مشهد-ایرنا- معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس توسعه حل اختلاف خراسان رضوی گفت: ۲ پرونده اختلاف مالی به مبلغ ۶۵۰ میلیارد ریال در مشهد با تلاش اعضای شعب حل اختلاف به صلح و سازش طرفین دعوا منتهی شد.

محمود رفسنجانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پرونده نخست، اختلاف مالی به ارزش ۵۰ میلیارد ریال بود که در شعبه ۲۴۳ مجتمع پنج شورای حل اختلاف خراسان رضوی رسیدگی شد.

وی ادامه داد: در راستای تحقق سند تحول قضایی مبنی بر کاهش پرونده های ورودی به دستگاه قضایی، این پرونده جهت  " اصلاح ذات البین" (آشتی دادن مردم و اصلاح رابطه میان آنها) به این شعبه ارجاع شد که در نهایت با تلاش های اعضای شعبه، این اختلاف با صدور گزارش اصلاحی مختومه به سازش شد.

معاون قضایی رییس کل دادگستری اظهار داشت: پرونده دیگر به ارزش ۱۵ میلیارد ریال به شعبه ۲۵۴ شورای حل اختلاف خراسان رضوی جهت رسیدگی، ارجاع داده شد که این پرونده نیز با مساعدت اعضای شعبه و رضایت طرفین دعوا، صلح و سازش و مختومه اعلام شد.

رفسنجانی با بیان اینکه تراکم پرونده ها در دادگستری از عوامل مهم اطاله دادرسی در سیستم قضایی است، تصریح کرد: شورای حل اختلاف عملکرد مؤثر و قابل چشمگیری در کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا داشته است و استفاده از ظرفیت های مردمی راه کار مناسبی برای "قضا زدایی" از دعاوی است.

رییس توسعه حل اختلاف خراسان رضوی اظهار داشت: با نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در جامعه و سوق دادن مردم به اصلاح ذات البین به طور چشمگیری ورودی پرونده ها به دادگستری کاهش خواهد یافت و علاوه بر اینکه اختلاف به صورت ریشه ای حل می شود، طرفین به رضایت خاطر و آرامش خاطر خواهند رسید. 

وی بیان کرد: یکی از برنامه های مهم و موکد اسلام برای حل ریشه‌ای اختلافات حقوقی و کیفری اصلاح ذات البین است که تاکید به آن در آیات و روایات متعدد نشان دهنده اهتمام دین مقدس اسلام به این موضوع است. زیرا آشتی دادن مردم و اصلاح روابط بین آنها آثار فردی و اجتماعی مفیدی برای طرفین اختلاف و جامعه دارد.

در سال گذشته، ۱۸ هزار و ۳۴۴ فقره پرونده به همیاران خراسان رضوی ارجاع داده شده که ۱۱ هزار و ۸۶۰ مورد آن مختومه شده است که از میان پرونده های مختومه بیش از ۵۰ درصد آن به صلح و سازش منتهی شده است.