تهران- ایرنا- حمله پهپادی اوکراین به مقر ناوگان روسیه در دریای سیاه، حمله توپخانه‌ای ترکیه به الحسکه سوریه، گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با مقام صهیونیستی درباره ایران و ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل درباره ناآرامی‌ها در عراق؛ مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**رویکرد متوازان ایران در سیاست خارجی تغییرناپذیر است

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد رویکرد و سیاست ایران در روابط خارجی، یک رویکرد متوازن است و حتی درصورت تحقق توافق برجام و رفع موانع در روابط ایران و غرب، جمهوری اسلامی ایران هرگز دوستان خود از جمله چین، روسیه یا هند را فراموش نخواهد کرد.

مهدی صفری در بخشی از گفت وگو با شبکه خبری فونیکس چین(که پیش از تماس تلفنی اخیر روسای جمهوری اسلامی ایران و چین انجام شد) تاکیدکرد سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر توازن در روابط خارجی است.

صفری در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه برخی چینی ها نگران هستند که اگر رابطه میان ایران و غرب در چارچوب برجام شکل بگیرد، روابط تهران و پکن ممکن است تحت الشعاع قرار بگیرد، این موضوع را به صراحت مردود دانست و با اشاره به اراده دولت سیزدهم در پیش گرفتن رویکرد متوازن در سیاست خارجی، تاکید کرد: جایی برای نگرانی نیست. رئیس جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که رویکرد اصولی دولت در حوزه سیاست خارجی، رویکرد متوازن است و اگر روابط ایران و غرب درصورت تحقق توافق برجام به حالت عادی بازگردد، محال است دوستان خود از جمله چین را فراموش کند و این سیاست اصولی جمهوری ایران مبنی بر توازن درروابط خارجی تغییر نخواهد کرد.

پول واحد اقتصاد منطقه ای را تقویت می کند

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص همکاری های اقتصادی با کشورهای شریک تجاری گفت: علاقه مند گسترش همکاری های بویژه در بخش اقتصادی با کشور ها هستیم و حتی درخصوص همکاری اقتصادی با کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی پیشنهاد پول واحد را هم مطرح کرده است تا از این طریق بتوان یک اتحادیه اقتصادی با کشورهای حوزه مشترک المنافع در آسیای مرکزی، روسیه، چین ، هند و پاکستان شکل گیرد.

صفری درباره ایده پول واحد توضیح داد: معتقدیم اگر اعضای سازمان همکاری شانگهای یک واحد پول مشترک داشته باشند، می توانیم آن را به کشورهای حوزه اکو هم گسترش بدهیم. حتی این پول مشترک می تواند به بریکس هم تعمیم یابد زیرا چین، روسیه و هند سه عضو اصلی از اعضای پنج گانه این تشکل مهم جهانی هستند که از این طریق، می توان پول واحد حوزه سازمان همکاری شانگهای را به حوزه بریکس هم گسترش داد و این ابتکار، همکاری اقتصادی کشورها را باهم نزدیک تر می سازد.

وی درباره طرح یک کمربند- یک جاده و اتصال چین از این طریق به اروپا وچالش های وفرصت هایی که این طرح می تواند برای ایران داشته باشد، گفت: به صراحت می گویم که ما هیچ مشکلی با این موضوع نداریم، چین باید علاقه صریح خود را نشان بدهد و در حوزه زیرساخت ها همکاری کند. 

صفری درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین هم گفت: در چارچوب این قرارداد، فرصت های بسیاری وجود دارد که  بتوانیم روابط دو کشور را توسعه دهیم. نباید اجازه داد که این فرصت از دست برود. ما سابقه خوبی در زمینه همکاری ها با چین داشته ایم واین روند باید احیا شود.

سفر پوتین به تهران دستاوردهای بسیار خوبی داشت

این مقام جمهوری اسلامی ایران در تشریح دستاوردهای سفر اخیر ولادیمیر پوتین به تهران نیز گفت: این سفر در بخش های گوناگون ازجمله ترانزیت و انرژی و به خصوص در حوزه توسعه سرمایه گذاری درحوزه انرژی یک فعالیت بسیار مهم، بلندمدت و راهبردی است، دستاوردهای بسیار خوبی داشت.

صفری در خصوص اهمیت استفاده ایران و روسیه از پول های ملی برای فعالیت های تجاری و همچنین همکاری های دو کشور در حوزه انرژی و نفت گفت: موضوع حذف دلار از تبادلات تجاری، یعنی همان کاری که چین و روسیه با هم انجام داده اند، ما هم همین کار را با روسیه انجام دادیم.

وی افزود: ما خیلی وقت پیش ، پیشنهاد مشابهی را نیز با چین مطرح کردیم اما سیگنال مثبت از سوی چین دریافت نکردیم اما وقتی که روسیه این موضوع را با ما مطرح کرد، ما  از آن استقبال کردیم .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روسیه با توجه به مشکلات اقتصادی(تحریم ها) که با آن مواجه است تا چه اندازه می تواند به حوزه سرمایه گذاری در ایران و کمک به اقتصاد این کشور ایفای نقش کند، گفت: اگر چه شما در سوال خود اشاره کردید که اقتصاد روسیه مشکل دارد، اما باید گفت که روسیه مثل گذشته در حال فروش نفت و گاز خود است و فکر می کنم رشد اقتصادی روسیه همچنان ادامه دارد.

صفری دربخشی از این مصاحبه تاکید که فرصت های همکاری میان کشورها برای ابد وجود نخواهد داشت و خوب است کشورها قدرت فرصت های پیش آمده برای گسترش همکاری ها را بدانند و بدون تردید استفاده از فرصت های گوناگون همکاری، شرایط برد-برد برای طرفین بدنبال خواهد داشت.

https://irna.ir/xjK۷Xm

**بلینکن و البوسعیدی درباره برجام گفت و گو کردند

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و بدر بن حمد البوسعیدی همتای عمانی خود شنبه شب در خصوص موضوعات مختلفی و در راس آن از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران تلفنی گفت و گو کردند.

دو طرف در خصوص شماری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک رایزنی کردند.

براساس این گزارش دو طرف درباره از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران موسوم به برجام رایزنی کردند.

ادامه آتش‌بس در یمن برای تقویت فرصت برای تحقق صلح و ثبات در این کشور و جنگ اوکراین از دیگر مسائلی بود که بلینکن و البوسعیدی درباره آن به بحث و بررسی پرداختند.

وزارت امور خارجه عمان اعلام کرد که دو طرف بر اهمیت تلاش مضاعف برای حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو و حل سیاسی و دیپلماتیک به طوری که حافظ استقلال و حاکمیت و زندگی مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها باشد، تاکید کردند.

گفت وگوی بلینکن و البوسعیدی چند ساعت پس از تماس تلفنی محمد بن عبدالرحمن ال ثانی وزیر امورخارجه قطر و حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص برجام صورت می گیرد.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز ۶ مردادماه با «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان تلفنی گفت وگو کرده بود.

 نماینده آمریکا و وزیر امور خارجه عمان به بررسی تلاش‌های مربوط به احیای توافق هسته‌ای با ایران پرداختند.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید. 

مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است. 

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است. 

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است. 

