرفیتسازی در دانشگاهها بوده و باید برای آموزش عالی کشور به هر میزان که در توان داریم در زمینههای علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و پشتیبانی ظرفیتسازی کنیم.
منصور حبیبی گودرزی افزود: موضوع دیگری که در آموزش عالی اهمیت دارد، بحث حمایتگری بوده، مجموعه آموزش عالی کشور باید روحیه حمایتگری داشته باشند و این موضوع هم برای دانشجویان، کارکنان و اساتید باید به صورت جدی انجام گیرد.
وی با بیان اینکه اعتمادسازی در جامعه، حاصل رفتار مسئولین است، گفت: مانعزدایی از دیگر وظایف آموزش عالی است و در این سفر وظیفه ما، این خواهد بود که خواستههای مردم را شنیده و از آن مانعزدایی کرده و در نهایت به اعتمادسازی برسیم تا مردم به این باور برسند که دولت و نظام همواره رو به جلو حرکت میکنند.
حبیبی گودرزی ادامه داد: رضایتمندی در کشور درجه قابل قبولی ندارد و این عدم رضایتمندی سهم کسانی است که در ارگانهای دولتی فعالیت دارند و باید برای مطالبات معقول مردم هر چه در توان داریم انجام دهیم.
وی گفت: رویکرد ما در آموزش عالی اینگونه است که مشکل مردم باید حل شود مگر به دو شرطی که یا تقاضای مردم خلاف بیّن قانون باشد و یا خلاف بیّن شرع، زیرا در اینصورت خواسته مردم زیر پا گذاشتن حق دیگری و یا شرع است و به طور کلی حل مشکلات مردمی باید بر مبنی قانون و شرع باشد.
رییس دانشگاه کردستان هم با ابراز خرسندی از استقرار میز خدمت در دانشگاه کردستان، اظهار داشت: هر ملتی سه نوع سرمایه دارد که شامل سرمایه انسانی، فیزیکی و اجتماعی میشود، سرمایه اجتماعی از رضایتمندی حاصل میشود و موجب باور و اعتماد به نظام، مدیران و مسوولان خواهد شد.
رحمت صادقی افزود: در بسیاری از مواقع اگر بخواهیم به اهداف کلان نظام برسیم نیازمند همراهی مردم و اعتمادشان خواهیم بود و اینکه شخص اول کشور شخصا برای رسیدگی مشکلات و بررسی مطالبات به استانها سفر میکند موجب ارتقای سطح رضایت اجتماعی خواهد شد.
وی اظهار داشت: اطلاعرسانی برای «میزخدمت و ارتباطات مردم در دانشگاه» توسط دانشجویان و همکاران بسیار عالی بود و امیدواریم در دو روز آینده به خوبی پاسخگوی مردم باشیم.
همزمان با سفر رییس جمهور به استان کردستان، میز ارتباطات مردمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۶ و ۱۷ تیرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ در محل «مجموعه کلاسهای دیاری گولان دانشگاه کردستان» مستقر بوده و جامعه دانشگاهی و دیگر اقشار مرتبط میتوانند برای ارائه و ثبت درخواستها، انتقادات، پیشنهادات و شکایات خود به محل مذکور مراجعه کنند.