رشت - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان از اجرای طرح بصیرت عاشورایی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی همزمان با ماه محرم در ۵۰۰ بقعه متبرکه استان خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان، حجت‌الاسلام و المسلمین ستار علیزاده با گرامیداشت فرا رسیدن ایام عزاداری ماه محرم اظهار داشت: برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی از هشتم مرداد تا پنجم مهرماه، همزمان با اول محرم تا آخر صفر در امامزادگان و بقاع متبرکه در سه سطح اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۶ بقعه متبرکه از بقاع مجری طرح در گیلان سطح یک، ۷۰ بقعه سطح ۲ و ۳۹۴ بقعه متبرکه در سطح سه هستند، افزود: ملاک سطح‌بندی بقاع متبرکه در این ابلاغیه، از نظر فرهنگی و ظرفیت حضور زائران و مجاوران برای عزاداری در بقاع متبرکه در این ایام است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اظهار داشت: بر اساس ابلاغ ستاد مدیریت کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری لازم و ضروری است ضمن اینکه هیئت‌های مذهبی در بقاع شاخص مستقر و از ظرفیت فضاهای روباز موجود در بقاع برای عزاداری استفاده می‌کنند.

وی بیان داشت: برنامه های بصیرت عاشورایی در ۲ بخش، بخش اول اجرای برنامه‌ های فرهنگی و تبلیغی در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه و بخش دوم، اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در موضوعات روضه خوانی، عزاداری و اطعام برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام علیزاده افزود: برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری در شب‌های دهه محرم، ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی‌ در ۵۰ بقعه متبرکه شاخص استان، عزاداری روز تاسوعا و عاشورای حسینی‌ و شام غریبان مراسم شب شهادت امام سجاد (ع) و برگزاری برنامه احلی من العسل ویژه برنامه نوجوانان حسینی با همکاری ادارات آموزش و پرورش از برنامه‌های اجرایی در بقاع متبرکه در اجرای این طرح است.

وی ویژه‌ برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورای حسینی‌(ع) و شام غریبان و همایش رهروان زینبی (‌س) ویژه بانوان را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: ۵۵ خیمه معرفت شامل ۲۲ خیمه ویژه کودک و نوجوان، ۱۸ خیمه معرفت چند رسانه‌ای و ۱۰ خیمه برای مشاوره دایر خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان از مشارکت ۴۲۰ مبلغ و روحانی در برگزاری بصیرت عاشورایی در گیلان خبر داد و افزود: ۴۵ نفر از این مبلغان اعزامی از قم و ۳۷۵ روحانی بومی استان هستند.

وی درباره اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان در موضوعات روضه خوانی، عزاداری و اطعام، اظهار داشت: گیلان ۲۸۱ موقوفه با نیت روضه خوانی، تعزیه داری و اطعام در ایام محرم و صفر دارد، عواید این موقوفات اگر قید مکان داشته باشد طبق نظر واقف و اگر قید مکان نداشته باشد در بقاع مجری طرح فاقد درآمد و یا به صورت حمایت از هیئت های مذهبی هزینه خواهد شد.

اجرای طرح شمیم حسینی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: طرح شمیم حسینی با هدف اجرای نیات اطعام و توزیع بسته‌های معیشتی بین خانواده های نیازمند به ویژه مجاورین امامزادگان توسط هیئت های مذهبی شاخص جهت عمل دقیق به نیات واقفین خیر اندیش اقامه روضه حضرت امام حسین(ع) اجرا می شود.

وی اظهار داشت: نزدیک سه هزار نفر از اعضای هیئت امنا، اعضای مراکز فرهنگی و قرآنی و خادمان افتخاری بقاع متبرکه مجری خدمت رسانی به زائران و برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در قالب طرح بصیرت عاشورایی هستند.

حجت الاسلام و السملمین علیزاده با اشاره به شیوع دوباره کرونا حضور فعال مراکز افق بقاع متبرکه در فضای مجازی را از ویژگی های بصیرت عاشورایی امسال برشمرد و گفت: راه‌اندازی کانال‌های شمیم افق و شبکه مجازی یاوران مراکز افق، طراحی مسابقات سراسری با معرفی کتاب و تعیین جوایز ارزنده توسط مراکز افق امامزادگان، تاسیس هیئت‌های مجازی در بقاع متبرکه برای استفاده هر چه بیشتر فضای مجازی در تبلیغ معارف حسینی دنبال خواهد شد.

وی بیان داشت: راه‌اندازی پویش سیاه‌پوش کردن کوچه‌ها و درب منازل با عنوان هر منزل یک بیرق امام حسین علیه‌السلام و راه اندازی پویش سراسری هر خانه یک حسینه و اجرای سنت حسنه روضه‌های خانگی نیز با بهره‌گیری از مبلغان اعزامی و روحانیون بومی در بصیرت عاشورایی امسال اجر می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به راه‌اندازی کاروان‌های عزاداری با اجرای مداحان و ذاکران جوان و نوجوان در سطح شهر بدون ایجاد تجمع و ازدحام برای استفاده شهروندان، تاکید کرد: این کار برای بهره‌ مندی شهروندانی است که امکان حضور در مراسم برای آنها وجود ندارد.

وی خواستار توجه عموم مردم و مسئولان هیئت‌های مذهبی به نظرات رهبر معظم انقلاب و عالمان دینی در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) و رعایت شئونات ماه محرم شد و گفت: هیئت‌های مذهبی و مجریان در برگزاری مراسم عزاداری رعایت حال مجاورین و همسایگان بقاع متبرکه را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهند.

استان گیلان دارای افزون بر ۹۴۰ بقعه متبرکه است.