شیراز - ایرنا- نماز عید سعید قربان با حضور اقشار مختلف مردم شیراز صبح امروز یکشنبه در محل آستان قدسی حضرت شاهچراغ (ع) و دیگر بقاع متبرکه فارس، مساجد و حسینیه‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم اقامه نماز عید قربان در شهر شیراز به امامت آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام‌ جمعه شیراز در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد.

آیت الله لطف الله دژکام امام جمعه شیراز در خطبه‌های نماز عید قربان گفت: عید قربان، عید بازگشت به خداست و لازم است با خدا عهد کنیم که توطئه های  دشمنان را خنثی کنیم و خودمان را به اهل بیت نزدیک کنیم.

امام جمعه شیراز گفت: دشمنان اسلام، کلمات را تحریف می کنند، تحریف عاشورا یعنی پشت سر امام حسین (ع) حرف‌های دروغ زدن کاری که امروز رسانه‌های معاند بر علیه مومنان حرفی به دروغ می‌زنند و جامعه دینی نباید زیر بار این حرف‌ها برود.

او گفت: هرکدام از ما مسئول هستیم خودمان را مراقبت کنیم و آبروی کسی را نبریم تا لطمه‌ای به نظام اسلامی وارد نشود و در مجموع اجرای دستور اخلاقی دینی را وظیفه خودمان بدانیم.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه روحانی باید احتیاط کار باشد و اگر اینطور نباشد دشمن علیه نظام توطئه می‌کند، گفت: بارها دیده شده در فضای مجازی حرف‌ها و نقل قول‌هایی زده می‌شود که اکثر آن‌ها به دروغ یا تحریف بیان شده است که مردم باید ابتدا بررسی و از صحت آن مطمئن شوند.

آیت الله دژکام خطاب به دستگاه قضایی گفت: دستگاه قضایی نسبت به امنیت روانی جامعه مسئولیت دارد و درخواست ما این است وقتی فضای جامعه با دروغ ملتهب می‌شود و مشکل برای مردم نظام ایجاد می‌کنند که این موضوع خطرناک است، وارد میدان شود و پیگیری کند و جلوی گسترش آن را بگیرد.

برخی از شهروندان نیز در دیگر میعادگاه‌های نماز و تعدادی از گلزارهای شهدا، مساجد و امامزادگان استان فارس با هماهنگی ائمه جمعه و جماعت و همچنین روحانیون مستقر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روز عید قربان نماز عید را به جا آوردند.

 مردم فارس به مناسبت این روز با راه‌اندازی پویش‌های عید تا عید و نذر قربانی و در همراهی با مراکز و موسسات نیکوکاری، پایگاه‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در ثواب کمک به نیازمندان در این روز سهیم شده و با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و برگزاری جشن در مساجد و تکایا، این روز را گرامی داشتند.

روز شنبه، ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱، نیز در مراسمی معنوی که با حضور تولیت و زائران و مجاوران حرم مطهر برگزار شد، دعای پرفیض عرفه با نوای حاج حسن شالبافان در صحن و سرای بارگاه منور حضرت شاهچراغ (ع) ، طنین‌انداز شد.

مدیرکل کمیته امداد استان فارس هم از آمادگی کامل این نهاد برای جمع آوری نذورات نقدی و غیرنقدی خبر داد.

به گزارش ایرنا، مرتضی موصلی ضمن تبریک اعیاد بزرگ پیش رو عید قربان را نمادی از عبودیت و بندگی پروردگار متعال دانست و گفت: تمامی مسلمانان بنا بر آموزه های دینی و فطرت پاکشان، در موقعیت های مختلف همواره دستگیر نیازمندان و یاری رسان هم نوعان خود هستند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد هم زمان با عید سعید قربان آماده جمع آوری نذورات و کمک‌های مردم نیک اندیش در دفاتر و ادارات کمیته امداد و همچنین مراکز نیکوکاری در سراسر استان است، افزود: هم استانی های خیر و نیکوکار در روز عید سعید قربان می‌توانند همانند سال های گذشته گوشت قربانی و نذورات خود را از طریق دفاتر کمیته امداد در سراسر استان تحویل این نهاد دهند تا بین نیازمندان توزیع شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته ۴۱۳ مرکز نیکوکاری  و ۵۸ اداره مستقر در سطح استان و ۲۰۰ پایگاه ثابت و سیار در محل برگزاری نماز عید قربان در سراسر استان کار جمع آوری نذورات عید قربان را انجام می‌دهند.