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد.

https://irna.ir/xjK۷WB

**تظاهرات چارچوب هماهنگی شیعی عراق «با هدف منع فتنه» به زمان دیگری موکول شد

کمیته آمادگی برای تظاهرات «دفاع از مشروعیت قانون اساسی» مقرر کرد تظاهرات چارچوب هماهنگی که قرار بود روز یکشنبه در بغداد برگزار شود، به زمان دیگری موکول شد.

این کمیته در بیانیه ای اعلام کرد: بر اساس بیانیه های برادران در چارچوب هماهنگی و دخالت شیوخ عشایر بزرگوار و شخصیت های فاضل دینی، قرار شد موعد تظاهرات دفاع از دولت و موسسات آن به موعد دیگری موکول شود تا فرصتی به گفت و گو و ایجاد راه حل های مثبت سیاسی داده شود، وحدت صفوف و دوری از فتنه، تضمین و فرصت دعوت کنندگان به فتنه سوزانده شود.

این بیانیه افزوده است: خدا عراق و ملت آن را حمایت و مرجعیت دینی، عشایر کریم و جمیع نیروهای ملی را حفظ کند.

برای دومین بار طی ۷۲ ساعت گذشته، طرفداران جریان صدر در اعتراض به معرفی محمد شیاع السودانی از سوی چارچوب هماهنگی شیعی برای تصدی نخست وزیری آینده عراق بدون مانع قابل توجهی وارد منطقه سبز بغداد و مانع برگزاری جلسه پارلمان برای تعیین رئیس جمهور و مکلف شدن نخست وزیر با تصرف دوباره پارلمان شدند.

این اقدامات باعث شد تا چارچوب هماهنگی شیعی در بیانیه ای در واکنش به این اقدامات اعلام کند: ما با نگرانی شدید حوادث ناگواری را که در این روزها در پایتخت رخ می دهد، به ویژه تجاوز به نهادهای قانون اساسی، هجوم به مجلس نمایندگان و تهدید به حمله علیه قوه قضائیه و حمله به مقرهای رسمی و سرویس های امنیتی را دنبال می کنیم. در عین حال که توصیه به صبر و خویشتنداری کامل می کنیم ما مردم و طرفداران قانون مدارمان را به تظاهرات مسالمت آمیز در دفاع از دولت و مشروعیت آن و نهادهای آن که در راس آنها مقام قضایی و قانونگذاری است دعوت می کنیم و ایستادگی در برابر این تخطی خطرناک و انحراف از قانون و موازین و شرع را واجب می دانیم.

 بیانیه چارچوب هماهنگی شیعی افزود: دولت، مشروعیت آن، نهادهای قانونی آن و صلح مدنی خط قرمزی بر روی همه عراقی ها هستند که آماده دفاع از آن به هر طریق ممکن صلح آمیز هستند.

با این حال، دعوت های متعدد به گفت و گو به جای تقابل و اردوکشی های خیابانی باعث شد که کمیته آمادگی برای تظاهرات، این رویداد را به زمان دیگر موکول و تا اطلاع ثانوی لغو کند.

https://irna.ir/xjK۷VB

**مصطفی الکاظمی روز یکشنبه را در عراق تعطیل اعلام کرد

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز یکشنبه را در عراق برای همه ادارات و موسسات رسمی تعطیل اعلام کرد.

دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه ای اعلام کرد که روز یکشنبه ۳۱ جولای ۲۰۲۲ (برابر با ۹ مردادماه ۱۴۰۱) برای همه نهادهای رسمی به استثنای موسسات امنیتی تعطیل است. همچنین ۵۰ درصد نیروهای خدماتی و درمانی نیز تعطیل هستند.

پیشتر نیز،   محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در بیانیه ای اعلام کرد که جلسات مجلس این کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

با این حال، هنوز مشخص نیست نخست وزیر عراق به چه علتی امروز یکشنبه را تعطیل اعلام کرده است اما برخی ناظران می گویند به علت حضور و تحصن طرفداران جریان صدر در منطقه سبز عراق؛ جایی که اکثر ساختمان های اصلی دولتی و وزارتخانه و موسساتی چون دادگاه عالی و پارلمان در آن قرار دارند، امکان کمتری برای حضور کارمندان و فعالیت عادی موسسات وجود دارد.

این گمانه نیز مطرح شده که این تعطیلی می تواند فرصت تنفسی به عراق درگیر با بحران و تنش های خیابانی باشد تا فضایی برای گفت و گو باز شود؛ فضایی که بسیاری از شخصیت های تراز اول عراقی و سران جریان های مختلف به آن دعوت کرده اند و خواستار تنش زدایی با خویشتنداری و گفت و گو بین طرف ها شده اند.

برخی دیگر چنین گمانه زنی کرده اند که الکاظمی به علت گرمای شدید، روز یکشنبه را تعطیل کرده است.

همچنین گفته شد که این تعطیلی به علت همزمان شدن با اول ماه محرم الحرام است؛ روزی که معمولا در عراق به مناسبت اولین روز سال هجری قمری و براساس تقویم اهل سنت تعطیل می شود این در حالی است که روز گذشته (شنبه) مطابق تقویم اهل سنت در عراق روز اول محرم بود و مطابق با اعلام دفتر آیت الله سید علی سیستانی مرجع شیعیان عراق، امروز یکشنبه روز اول محرم است.   

https://irna.ir/xjK۷VS

**شیخ قاسم: اسرائیل چاره‌ای جز به رسمیت شناختن حق لبنان را ندارد

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان شنبه شب خاطر نشان کرد: اسرائیل چاره ای جز به رسمیت شناختن حقوق لبنان در قبال ثروت آبی را ندارد.

وی که در مراسم شب دوم محرم الحرام در مجلس مرکزی عاشورا سخن می گفت، خاطرنشان کرد که آمریکایی ها نیز چاره ای ندارند جز اینکه دست خود را از شراکت با صهیونیست‌ها برای  اکتشاف و استخراج گاز بردارند.

وی گفت: که به خاطر به اینکه با حسین هستیم پیروز شدیم و اسراییل را بیرون کردیم و داعش را از بین بردیم و پرچم حق را برافراشتیم تا به جهانیان بگوییم، با خدا هستیم.

شیخ قاسم خاطرنشان کرد: اگر برخی از آزادسازی پا پس می‌کشند، ما از آن عقب نخواهیم نشست، در صورتی که توانایی این کار را داشته باشیم ودیگران قادر به این کار نباشند، به دیگران کمک خواهیم کرد.

 وی ادامه داد: اگر حزب الله دارای یک رفتار سیاسی و اجتماعی درستی است، به علت آن است که دارای رفتار عقیدتی استوار و درستی هستیم.

شیخ قاسم افزود: آمریکا در سطح جهانی در اوج فساد قرار دارد و زمانی که فردی به آن پناه می‌برد، طبیعی است مسیر نیرنگ، کذب و دروغ و انحراف را در پیش می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مسأله حجاب اشاره کرد و گفت: حجاب در پیشگاه ما استقامت و تعهد به اوامر خداوند است و زن محجبه می گوید که به زیبایی بدن ما نگاه نکنید، بلکه به زیبایی انسانیت، عقل و روح ما بنگرید و این در واقع همان مقاومت است.

