به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفیگل روز سه شنبه در آیین هفته ملی کارآفرینی دانشگاه فنی و حرفهای با تاکید بر اینکه دانشگاه فنی و حرفهای و علمی کاربردی جایگاه خاصی دارند، افزود: در وضعیت فعلی کشور نیاز جدی به پنجههای کارآمد است.
وی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه کشور به بحث مهارتآموزی توجه ویژه شده است؛ چرا که ۳۰ درصد آموزشها، باید مهارتمحور باشند و این دانشگاهها با اهدافی که دارند میتوانند برای سایر دانشگاه ها اثربخش و الگو باشند.
وزیر علوم، یکی از ویژگیهای دانشگاه فنی و حرفهای حضور و اثربخشی در هرمنطقه کشور دانست و در ادامه، تکثیر و توسعه آموزشهای فنی و حرفهای، جزو برنامههای جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد.
وی ادامه داد: در این راستا تلاش خواهیم کرد در برنامه هفتم توسعه که در حال تدوین است، سهم آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای، به طور ویژه دیده شود.
زلفیگل اظهار داشت: ایجاد شغل با سطح سواد، ارتباط جدی دارد؛ چرا که در توسعه شرکتهای دانشبنیان یکی از اهداف مهم آنها این است که افراد با سطح عالی را به کار گیرند، اما دانشآموختگان دانشگاه فنی و حرفهای با داشتن پنجه توانمند، هزینه ایجاد اشتغال را کاهش میدهند.
وی افزود: توجه به توسعه مهارتآموزی، چه از لحاظ محتوا و چه شیوه آموزش یک ضرورت است. در کنار پژوهش آموزشمحور باید آموزش مهارتمحور هم دیده شود که در حال تهیه شیوهنامه جدید تالیف کتب درسی هستیم و در نظر داریم بخشهای فرهنگی، مهارتی، هویتی و معرفی اسطورههای علمی کشور را در تالیف کتب درسی، مدنظر قرار دهیم و توجه ویژه به معرفی و شناساندن افراد صاحب ایده و صاحب مکتب داشته باشیم تا دانشجویان به این باور برسند که آنها هم میتوانند روزی به مرجعیت علمی تبدیل شوند.
بر اساس اعلام دانشگاه فنی و حرفه ای، وزیر علوم با اشاره به یکی دغدغههای مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به هویتمداری، خودباوری و افزایش امید دانشجویان، خاطرنشان کرد: برای محقق شدن این مسئله، باید محتواهای آموزشی و سرفصلهای درسی بازنگری و اصلاح شوند.
وی افزود: آن چیزی که باعث میشود کشور توسعه یابد و پیشرفت کند، برنامهریزی درست است، چرا که بدون برنامه، میزان بهرهوری کم میشود. بنابراین داشتن برنامه با زمانبندی درست، کمک می کند سرعت رسیدن به اهداف افزایش و هزینههای لازم کاهش یابد.
زلفیگل ابراز امیدواری کرد در دوره مدیریتی خود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد آموزشکدههای فنی و حرفهای در شهرهایی که ظرفیت و پتانسیل آن را دارند افزایش یابد و به آموزشهای مهارتی در دانشگاه فنی و حرفهای توجه ویژه شود.