اردبیل - ایرنا - رئیس پلیس فتا استان اردبیل از شناسایی و دستگیری شخصی که با طراحی سایت جعلی در سرورهای خارجی و تبلیغات گسترده مبنی بر فعالیت در حوزه ارز دیجیتال، ضمن جلب اعتماد افراد، اقدام به کلاهبرداری میلیاردی از مردم کرده بود، خبر داد.

سرهنگ علی قهرمان‌طالع روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در پی مراجعه شاکی و اعلام اینکه وی برای سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال با سایتی آشنا شده و با توجه به تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های خارجی و همچنین دریافت مشاوره به صورت صوتی از سوی ادمین سایت، به آن‌ها اعتماد کرده و پس از سرمایه‌گذاری چندین میلیارد تومانی متاسفانه دیگر پاسخی از سوی پشتیبان سایت دریافت نکرده، خواستار تشکیل پرونده و رسیدگی به موضوع شد.

وی افزود: بلافاصله ماموران پرونده با اخذ مستندات دیجیتال از شاکی و بررسی سرنخ های اولیه و انجام تحقیقات گسترده شبانه روزی، متهم را که قصد خروج غیر قانونی از کشور را داشت، در شهرستان اردبیل شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و به پلیس فتا انتقال دادند.

او اظهار کرد: متهم دستگیر شده در بازجویی ماموران اعتراف کرد، که پس از برقراری ارتباط با افراد خارج از کشور، ادمین سایت جعلی ارز دیجیتال شده و با تبلیغات گسترده و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران در شهرهای مختلف کشور به بهانه دادن سودهای کلان به صورت دلار، اقدام به جمع آوری سرمایه آنها کرده است.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل بیان کرد: این مجرم با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی تحویل سیستم قضایی شد. 

سرهنگ قهرمان طالع هشدار داد: با توجه به تبلیغات گسترده ارزهای دیجیتال در فضای مجازی و استقبال سرمایه‌گذاران در این زمینه، شیادان سایبری با دادن وعده های وسوسه انگیز مانند دادن سود به صورت دلار و چندین برابر کردن سرمایه در مدت زمان کوتاه کاربران را فریب داده و از آنان کلاهبرداری می‌کنند، بهتر است کاربرانی که از شرایط سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال شناختی ندارند، با عقد قرارداد و همچنین احراز هویت با شرکت‌های فعال در این حوزه همکاری کنند.

وی اضافه کرد: مردم می‌توانند جرایم سایبری از جمله کلاهبرداری‌های اینترنتی، مزاحمت‌های آنلاین در شبکه‌های مجازی، حملات سایبری، سرقت‌های اینترنتی از حساب‌های بانکی و فعالیت تارنماهای مجرمانه در فضای مجازی را از طریق سامانه آنلاین و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز امداد و فوریت‌های سایبری پلیس فتا اطلاع دهند.

به گفته وی،  لازمه در امان ماندن در محیط اینترنت عدم اعتماد به فعالان این فضا و در مقابل افزایش هوشیاری، آگاهی و سواد سایبری و همچنین کنترل فرزندان در محیط سایبری است و خانواده‌ها می‌توانند از ظرفیت، مطالب و آموزش‌های سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir استفاده کرده و برای دریافت هرگونه مشاوره با کارشناسان این پلیس ارتباط برقرار کنند.

او با اشاره به اینکه کارآگاهان پلیس فتا با حداکثر توان، تخصص و تعهد از امنیت کاربران فضای مجازی پاسداری می کنند، ادامه داد: پلیس فتای استان اردبیل با آدرس ایمیلی Ardebil_fata@police.ir، آدرس اینترنتی @cyberpolice و وب سایت به آدرس cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی با محوریت مبارزه با جرایم سایبری و توسعه امنیت فضای مجازی است.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: شماره تلفن های ۲۱۸۲۵۷۶۵، ۲۱۸۲۵۷۶۶، ۲۱۸۲۵۷۶۸ و ۲۱۸۲۵۷۴۵ از دیگر راه‌های ارتباطی با پلیس فتا استان اردبیل است.

به گزارش ایرنا، فیشینگ (Phishing) یک روش مخرب برای دسترسی به اطلاعات بانکی افراد و سرقت اموال آنها است.