شیخ قاسم اظهار کرد که زنان محجبه با تربیت فرزندان و کودکان، سردمدار و رهبر هستند و آنها دایه های این خط جهادی هستند.

وی افزود: اگر دشمن ما را تهدید کند در کمین آن می نشینیم و اگر کمی آماده شود ما بیشتر از آنها آماده می شویم و برای مقابله با آن ها قوی باقی می‌مانیم.

شیخ قاسم در پایان افزود: همه بدانند که حزب الله در چارچوب تکمیل نقش مقاومت با دولت لبنان تلاش می کند تا در احقاق حق خود قدرتمند باشد.

https://irna.ir/xjK۷W۷

**جنگنده‌های «اف-۳۵» این بار در ارتش رژیم صهیونیستی زمین گیر شدند

پس از زمین گیر شدن جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ در ارتش آمریکا، یک مقام بلندپایه نیروی  هوایی رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه از توقف استفاده از این جنگنده در ارتش اسرائیل خبر داد.

پایگاه عبری زبان واللا به نقل از ژنرال تومر بار فرمانده نیروی هوایی اسرائیل اعلام کرده این توقف به‌دلیل نقض فنی در سیستم «ایجکت» صندلی خلبان درهنگامی که هواپیمای وی دچار سقوط می شود، گرفته شده است.
این تصمیم یک روز پس از آن گرفته می شود که نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد در پی شناسایی یک قطعه معیوب در صندلی‌پران‌ها، بخش زیادی از ناوگان جنگنده‌های خود از جمله اف-۳۵ را برای بررسی زمین‌گیر کرد.

سخنگوی فرماندهی نبرد هوایی نیروی هوایی ایالات متحده در این خصوص به خبرنگاران گفت روند تسریع بازرسی صندلی پران ها آغاز شده است. نیروی هوایی این کشور در سپتامبر سال گذشته (شهریور ۱۴۰۰) اعلام کرد که پس از جنگنده های اف- ۱۶ فالکن، بیشترین تعداد جنگنده ها مربوط به اف-۳۵ با رقم ۳۰۲ فروند است.    

بر اساس گزارش ها، نیروی هوایی آمریکا شمار اف-۳۵ های زمینگیر شده را فاش نکرده اما گفته می شود علاوه بر این جنگنده های پیشرفته، ۲۰۳ هواپیمای آموزشی نیز به دلیل ایراد احتمالی در صندلی پران ها زمین گیر شده اند. این تعداد هواپیما ۴۰ درصد ناوگان فرماندهی آموزش هوایی را شامل می شود.

شرکت انگلیسی "مارتین بیکر" به عنوان سازنده صندلی پران ها برای اولین بار این نقص بالقوه را در کارتریج صندلی پران شناسایی کرد، که در استقرار چتر نجات در هنگام کشیدن دسته پرتاب خلبانان نقش دارد.

این مشکل در  برخی از پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده ارتش از جمله اف-۳۵، مک‌دانل داگلاس اف/ای-۱۸ هورنت و بوئینگ ئی‌ای-۱۸جی گرولر مشاهده شده است.

https://irna.ir/xjK۷Wp

**واکنش سفارت آمریکا در بغداد به حوادث جاری در عراق

سفارت آمریکا در بغداد به دنبال ناآرامی‌ها در عراق با انتشار بیانیه‌ای به این حوادث واکنش نشان داد و اعلام کرد که واشنگتن از نزدیک مسائل این کشور را زیر نظر دارد.

در این بیانیه ادعا شده است که آمریکا از گزارشات درباره خشونت‌ها نگران است.

درحالی که در موارد بسیاری آمریکایی در ناآرامی‌های عراق نقش داشته است، در این بیانیه آمده که حق تظاهرات مسالمت آمیز و آزادی بیان، در قانون اساسی عراق تضمین شده است.

آمریکا همچنین از گروه‌های سیاسی عراق خواسته که خویشتنداری کرده و  از خشونت بپرهیزند  و اختلافات سیاسی خود را از طریق مسالمت آمیز و طبق قانون اساسی عراق حل و فصل کنند. 

طرفداران جریان صدر به ریاست «مقتدی صدر» ظهر روز شنبه با عبور از موانع امنیتی و ورود به منطقه سبز بغداد، مجددا وارد صحن پارلمان عراق شدند.

تحرکات طرفداران مقتدی صدر در اعتراض به نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای تصدی سمت نخست وزیری از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است.

چارچوب هماهنگی شیعیان عراق هم در بیانیه‌ای درباره ورود معترضان به منطقه سبز بغداد هشدار داد و از ملت خواست تا مانع بروز فتنه جدید در کشور شوند.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت عراق نیز در واکنش به ورود طرفداران جریان صدر به خیابان و تصرف منطقه سبز، در مصاحبه ای تلویزیونی گفته بود که نیروهای چارچوب هماهنگی شیعی دست از معرفی محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری نکشیده‌اند.

رهبر جریان حکمت عراق تاکید کرد که با وجود تصرف پارلمان (از سوی طرفداران جریان صدر در روز چهارشنبه گذشته) این اقدامات، چارچوب هماهنگی را از ادامه راه بازنخواهد داشت و جریان صدر با هر نامزد دیگری غیر از السودانی نیز مخالفت خواهد کرد.

شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق دیروز در مراسم تعویض پرچم گنبد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابالفضل العباس (ع) سخنرانی کرد و گفت: امام حسین علیه السلام از ما می‌خواهد از تفرقه و جدال به خاطر منافع دنیایی دوری کنیم.

وی تاکید کرد که مرجعیت عالیقدر عراق خواستار حفظ اتحاد ملت عراق و زندگی در صلح و آرامش شد و اعلام کرد که «امام حسین علیه السلام از ما می خواهد که حرمت اموال و دارایی‌های دولتی و خصوصی را حفظ کنیم».

https://irna.ir/xjK۷WF

**گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با مقام صهیونیستی درباره ایران

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با بنی گانتس وزیر جنگ رژیم موقت صهیونیستی درباره تهدیدات ادعایی علیه ایران گفتگو کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن با گانتس در مورد طیف وسیعی از چالش‌های امنیتی مشترک از جمله تهدیدات ادعایی ناشی از ایران و حمایت واشنگتن از امنیت تل‌آویو گفتگو کرد.

در این بیانیه ادعا شده است بلینکن بر این باور دولت آمریکا تاکید کرد که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شایسته برخورداری از معیارهای مساوی امنیت، آزادی و دموکراسی هستند.

در این بیانیه همچینن ادعا شده است که بلینکن موضوع شهادت شیرین ابوعاقله روزنامه نگار فلسطینی – آمریکایی و نیاز به پاسخگویی درباره آن را مطرح کرده است.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین ستیزه جویی و لفاظی های خود علیه ایران و حزب الله لبنان مدعی شد که این رژیم می‌تواند از پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران جلوگیری کند.

«بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بار دیگر نتوانست نارضایتی خود را از مذاکرات برای دستیابی به یک توافق احتمالی به منظور احیای برجام پنهان کند و گفت که تل آویو آنچه را او "یک معامله بد با ایران" خواند که "می تواند باعث گشایش اقتصادی" برای ایران شود، "نمی‌پذیرد".

