اردبیل - ایرنا - همزمان با سالروز عید سعید غدیرخم وهمراه با اجرای ویژه برنامه های گرامیداشت این روز بزرگ شیعیان، واقعه غدیرخم توسط هنرمندان خلخالی بازسازی و اجرا و با استقبال گرم و پرشور اهالی مومن و ولایی این شهر همراه شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در حالی که سال های گذشته مراسم بزرگداشت عید غدیر خم در مسیر امامزاده سید دانیال خلخال برگزار می‌شد، امسال و برای نخستین بار این آیین در محوطه مسجد علی ابن ابطالب (ع) برگزار و هزاران نفر از اهالی خلخال و همچنین گردشگران میهمانان و مسافران تابستانی به تماشای این نمایش مذهبی و تاریخی پرداختند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه خلخال در این آیین در سخنانی گفت: مقدمات بازسازی واقعه غدیر در این شهرستان پس از دوسال توقف اجباری ان به علت شیوع کرونا امسال مجددا فراهم و امروز اجرا شد.

سرهنگ جواد نوروزی اظهار کرد: غدیر در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است و برگزاری آیین‌های مردمی بازسازی غدیر حاکی از عمومی شدن این جریان عظیم فرهنگی در مناطق مختلف کشور است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه خلخال با بیان اهمیت واقعه غدیر برای جهان اسلام افزود: اجرای چنین برنامه‌هایی نقش مهمی در پیشگیری از نفوذ فرهنگی بیگانه و توطئه دشمنان نظام دارد.

وی با بیان اینکه  استمرار ولایت فقیه ادامه راه پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین (ع) است، افزود: واقعه غدیرخم عظمت اسلام را معنا داد و با تفکر عمیق عدالت خواهی سعادت بشری را به عینیت رساند و امید به هدایت الهی را تجسم بخشید.

سرهنگ نوروزی با بیان اهمیت واقعه غدیر خم افزود: بازسازی این واقعه و نمایش آن برای نسل امروزی جامعه می‌تواند در مقابله با هجمه‌های دشمن موثر واقع شود.

وی به بیان اهمیت زنده نگهداری واقعه غدیر پرداخت و گفت: انتخاب امام علی (ع) به‌ عنوان وصی و جانشین نبی مکرم اسلام (ص) در روز غدیر از جمله وقایع بزرگ تاریخ اسلام است که برای احیا و زنده نگهداری آن باید تلاش شود.

فرمانده سپاه خلخال با گرامیداشت عید امامت و ولایت و امامت بر لزوم الگوگیری از شخصیت حضرت علی (ع) در جامعه تاکید کرد و افزود: عید غدیر، عید ولایت‌پذیری و عید الله اکبر است.

وی با اشاره به تلاش دشمنان در زیر سوال بردن این واقعه عظیم تاریخ اسلام اظهارکرد: واقعه غدیر نمونه‌ای از سپردن امور مسلمانان به ولایت است و اگر از ولایت پیروی کنیم راه واقعی خود را یافته‌ایم.

وی تصریح کرد: واقعه غدیرخم عظمت اسلام را معنا داد و با تفکر عمیق عدالت خواهی سعادت بشری را به عینیت رساند و امید به هدایت الهی را تجسم بخشید.

نوروزی  افزود: غدیر تنها یک رخداد تاریخی و یا نام یک سرزمین نیست، بلکه یک تفکر، نشانه و چشمه‌ای از تداوم خط نبوت است که تا پایان هستی می‌جوشد و  غدیر روز اکمال دین، اتمام نعمت و موجب خشنودی خداست.

او گفت: غدیر شایسته هر ثناست که وحی از او پیراست و محمد بدو آراست و اسلام از او برخاست و غدیر ، عید عدالت و رهبری و پیوند امامت و امت است که همواره موجب خشنودی شیعیان عالم و بیان واقعی هدایت جامعه اسلامی به سمت ولایت است.

سرهنگ نوروزی اظهارکرد: غدیر تنها یک نام و مختص به یک روز نیست، بلکه عهد و میثاق و جریانی مقدس است که انسانیت را معنا داده و مسیر دستیابی به کمال و بهره‌گیری از اندیشه‌های راستین و امیدواری خدایی را برای روح انسان به ارمغان می‌آورد و با تشکیل چشمه‌ای جوشان از تداوم رسالت، بستری مناسب برای توفیق و کامروایی رهروان دین مبین اسلام در محور ولایت‌مداری را فراهم می‌کند.

وی افزود: عید غدیر، ثمره نبوت پیامبر گرامی اسلام (ص) و برگرفته از وحی و فرمان الهی است که خلقت را معنایی دوباره می‌بخشد و نقطه تکوین شجره طیبه امامت است که امتدادش تا پایان عالم هستی ادامه داشته و نوای حقانیتش، تا ابد در پهنای دنیا و دل‌های مسلمانان طنین‌انداز خواهد بود.

همزمان با خجسته سالروز عید غدیر خم شهرستان خلخال  غرق در شادی و سور بوده و جشن‌های مختلف مردمی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق مخلفاین شهرستان برگزار شد.

همچنین بمناسبت گرامیداشت عید غدیرخم  آیین‌های جشن و سرور در مساجد، حسینیه‌ها وبقاع متبرکه امامزادگان خلخال برگزار و مردم خلخال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا به انجام آیین‌های سنتی از جمله زیارت حرم مطهر امامزاده سید دانیال (ع) پرداخته و همچنین با راه‌اندازی کاروان شادی در خیابان‌های این شهر و توزیع نذورات و غذای گرم و سرد در بین نیازمندان این روز بزرگ را گرامی داشتند.