۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۱۳
کد خبر: 82804266
T T
۰ نفر
قديمي ترين دانشكده پرستاري كشور نيازمند مرمت و بازسازي

تبريز- ايرنا - ساختمان دانشكده پرستاري و مامايي تبريز با افزون بر يك قرن قدمت به عنوان قديمي ترين مكان آموزشي كشور براي اين رشته دانشگاهي مهم، نيازمند مرمت و بازسازي است.

به گزارش ايرنا، بناي فعلي دانشكده پرستاري و مامايي تبريز در سال 1295 شمسي با نام 'آموزشگاه علمي پرستاري' وابسته به بيمارستان ميسيون آمريكايي، با هدف تربيت پرستار با درجه معادل ليسانس و در اصل با مرام تبليغ مسيحيت بنيان گذاشته شد.
'آموزشگاه علمي پرستاري' تا سال 1349 شمسي با همين نام فعاليت مي كرد و آن سال در مجموعه دانشگاه تبريز، ادغام شد.
البته قدمت بيمارستان آمريكايي ها كه 'آموزشگاه علمي پرستاري' نيز جزئي از آن بود، به قبل تر بر مي گردد و اين بيمارستان در آخر محله تاريخي 'ليلاوا'ي تبريز(شريعتي جنوبي امروزي) در سال 1289 شمسي با نيت موذيانه تبليغ مسيحيت بنيان گذاشته شد.
فعاليت بيمارستان ميسيون پرتستان آمريكايي كه در ميان مردم به 'بيمارستان آمريكايي ها' شهرت داشت، تا سال 1352 ادامه يافت و در آن سال دولت با خريد اين مركز به ظاهر درماني و در اصل تبليغاتي مذهبي، آن را به دانشگاه تبريز كه در آن زمان با نام 'دانشگاه آذرآبادگان' شناخته مي شد، واگذار كرد.
در هر حال دانشكده پرستاري تبريز، شناسنامه اين رشته دانشگاهي در كشور محسوب مي شود و تلاش براي صيانت از آن به شكل مرمت و بازسازي ضروري است.
شيري زاده، قائم مقام دانشكده پرستاري دانشگاه علوم پزشكي تبريز با اشاره به اينكه بنا هاي تاريخي، موجوديت و هويت جامعه و شهر شناخته مي شوند، بر اهميت نوسازي دانشكده مامايي و پرستاري كه يكي از قديمي ترين دانشگاه هاي ايران است، تاكيد كرد.
وي با يادآوري اينكه اين دانشكده از سال 1368 زيرنظر دانشگاه علوم پزشكي رفته است، افزود: اين دانشگاه در حال حاظر در رشته هاي مختلف به پرورش پرستاران مي پردازد.
وي با تاكيد بر اينكه اين دانشكده به عنوان اولين آكادمي علمي در سطح كشور شناخته مي شود. اذعان داشت: بناي دانشكده پرستاري و مامايي با بيش از 100 سال قدمت بعنوان يك اثر تاريخي، نياز جدي به مرمت و بازسازي دارد.
شيري زاده ضمن اعلام آمادگي براي همكاري با شوراي شهر جهت مرمت ساختمان دانشكده پرستاري گفت: انتظار مساعدت در مورد برخي امور از اين نهاد مردمي داريم، و با يك سرمايه گذاري مختصر مي توان اين بناي تاريخي را با بهره وري بيشتر مورد استفاده قرار داد.
معاون ميراث فرهنگي مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز با بيان اينكه بناي قديمي و تاريخي دانشكده پرستاري تبريز در سال 1346 به كلي از بين رفت و به جاي آن بعد از چند سال ساختمان جديد و كنوني بنا نهاده شد، گفت: طبق بررسي هاي اين معاونت در حال حاضر هيچ اثري از بناي قديمي در داخل دانشكده و ساختمان اطراف وجود ندارد.
محمد فتحي افزود: ساختمان كنوني دانشكده پرستاري مربوط به دهه 1350 شمسي است كه البته بنائي زيبا و در سبك ساختمان هاي مدرن قديمي مي باشد، اما در فهرست آثار ثبت شده ملي قرار نگرفته است.
وي با اشاره به اينكه امكان ثبت ساختمان كنوني دانشكده پرستاري در فهرست آثار ملي وجود دارد، گفت: در همين راستا پرونده مربوطه به سازمان مركزي ارايه شده و طرح توجيهي آن در دست تهيه و ارسال به تهران است.
فتحي ادامه داد: هر چند ثبت اين بناي زيبا در فهرست آثار ملي قطعي نيست، اما تلاش هاي خود را براي ثبت اين اثر انجام مي دهيم، زيرا تاكنون چند مورد از ساختمان مدرن قديمي در فهرست آثار ملي ثبت شده است.
خبرنگار: مرتضايي**انتشار: عزيزي راد
3038/518