او با اذعان ضمنی به پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با وجود همه تلاش های غرب و صهیونیست ها برای مانع تراشی در برابر آن و در عین حال تلاش برای فضا سازی و تضعیف کردن مسیر دیپلماتیک و برجسته کردن مسیر تقابل نظامی مدعی شد که گزینه نظامی می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را با تاخیر مواجه کند و به زعم او "به مانند یک توافق خوب" عمل کند. 

پیش از این نیز وزارت خارجه عمان اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و بدر بن حمد البوسعیدی همتای عمانی خود شنبه شب در خصوص موضوعات مختلفی و در راس آن از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران تلفنی گفت و گو کردند.

دو طرف در خصوص شماری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک رایزنی کردند.

براساس این گزارش دو طرف درباره از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران موسوم به برجام رایزنی کردند.

ادامه آتش‌بس در یمن برای تقویت فرصت برای تحقق صلح و ثبات در این کشور و جنگ اوکراین از دیگر مسائلی بود که بلینکن و البوسعیدی درباره آن به بحث و بررسی پرداختند.

وزارت امور خارجه عمان اعلام کرد که دو طرف بر اهمیت تلاش مضاعف برای حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو و حل سیاسی و دیپلماتیک به طوری که حافظ استقلال و حاکمیت و زندگی مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها باشد، تاکید کردند.

گفت وگوی بلینکن و البوسعیدی چند ساعت پس از تماس تلفنی محمد بن عبدالرحمن ال ثانی وزیر امورخارجه قطر و حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص برجام صورت می گیرد.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز ۶ مردادماه با «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان تلفنی گفت وگو کرده بود.

 نماینده آمریکا و وزیر امور خارجه عمان به بررسی تلاش‌های مربوط به احیای توافق هسته‌ای با ایران پرداختند.

https://irna.ir/xjK۷WG

**ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل درباره ناآرامی‌ها در عراق

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در واکنش به ناآرامی‌ها در عراق اعلام کرد که با نگرانی اعتراض‌ها در این کشور را دنبال می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل شنبه شب به وقت محلی با انتشار بیانیه ای با حمایت از حق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز از همه طرف ها خواست اقدامات فوری برای کاهش تنش، پرهیز از هرگونه خشونت و تضمین حفاظت از معترضان مسالمت‌آمیز و نهادهای دولتی انجام دهند.

گوترش از همه طرف ها و گروههای سیاسی خواست که از طریق گفتگوی مسالمت‌آمیز و فراگیر هرچه سریعتر دولتی ملی تشکیل دهند.

پیش از این، دفتر سازمان ملل متحد در عراق اعلام کرد: تشدید تنش های جاری عمیقا نگران کننده است. بکارگیری عقل و منطق برای جلوگیری از خشونت بیشتر، حیاتی است.

سازمان ملل متحد تصریح کرد: از همه طرف‌ها خواسته می‌شود تا در راستای منافع مردم عراق، از تنش‌ها بکاهند.

طرفداران جریان صدر به ریاست «مقتدی صدر» ظهر روز شنبه با عبور از موانع امنیتی و ورود به منطقه سبز بغداد، مجددا وارد صحن پارلمان عراق شدند.

تحرکات طرفداران مقتدی صدر در اعتراض به نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای تصدی سمت نخست وزیری از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است.

چارچوب هماهنگی شیعیان عراق هم در بیانیه‌ای درباره ورود معترضان به منطقه سبز بغداد هشدار داد و از ملت خواست تا مانع بروز فتنه جدید در کشور شوند.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت عراق نیز در واکنش به ورود طرفداران جریان صدر به خیابان و تصرف منطقه سبز، در مصاحبه ای تلویزیونی گفته بود که نیروهای چارچوب هماهنگی شیعی دست از معرفی محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری نکشیده‌اند.

رهبر جریان حکمت عراق تاکید کرد که با وجود تصرف پارلمان (از سوی طرفداران جریان صدر در روز چهارشنبه گذشته) این اقدامات، چارچوب هماهنگی را از ادامه راه بازنخواهد داشت و جریان صدر با هر نامزد دیگری غیر از السودانی نیز مخالفت خواهد کرد.

شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق دیروز در مراسم تعویض پرچم گنبد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابالفضل العباس (ع) سخنرانی کرد و گفت: امام حسین علیه السلام از ما می‌خواهد از تفرقه و جدال به خاطر منافع دنیایی دوری کنیم.

وی تاکید کرد که مرجعیت عالیقدر عراق خواستار حفظ اتحاد ملت عراق و زندگی در صلح و آرامش شد و اعلام کرد که «امام حسین علیه السلام از ما می خواهد که حرمت اموال و دارایی‌های دولتی و خصوصی را حفظ کنیم».  

https://irna.ir/xjK۷WK

**واکنش اتحادیه عرب به تحولات عراق

دبیرکل اتحادیه عرب در پی حوادث امروز بغداد از همه نیروهای سیاسی عراق خواست به سرعت برای توقف تنش‌ها در این کشور تلاش کنند.

جمال رشدی، سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که احمد ابوالغیط دبیرکل این اتحادیه از نزدیک بحران جاری در عراق را دنبال می‌کند و از رهبران این کشور می خواهد که مسئولیت پذیر باشند.

به نوشته میدل ایست نیوز، رشدی افزود که دبیرکل اتحادیه عرب همچنین از همه طرف‌ها می خواهد که با تعقل رفتار کنند و مصلحت عراق را بالاتر منافع شخصی و حزبی قرار دهند.

سخنگوی اتحادیه عرب به نقل از ابوالغیط خاطرنشان کرد که گفت‌وگو تنها راه برای ایجاد راه حل سیاسی برای خروج از بحران کنونی عراق است و انجام گفتگوی واقعی و صادقانه میان جریان های مختلف ضروری است.

ابوالغیط همچین از همه نیروهای سیاسی عراق خواست به سرعت برای توقف تنش‌ها در این کشور تلاش کنند زیرا ممکن است به گفته وی، ادامه تنش‌ها اوضاع در عراق را از کنترل خارج کند.

هوداران جریان صدر روز شنبه برای دومین بار طی چهار روز وارد منطقه سبز در مرکز شهر بغداد شده و در پارلمان تحصن کردند.

این اقدام با واکنش احزاب، ائتلاف ها و مقامات عراقی روبرو شد و آنها بر لزوم پرهیز از تشدید تنش و گفت وگو برای حل و فصل اختلافات سیاسی تاکید کردند.

https://irna.ir/xjK۷WW

**نیویورک‌تایمز: سفر پلوسی به تایوان، «میدان مین» برای واشنگتن

در آستانه سفر نانسی پلوسی به تایوان، پکن هشدارهای شدیداللحنی نسبت به پیامدهای این بازدید صادر کرده و همزمان ناظران، تایوان را به «میدان سیاسی مین‌گذاری شده‌» برای واشنگتن تشبیه کرده‌اند.

تایوان جزیره‌ای با ۲۳ میلیون نفر جمعیت در ۸۰ مایلی (۱۲۸ کیلومتر) سواحل چین، مدت هاست به کانون تنش میان واشنگتن و پکن تبدل شده؛ تنشی که اکنون به اوج خود رسیده است.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان که از دیروز شنبه سفر به چندین کشور آسیایی را آغاز کرده و ممکن است در تایوان هم توقف داشته باشد، بالاترین مقام آمریکایی است که از سال ۱۹۹۷ به این جزیره سفر می کند.

