بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان زیر کشت بهاره رفت که بیشترین آن مربوط به کشت پنبه است.

محمد محمدزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عمده کشت بهاره در خراسان شمالی مربوط به کشتزارهای پیاز، گوجه فرنگی، انواع سبزی و صیفی، ذرت و چغندرقند است که با توجه به شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف استان از فروردین ماه کشت های بهاره‌ آغاز و تا تیرماه ادامه دارد.

به گفته وی؛  از ۳۹ هزار هکتار کشت بهاره ۲۵ هزار هکتار مربوط به اراضی آبی و ۱۴ هزار هکتار اراضی دیم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بیشتر سطوح اراضی آبی به کشت محصولاتی از قبیل غلات شامل گندم و جو، گیاهان صنعتی از جمله پنبه، چغندرقند، آفتابگردان و محصولات علوفه‌ای شامل یونجه و ذرت اختصاص دارد و بیشترین اراضی دیم نیز مربوط به گندم، جو و حبوبات است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود در مجموع بیش از ۳۷۰ هزار تن انواع محصول بهاره از سطح اراضی خراسان شمالی برداشت شود، ضمن اینکه سال زراعی گذشته نیز به همین میزان از اراضی خراسان شمالی زیر کشت بهاره رفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهارداشت: در خراسان شمالی ۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم از کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶ را دارد.

وی با بیان اینکه از ۲۶۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ۱۴۷ هکتار دیم و ۱۱۴ هزار آن آبی است، اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری شامل غلات، چغندرقند و محصولات نیمه گرمسیری شامل پنبه در کشتزار های این استان به عمل می آید.  

رونق محصولات کم آب طلب 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه گفت: کشاورزان در سال جاری به نسبت سال های گذشته به سمت کشت محصولات کم آب طلب رفته اند.

محمدزاده بدون بیان آمار دقیقی از کشت محصولات کم آب طلب در خراسان شمالی افزود: خشکسالی و بی آبی شرایط کشاورزی استان را تحت تاثیر قرار داده و بهره برداران در این بخش به ناچار به سمت محصولات کم آب طلب رفته اند، که با نوبت آب کمتر محصول را مدیریت خواهند کرد.

وی بر آبیاری در طول شب و ساعات خنک روز تاکید کرد و اظهار داشت: کشاورزانی که منابع آبی در اختیار دارند از این ثروت به درستی استفاده کنند و نوبت های آبیاری را در طول شب انجام دهند تا آب کمتری تبخیر شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: استفاده از روش های آبیاری نوین راندمان آبیاری را افزایش می دهد که این روش ها به مدیریت مزرعه در سال های کم بارش کمک شایانی خواهد کرد.  

حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زراعی است که سالانه با توجه به شرایط آب و هوایی بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن نیز انواع محصول از آن برداشت می شود و ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.