ارومیه - ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه زکات در قرآن کریم همراه با نماز آمده و این امر نشانه اهمیت این فریضه است، گفت: پرداخت زکات از مصادیق مهم برخورداری از نعمات الهی به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی روز چهارشنبه در همایش زکات در ارومیه افزود: همچنین پرداخت نکردن زکات از عوامل مهم خشکسالی و کاهش رزق و روزی در جامعه به شمار می رود.

وی اضافه کرد: در صورتی که زکات پرداخت نشود، برکت از زمین برداشته می شود بنابراین باید برای مدیریت معیشت زکات پرداخت شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اظهار کرد: در دین مبین اسلام، ۲ رکن مهم همواره در کنار هم ذکر شده که یکی از آنها زکات به عنوان نماد ارتباط با خلق خدا بوده و نماز نیز نماد ارتباط با خدا ذکر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با تاکید بر لزوم توجه به موضوع جهاد تبیین در همه عرصه ها ادامه داد: لازم است که زکات نیز باید در جامعه بیش از گذشته تبیین شود و همه مبلغ زکات باشیم.

وی با بیان اینکه زکات از فروعات دین و مورد سفارش اسلام است، گفت: زکات یک امر واجب و فریضه الهی است و اگر به این فرضیه عمل نشود، در محضر خدا مسئول هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی هم در این همایش، ظرفیت زکات در راستای مقابله با فقر را بسیار قابل توجه ارزیابی کرد و افزود: برای مشارکت مردم در زکات باید تشویق های لازم صورت گیرد و حتی مردم می توانند پرداخت زکات مستحبی نیز داشته باشند.

رضا ابراهیمی تاکید کرد: از همه مجالس و منابر باید برای تبلیغ زکات استفاده کرد و روحانیون در این خصوص، نقش بسیار مهمی دارند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن باید هزینه کرد و مصارف زکات بین مردم شفاف سازی شود تا مردم بیش از پیش برای پرداخت زکات رغبت داشته باشند.

وی با اشاره به رویکرد محرومیت زدایی دولت سیزدهم اظهار کرد: می توان با استفاده از ظرفیت زکات، دراین راستا همکاری کرد.