نیویورک تایمز در مطلب خود آورده است: چین تایوان را جزئی از قلمرو خود می داند و وعده داده که چنانچه مجبور به استفاده از زور شود، آن را بازپس می گیرد. «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه در یک تماس تلفنی با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود به شدت به واشنگتن به دلیل مداخله در این مناقشه هشدار داد. پکن به سفر احتمالی پلوسی اعتراض دارد و نسبت به پیامدهای نامشخص آن به آمریکا هشدار داده است.

براساس مطلب درج شده در این رسانه، دلیل اصلی حساسیت واشنگتن بر روی تایوان این است که این جزیره تولیدکننده پیشرو نیمه هادی ها در جهان است، اما از آن سو، در برابر فشارهای اقتصادی فزاینده پکن نیز آسیب پذیر می باشد.

ماه گذشته ژنرال «وی فنگه» وزیر دفاع چین در یک نشست بین المللی در سنگاپور هشدار داد که چین در جنگ برای تایوان تردید ندارد. وی در این نشست تاکید کرد: اگر کسی جرات جدایی تایوان را داشته باشد، ما در جنگ تردید نداریم و هزینه آن را تا پایان می پردازیم.

«ویلیام اچ اورهولت» محقق ارشد دانشکده "کندی هاروارد" به تازگی در مطلبی نوشت: چین به شدت خواهان «بازگشت» تایوان است، اما این بدان معنا نیست که پکن خواهان یک جنگ خونین است که اقتصاد آن را نابود کند.

این روزنامه می افزاید: مشاهده تحرکات اخیر نشان می دهد، تایوان بزرگترین نقطه عطف روابط ایالات متحده و چین است. حملات چین به حریم هوایی و آب های نزدیک تایوان در چند سال گذشته تهاجمی تر شده و خطر درگیری را افزایش داده است.

سال گذشته، هواپیماهای نظامی چین حریم هوایی تایوان را بارها و به شیوه ای فزاینده درنوردیدند و از این رو برخی از تحلیلگران آمریکایی معتقد هستند که توانایی های نظامی چین به اندازه ای رشد کرده که دیگر پیروزی آمریکا در یک جنگ احتمالی تضمین شده نیست.

به باور تحلیلگران تایوان یک میدان سیاسی مین گذاری شده برای واشنگتن است.

گزارش ها حاکی است دولت باید تلاش بسیاری برای منصرف کردن پلوسی از این سفر به خرج داده، اما رئیس مجلس نمایندگان اصرار دارد که وی به عنوان یک مقام حق دارد به هر کجا که می خواهد برود.

بایدن پیش از این در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص چرایی مخالفت دولت وی با این سفر گفته بود که ارتش فکر می کند در حال حاضر این سفر ایده خوبی نیست.

https://irna.ir/xjK۷ZP

**ساندی‌تایمز: خانواده بن لادن به ولیعهد انگلیس یک میلیون پوند پول داده است

روزنامه ساندی تایمز فاش کرد که پرنس چارلز ولیعهد انگلیس یک میلیون پوند از خانواده اسامه بن لادن سرکرده پیشین گروه تروریستی القاعده دریافت کرده است.

گفته می‌شود پادشاه آینده انگلیس از اعضای خانواده سرکرده سابق القاعده برای موسسه خیریه خود این مقدار پول را دریافت کرده اما مقامات «کلارنس هاوس» اقامتگاه سلطنتی در لندن، این ادعا را به چالش کشیده اند.

روزنامه ساندی تایمز مدعی شده که پرنس چارلز این مبلغ را از «بکر بن لادن» بزرگ خاندان بن لادن و  «شفیق» دو برادر ناتنی اسامه بن لادن دریافت کرده است.

مقامات کلارنس هاوس مدعی‌اند تصمیم پذیرش این کمک توسط موسسه خیریه وابسته به شاهزاده ولز اتخاذ شده است.

شاهزاده ولز عنوانی است که به بزرگترین پسر پادشاه یا ملکه انگیس که قرار است پس از شاه یا ملکه به پادشاهی برسد اعطا می‌گردد.

ساندی تایمز نوشت: گفته می شود که شاهزاده چارلز، ۷۳ ساله، در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳، و دو سال پس از کشته شدن اسامه بن لادن توسط نیروهای ویژه آمریکایی در مجتمعی در نزدیکی اسلام آبادِ پاکستان، دیداری خصوصی با بکر، ۷۶ ساله، در لندن داشته است.

رئیس صندوق خیریه پرنس چارلز که این مبلغ به حساب آن واریز شده است در بیانیه ای مدعی شده که مبلغ دریافتی از شیخ بکر بن لادن در سال ۲۰۱۳  در همان زمان به دقت از سوی هیات امنای این صندوق مورد بررسی قرار گرفته و پذیرش این کمک کاملا به تصمیم متولیان این صندوق بوده است.

به نوشته گاردین، خبر دریافت کمک از اعضای خانواده بن لادن پس از آن منتشر که ماه گذشته فاش شد شاهزاده ولز میلیون ها یورو پول نقد در جریان نشست هایش با نخست وزیر سابق قطر دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش پرنس چارلز در مجموع ۳ میلیون یورو (۲.۶ میلیون پوند) در جریان دیدار با شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی دریافت کرده است.

ساندی تایمز گزارش داد که این مبلغ با چمدان به شخص پرنس چارلز تحویل داده شده است.

گفته می‌شود که انتقال این مبلغ در جریان دیدارهای خصوص دو طرف، از جمله دیدار خصوصی رو در رو در کلارنس هاوس در سال ۲۰۱۵ رخ داده است.

https://irna.ir/xjK۷ZM

**آتش‌سوزی گسترده در نزدیکی پایگاه نظامی وزارت جنگ اسرائیل

منطقه جنگلی اطراف یک پایگاه نظامی وابسته به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی دچار حریق گسترده شد.

یک آتش‌سوزی گسترده در حومه شهر «مودیین» و منطقه حفاظت شده موسوم به «باغ کتاب مقدس» در ناحیه«نئوت کدومیم» اتفاق افتاد که ۲۱ آتش‌نشان با کمک چهار هواپیما و یک بالگرد، برای خاموش کردن آن حاضر شدند.

آتش‌نشانان تلاش کردند از رسیدن آتش به پارک موسوم به "پارک ملی اسراییل" (سرزمین های اشغالی) که منطقه حفاظت شده موسوم به «باغ کتاب مقدس» در آن واقع شده، جلوگیری کنند.

این آتش سوزی در نزدیک «میتکان آدام»، یک پایگاه نظامی وابسته به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در ۱۱ کیلومتری شمال شهر «مودیین» اتفاق افتاد.

کارشناسان آتش‌نشانی با اشاره به وزش باد شدید در منطقه، درباره رسیدن آتش به منطقه حفاظت شده «نئوت‌کدومیم» ابراز نگرانی کردند.

تاکنون گزارشی از تلفات و خسارت های این آتش‌سوزی منتشر نشده و علت آن در درست بررسی است.

