تهران - ایرنا- دانشگاه تهران بزرگ‌ترین نماد آموزش عالی کشور این روزها با موضوع آسیب به ساختمان دانشکده ادبیات فارسی روبرو است، برخی دانشگاهیان عکسی را در فضای مجازی منتشر کردند و مدعی تخریب بخشی از فضای این بنای قدیمی شدند، درحالی که مسوولان دانشگاه این‌اقدام را در راستای مقاوم سازی اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های دانشگاه تهران است که بسیاری آن را مهم ترین مرکز علمی - هنری زبان فارسی در ایران می‌دانند.

هشتم خرداد سال ۱۳۱۳ که قانون تاسیس دانشگاه تهران به تصویب مجلس شورای ملی رسید، ۶  دانشکده برای تشکیل این دانشگاه پیش بینی و در قانون تصریح شد که یکی از آنها دانشکده ادبیات بود.

تدریس استادان بزرگی چون بدیع الزّمان فروزانفر، محمد معین، پرویز ناتل خانلری، ذبیح الله صفا، ‌ اسدالله بیژن، آمینه پاکروان، سید محمد تدین، علی اکبر سیاسی، رضازاده شفق، عبدالحسین شیبانی، سید محمدکاظم عصار، ‌امیر سهام‌الدین غفاری، ‌ محمدحسین فاضل تونی، رشید یاسمی، مهدی بیانی، عبدالله فریار، لطفعلی صورتگر، ‌مهدی حمیدی شیرازی، رضا داوری اردکانی، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمدابراهیم باستانی پاریزی، علی اکبر سیبویه، روزبه زرین‌کوب، خلیل خطیب رهبر در این سال ها همواره از افتخارات این دانشکده بوده است.

مجموعه دانشگاه تهران در ۱۸ آبان ماه ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و هرگونه تغییر، مرمت، ساخت‌وساز، بازسازی، استحکام‌بخشی و هر اقدام دیگری در این دانشگاه از جمله دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی به استعلام میراث فرهنگی و نظارت این بخش نیاز دارد و درصورت کسب نکردن مجوز جرم محسوب می‌شود.  

به ادعای برخی دانشجویان و حامیان میراث فرهنگی کشور، دانشگاه تهران در سال‌های گذشته چندین بار بدون استعلام و نظر میراث فرهنگی تخریب، ساخت‌وساز و بازسازی در این مجموعه را انجام داده است که یکی از این موارد در زمستان سال ۱۳۹۷ در دانشکده پزشکی این دانشگاه و در سال ۱۳۹۵ نیز یک طبقه به ساختمان دانشکده داروسازی دانشگاه تهران اضافه شد و در سال ۹۶ هم در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تعمیراتی انجام شد.

عکس های منتشر شده از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در روزهای اخیر نشان از برداشتن لایه اول سقف بخشی از این دانشکده بوده که تیرهای چوبی آن آشکار شده است و دانشجویان این دانشکده و کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرد که آیا این اقدام که به قول مسوولان دانشگاه تهران در راستای مقاوم سازی بنا انجام می شود، مجوز لازم را از میراث فرهنگی اخذ کرده و ناظر میراث فرهنگی در این مقاوم سازی حضور دارد و این مقاوم سازی علمی و اصولی انجام می شود تا این ساختمان باقدمت آسیبی نبیند.

انتشار مطالبی در فضای مجازی و برخی رسانه ها با عنوان عملیات عمرانی بدون مجوز در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و انتشار تصاویری از بازسازی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با واکنش مسوولان این دانشکده همراه شد.

رضا قاسمی مدیرکل طرح‌های عمرانی و پشتیبانی دانشگاه تهران روز گذشته به این اظهارات پاسخ داد و تاکید کرد که عملیات احیای ساختمان فرسوده دانشکده ادبیات، کاملاً بر اساس اصول علمی در حال انجام است.

وی با تشریح جزییات عملیات مقاوم‌سازی ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران گفت: در تمام دنیا موضوع مرمت میراث فرهنگی رایج است و روش‌های متفاوتی برای حفظ آثار فرهنگی وجود دارد و یکی از این روش‌ها، باززنده‌سازی و احیای آثار فرهنگی است.

به گفته این مسوول اجرای طرح های عمرانی دانشگاه تهران ساختمان این دانشکده از سال ۱۳۱۳ به بهره‌برداری رسیده و بنای آن به دلیل گذر زمان دچار فرسودگی شده است.

قاسمی درباره ارزش فرهنگی بنای دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نیز یادآور شد: کل بناهای واقع در پردیس مرکزی دانشگاه تهران به عنوان اثر ثبت شده فرهنگی شناخته می‌شوند، بنابراین وظیفه داریم فضاها و ساختارهای موجود را حفظ کنیم البته رسالت حفظ بناهای ثبت شده فرهنگی، نافی مقاوم‌سازی آنها نیست؛ چه اینکه عملیات مقاوم‌سازی در راستای همین رسالت و جلوگیری از تخریب و ویرانی آثار فرهنگی انجام می‌شود.

وی همچنین درباره جزییات عملیات مقام‌سازی ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران گفت: پس از انجام محاسبات کامل، نسبت به طراحی مدل مقاوم‌سازی این بنای ارزشمند فرهنگی اقدام شده است. بر اساس محاسبات، این ساختمان فرسوده است و باید مقاومت آن در برابر بحران‌های مختلف نظیر زلزله افزایش پیدا کند.

براساس اظهارات مدیرکل طرح‌های عمرانی و پشتیبانی دانشگاه تهران، ساختمان دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه نیز دچار فرسودگی ناشی از زمان بود که مقاوم‌سازی آن در سال ۱۳۹۶ پایان یافت بنابراین ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دومین ساختمان در پردیس مرکزی دانشگاه تهران است که مقاوم‌سازی می‌شود.

به گفته مسوولان دانشگاه تهران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با درک اهمیت موضوع بهسازی ساختمان‌های قدیمی، اقدام به تعریف و راهبری طرح مقاوم‌سازی ساختمان‌های مراکز آموزش عالی کرده و با تخصیص اعتبار جهت مقاوم‌سازی ساختمان‌های اولویت‌دار، دانشگاه‌ها و مراکز تابعه خود را در این زمینه هدایت و حمایت کرده است.