اراضی اشغالی فلسطین طی ماههای اخیر شاهد آتش سوزی های گسترده از جمله در پالایشگاهها، مراکز نظامی پایانه های اتوبوسرانی و مراتع بوده است.

https://irna.ir/xjK۷ZS

**رئیس کمیسیون اروپا: اظهارات نژادپرستانه نخست وزیر مجارستان با ارزشها مغایرت دارد

اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا از اظهارات اخیر ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان انتقاد کرد و گفت، اظهارات مبتنی بر تبعیض نژادی با ارزش های اتحادیه اروپا مغایرت دارد.

تارنمای پولیتیکو گزارش داد: فون در لاین گفت همه اعضای اتحادیه اروپا از جمله مجارستان، ارزش های مشترک جهانی را امضا کرده اند.

رئیس کمیسیون اروپا در گفت و گو با تارنمای «اسلواک نیوز» افزود: تبعیض بر اساس مسائل نژادی، چنین ارزش هایی را نقض می کند. اتحادیه اروپا بر اساس برابری، تحمل پذیری و عدالت و انصاف بنا شده است.

فون در لاین به صراحت اشاره ای به نخست وزیر مجارستان نکرد. اما اظهارات او در واکنش به سخنان جنجال برانگیز هفته گذشته ویکتور اوربان مطرح شده که گفته بود نمی خواهد کشورش متشکل از نژادهای مختلف باشد.

فون در لاین گفت: در حالی که برخی همیشه در لفاظی های خصمانه افراط می کنند، جامعه (اشاره به کشورهای اروپای مرکزی) به عنوان یک کل، بسیار قوی تر است.

اظهارات ویکتور اروبان با انتقادهای شدیدی به ویژه از سوی لوکزامبورگ و فنلاند مواجه شده است.

رهبران گروه های اصلی پارلمان اروپا روز جمعه از اظهارات اوربان درباره مسائل نژادی و اروپا انتقاد و آن را «غیرقابل توجیه» توصیف کردند.

پولیتیکو نوشت: در یک دهه گذشته دولت اوربان با نهادهای اتحادیه اروپا اختلاف داشته است. اتحادیه اروپا نخست وزیر مجارستان و مقامات دولت او را به تضعیف دموکراسی و نقض حاکمیت قانون در مجارستان متهم کرده اند.

کمیسیون اروپا، میلیاردهای یورو کمک مربوط به دوران همه گیری را از دولت مجارستان دریغ کرده و گفته است این کمک در شرایطی اعطا می شود که دولت مجارستان اقدام به اصلاحات نظام قضایی کند. نگرانی ها درباره نقض حاکمیت قانون در مجارستان نیز باعث شده که بروکسل این کشور را تهدید به قطع بودجه اتحادیه اروپا کند.

همزمان، اوربان با ارتباط نزدیک با مسکو خشم مقامات اروپایی را برانگیخته است. این کشور به تازگی با تحریم های روسیه مخالفت کرد.

https://irna.ir/xjK۸۳H

**تنش‌ در شرق آسیا؛ فرمانده نیروی دریایی کره جنوبی به آمریکا سفر می‌کند

نیروی دریایی کره جنوبی اعلام کرد در راستای افزایش مناسبات دفاعی دو کشور کره جنوبی و آمریکا، فرمانده نیروی دریایی کره جنوبی برای بحث و تبادل نظر پیرامون همکاری نظامی به آمریکا سفر می‌کند.

دریاسالار «لی جونگ هو» رئیس عملیات نیروی دریایی کره جنوبی برای سفری به مدت یک هفته به «هاوایی» و «واشنگتن» می‌رود. طی این سفر قرار است وی با «کارلوس دل تورو» یک مقام ارشد نیروی دریایی  و «جان آکیلینو» فرمانده بخش هند-اقیانوسیه نیروی دریایی آمریکا و دیگر مقام‌های ارشد نیروی دریایی آمریکا در راستای افزایش مناسبات دفاعی دو کشور نیز دیدار کند.  

قرار است دو طرف پیرامون چگونگی تقویت همکاری نظامی و امنیت اقیانوسیه با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند.  

اخیرا ناوگان کشتی‌های جنگی و هواپیماهای نیروی دریایی به علاوه حدود هزار سرباز به رزمایش دریایی چندملیتی به رهبری آمریکا که به نام "ریم" «رزمایش اقیانوسیه» معروف است پیوسته است.  

براساس اطلاعات نیروی دریایی آمریکا، متحدان این کشور در منطقه هند-اقیانوسیه از جمله ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، نیوزیلند و فیلیپین در رزمایش نظامی دوسالانه «ریم» (RIM) منطقه اقیانوسیه که به عنوان بزرگ‌ترین عملیات دریایی دنیا شناخته می‌شود شرکت کردند.

این رزمایش که به «ریم پک» RIMPAC معروف است، زمانی شروع شد که چین فشار نظامی را بر تایوان افزایش داد. پکن همواره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و بر سر حق حاکمیت دریای چین جنوبی با کشورهای این منطقه تنش هایی دارد. هر یک از کشورهای منطقه از جمله مالزی، تایوان، فیلیپین و چین این دریا را بخشی از تمامیت ارضی خود می دانند.  

نیروی دریایی کره جنوبی اعلام کرد ناوگان این کشور شامل کشتی مارادو با وزن ۱۴ هزار و ۵۰۰ تُن است و لی جونگ هو این کشتی را در هاوایی خواهد دید و درباره موفقیت‌های رزمایش گزارش‌هایی دریافت می‌کند.  

روز پنجشنبه هفته جاری قرار است فرمانده نیروی دریایی کره جنوبی سخنرانی در کنفرانس امنیتی هند-اقیانوسیه ایراد کند. وی روز جمعه هاوایی را به مقصد واشنگتن ترک خواهد کرد.  

https://irna.ir/xjK۸۳y

**حمله توپخانه‌ای ترکیه به الحسکه سوریه

در ادامه شدت گرفتن حملات نیروهای ترکیه به مناطق شمال سوریه، نظامیان این کشور مناطقی از استان الحسکه را با توپخانه گلوله باران کردند که در پی آن دو غیرنظامی زخمی شدند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) امروز (یکشنبه) اعلام کرد که "بر اثر حمله توپخانه ای نیروهای اشغالگر رژیم ترکیه به اطراف «تل تمر» در حومه شمال غرب الحسکه دو غیر نظامی سوری زخمی شدند".

منابع محلی گفتند که "در حمله توپخانه ای نیروهای اشغالگر ترکیه به تل تمر همچنین به ساختمان ها و تاسیسات زیربنایی این منطقه خسارت وارد آمد".

ارتش ترکیه و گروههای مسلح تحت حمایت این کشور در دو ماه گذشته با تشدید حملات خود بارها مناطق استان های حلب و الحسکه را زیر آتش توپخانه و راکت قرار دادند.

حملات توپخانه ای ارتش ترکیه و گروه های مسلح تحت حمایت  آنکارا در حالی به شمال سوریه شدت یافته که «رجب طیب اردوغان» اوایل خرداد گذشته اعلام کرد که کشورش به زودی عملیاتی را برای ایحاد منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه آغاز خواهد کرد.

در مقابل سوریه نیز تاکید کرد که «تهدیدهای رژیم ترکیه برای عملیات موسوم به منطقه امن در شمال سوریه با نتایج و خروجی های نشست آستانه در تضاد است.»

برپایه این گزارش، اواخر خرداد «ایمن سوزان»، نماینده هیات سوری در نشست روند آستانه در قزاقستان گفت که «رژیم ترکیه همچنان به نقض حریم و حاکمیت سرزمین سوریه ادامه می دهد و با هدف قرار دادن خاک سوریه و کشتن مردم بی گناه به بهانه ها و استدلال های بی پایه بر طبل تجاوز می کوبد.»

وی ادامه داد: «تهدیدات رژیم ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه ای به اصطلاح امن با نتایج آستانه در تضاد است و اقدامات آنکارا جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است و جامعه بین المللی باید به آنها رسیدگی کند.»

«الکساندر لاورنتیف»، نماینده ویژه روسیه در امور سوریه نیز در نشست روند آستانه، در واکنش به تهدیدهای ترکیه برای انجام "عملیات نظامی جدید" در سوریه، بار دیگر  مخالفت کشورش را با این اقدام تکرار کرد و از ترکیه خواست از راه های مسالمت آمیز موضوع را حل کند.

لاورنتیف اقدام‌های ترکیه در شمال سوریه را غیرمنطقی خواند و گفت که این اقدام‌ها شرایط را بی‌ثبات و تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کند.

به نوشته سانا، «علی اصغر خاجی» سرپرست هیات ایرانی نیز در نشست روند آستانه در دیدار با ایمن سوزان رئیس هیات سوری نیز بر لزوم احترام به تمامیت سرزمینی و یکپارچگی این کشور تاکید کرده بود.

https://irna.ir/xjK۸۷۴

**ابراز همدردی قاهره و دوحه با دولت و مردم ایران در پی سیلاب های اخیر

دولت های مصر و قطر در پیام‌هایی جداگانه ضمن ابراز همدردی با سیل زدگان روزهای اخیر در چند استان ایران، به رئیس جمهوری، بازماندگان قربانیان و مردم کشورمان تسلیت گفتند.

دولت مصر در پیامی به دولت ایران درباره وقوع سیل که به کشته شدن چندین نفر در چند منطقه گردیده، تسلیت گفت.
وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که "احمد حافظ" سخنگوی این وزارتخانه در پیامی تلگرامی مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه خود را برای قربانیان سیل در مناطق مختلف ایران ابراز داشت و افزود: سیل اخیر منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان ایرانی شده که ما ضمن ابراز تسلیت، برای همه مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم.
امیر قطر و تعدادی از مقامات ارشد این کشور نیز در پی جان باختن تعدادی از شهروندان ایرانی در سیل اخیر، در پیامی با ملت و دولت ایران، ابراز همدردی کرده و تسلیت گفتند.
به نقل از خبرگزاری رسمی قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با ارسال پیام تلگرامی به آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران درگذشت شماری از شهروندان ایران در اثر سیل در تعدادی از استان‌های ایران را تسلیت گفت. او برای مجروحان این حادثه شفای عاجل آرزو کرده است.
در این ارتباط، شیخ عبدالله بن حمد آل ثانی معاون وزیر امور خارجه و شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی نخست وزیر و وزیر کشور قطر هم دو پیام تلگرامی مشابه برای رئیس جمهوری اسلامی ایران و مردم کشورمان ارسال کردند.
معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور از مرگ ۶۹ نفر در سیل‌های اخیر خبر داد و گفت که ۴۵ نفر نیز همچنان مفقود هستند.
سیلاب‌های ناشی از پدیده مانسون از تاریخ اول مرداد آغاز شده و همچنان ادامه دارد؛ در این سیلاب ۲۴ استان کشور آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی هرمزگان، همدان و یزد درگیر شده است.

https://irna.ir/xjK۸۹q

**حمله پهپادی اوکراین به مقر ناوگان روسیه در دریای سیاه

مقام ارشد روسیه درمنطقه کریمه، امروز (یکشنبه) اوکراین را متهم کرد که در آستانه جشن های بزرگداشت روز دریایی،  با پهپاد به مقر ناوگان روسیه در دریای سیاه حمله کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام مذکور افزود:  در این حمله پنج نفر زخمی شدند و این حمله باعث لغو جشن های مربوطه شد.

رویترز نوشت: این اتهام چند ساعت پیش از آن مطرح شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار است بر مراسم روز نیروی دریایی در زادگاهش در سن پترزبورگ نظارت کند و دکترین دریایی روسیه را در شرایطی که حمله مسکو به  اوکراین ادامه دارد، تأیید کند.

میخائیل رازوژایف (Mikhail Razvozhayev)، فرماندار شهر «سواستوپل» (شهری بندری واقع در کرانه دریای سیاه و جنوب غربی شبه‌جزیره کریمه)، و محل استقرار ناوگان دریای سیاه روسیه، در پیامی در تلگرام نوشت: یک شی ناشناس به داخل حیاط مقر ناوگان پرواز کرد. بر اساس اطلاعات اولیه این شی پهپاد بوده است.

رازوژایف گفت که پنج کارمند ستاد ناوگان در این حادثه مجروح شده اند و سرویس امنیت فدرال (FSB) در حال بررسی اوضاع است.

وی افزود همه جشن ها به دلایل امنیتی لغو شده است.

وزارت دفاع اوکراین بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

روز نیروی دریایی یک تعطیلات سالانه در روسیه است و در آن ناوگان این کشور رژه های دریایی برگزار می کنند و ملوانان خود را گرامی می دارند.

روسیه در مارس ۲۰۱۴ کریمه را از اوکراین جدا و به خاک خود محلق کرد. این تصمیم به درگیری بزرگی با غرب منجر شد و غرب تاکنون بارها مسکو را به دلیل این اقدام تحریم کرده است.

https://irna.ir/xjK۸b۵

**اتحادیه اروپا خواهان خویشتنداری و گفتگو برای حل اختلافات در عراق شد

اتحادیه اروپا در واکنش به تحولات جاری در عراق خواهان خویشتنداری همه طرف‌های سیاسی عراقی و حل اختلافات بین آنها از طریق گفت وگو شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود "از اعتراضات ادامه‌دار و تنش احتمالی در بغداد ابراز نگرانی کرد" و از همه طرف‌ها خواست که برای جلوگیری از خشونت‌های بیشتر خویشتنداری کنند. "

این بیانیه همچنین تاکید کرد: ضروری است که  نیروهای سیاسی (عراق) از طریق گفت‌ وگوهای سیاسی سازنده در چارچوب قانون اساسی مسائل را حل کنند.

اتحادیه اروپا تصریح کرد: حق اعتراض مسالمت‌آمیز عنصری ضروری برای دموکراسی است.

این اتحادیه در عین حال تاکید کرده است: همه باید به قوانین و نهادهای حکومتی احترام بگذارند.

طرفداران "مقتدا صدر" رهبر جریان صدر عراق در اولین اعتراض میدانی خود در معرفی "محمد شیاع السودانی" به عنوان نامزد نخست وزیری این کشور روز پنجم مرداد ماه تجمع کرده و وارد منطقه حفاظت شده سبز در مرکز بغداد و پارلمان این کشور شده و آن را تصرف کردند.

شعله اعتراض جدید جریان صدر پس از بیانیه چارچوب هماهنگی شیعی عراق در سوم مرداد ماه روشن شد، بیانیه ای که در آن "محمد شیاع السودانی با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد.

روز گذشته (شنبه) نیز دوباره طرفداران مقتدی صدر با ورود بدون مشکل به منطقه سبز بغداد و تصرف پارلمان این کشور، دست به تحصن نامحدود در مقر پارلمان در سایه حمایت مسئولان جریان صدر زدند.

ورود دوباره هواداران مقتدا صدر به پارلمان به عنوان نهاد رسمی و قانونگذاری این کشور با واکنش دیگر جریان، ائتلاف ها و مسئولان عراقی روبرو شد و آنها با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شده و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید و از مقتدا صدر خواستند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود.

https://irna.ir/xjK۸df

**اتهام‌زنی مقامات صهیونیست به یکدیگر به خاطر افشای عملیات موساد

رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد)، مشاور نخست‌وزیر سابق این رژیم را به افشای یک عملیات اخیر موساد در رسانه‌ها متهم کرد.

در حالی که "دیوید بارنی" رئیس موساد، "شمریت مئیر" مشاور سیاسی "نفتالی بنت" نخست وزیر وقت اسراییل را به افشای یک عملیات اخیر موساد متهم کرده، وی این ادعا را تکذیب کرد.

هآارتص نوشت: بنت نیز با توجه به اینکه مئیر بعید است درباره عملیات‌های موساد اطلاعاتی داشته باشد، به این ادعاها بی توجه بود.

مئیر گفته است: بدون تایید بنت، هیچ کاری در دفتر نخست‌وزیری انجام نداده‌ است.

موساد بعدا با تایید بنت، جزئیات عملیات موساد را علنی کرد.

هآارتص درباره جزئیات عملیات مورد اشاره رئیس موساد توضیحی نداده است، اما اتهام زنی مقامات رژیم صهیونیستی به یکدیگر درباره افشای عملیات موساد حاکی از شکاف عمیق و بی‌اعتمادی بین سران این رژیم است.

https://irna.ir/xjK۸c۹

**پوتین: نیروی دریایی روسیه به زودی به موشک‌های مافوق صوت مجهز می‌شود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز یکشنبه با اعلام اینکه نیروی دریایی کشورش موشک های کروز مافوق صوت «زیرکُن» را ظرف چند ماه آینده دریافت می کند، تاکید کرد که منطقه استقرار این موشک ها به منافع روسیه بستگی دارد.

وی که در مراسم روز نیروی دریایی روسیه در سنت پیترزبورگ سخن می گفت، پتر کبیر تزار روسیه را به خاطر تبدیل کردن این کشور به یک قدرت دریایی مورد تحسین قرار داد.

رئیس جمهوری روسیه در سخنان خود اشاره ای مستقیمی به اوکراین نداشت. رئیس کرملین در عین حال گفت که دکترین جدید نیروی دریایی را امضا کرده که جزئیات آن هنوز منتشر نشده است.

وی موشک های کروز مافوق صورت «زیرکان» را موشک های منحصر به فرد در جهان توصیف کرد و افزود: تحویل این موشک ها به نیروهای مسلح روسیه در ماه های پیش رو آغاز می شود.

پوتین گفت: نکته کلیدی، توان نیروی دریایی روسیه است که می تواند با سرعت برق به همه کسانی که تصمیم به تجاوز به حاکمیت و آزادی ما می گیرند، پاسخ دهد.

سلاح مافوق صوت از قابلیت حرکت با سرعت ۹ برابر سرعت صوت برخوردار است و روسیه سال گذشته، پرتاب های آزمایشی زیرکُن را از کشتی های جنگی و زیردریایی ها انجام داده است.

https://irna.ir/xjK۸f۳

**سفیر چین: بدنبال گسترش نفوذ در افغانستان نیستیم

سفیر چین در افغانستان با انتشار توئیتی اخبار ناشی از گسترش نفوذ کشورش در افغانستان را کذب خواند و تصریح کرد هرگونه شایعه‌ای که دوستی چین و افغانستان را تضعیف کند موفق نخواهد شد.

«وانگ یو» سفیر چین امروز  در صفحه توییترش نوشت چین در امور داخلی افغانستان مداخله نمی‌کند و به دنبال منافع شخصی یا حوزه نفوذ نیست.

او همچنین افزود چین آماده است تا با افغانستان همکاری سودمند دوجانبه را در زمینه بهبود زندگی مردم افغانستان و افزایش ظرفیت‌های این کشور برای توسعه مستقل انجام دهد.

سفیر چین در کابل تاکید کرد هرگونه شایعه‌ای که دوستی چین و افغانستان را تضعیف می‌کند، موفق نخواهد شد.

این سخنان سفیر چین درحالی مطرح می‌شود که با خروج ناتو از افغانستان، برخی رسانه های ادعاهایی را مبنی بر تلاش چین برای افزایش نفوذ در افغانستان مطرح کرده اند.

سفیر کشور چین همچنین امروز  در برنامه افتتاحیه مجتمع آموزشی که به ارزش ۳۰ میلیون دلار از سوی این کشور در دانشگاه کابل ساخته شده، گفت که سفارت کشور چین فردا (دوشنبه) به منظور «تعاملات اقتصادی با افغانستان» بازگشایی خواهد شد.

وانگ یو سفیر همچنین به انتقاد از رفتار آمریکا با مردم افغانستان اشاره کرد و با بیان اینکه افغانستان در حال حاضر با مشکلات فراوانی روبه رو است، گفت: از امریکا می خواهیم که به خاطر پیشرفت افغانستان سرمایه های آن را آزاد کند.

https://irna.ir/xjK۸gm

**آغاز سفر آسیایی نانسی پلوسی

دفتر رسمی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ساعتی پیش با صدور بیانیه رسمی اعلام کرد وی امروز (یکشنبه) در صدر هیاتی متشکل از چند عضو کنگره، سفر آسیایی خود به چهار کشور سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن را آغاز می کند. نام تایوان در فهرست مقصدهای این سفر ذکر نشده است.

دفتر رسمی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایدگان آمریکا از آغاز سفر هیاتی از کنگره به سرپرستی پلوسی از منطقه هند-اقیانوسیه شامل کشورهای سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن خبر داد.

بر اساس بیانیه مذکور، تمرکز این تور آسیایی بر روی "مسائل مشترک امنیتی"، شراکت اقتصادی و حکمرانی دموکراتیک منطقه هند-اقیانوسیه است. 

نانسی پلوسی در بیانیه‌ای گفت: «امروز،هیاتی از کنگره به منطقه هند-اقیانوسیه سفر می‌کنند تا بر تعهداتِ محکم آمریکا برای متحدان و دوستانمان در منطقه صحه گذارند.» 

وی در ادامه خاطرنشان کرد ملاقات‌هایی در سطوح بسیار بالا  با مقام‌های ارشد در کشورهای مالزی، سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن برای بحث و تبادل نظر پیرامون منافع و ارزش‌های مشترک برگزار خواهد شد. 

با وجود گمانه زنی‌های بسیار درباره دیدار نانسی پلوسی از تایوان، در میانه افزایش تنش‌ها تاکنون اشاره ای به سفر به تایوان صورت نگرفته است. 

 تایوان بزرگترین نقطه چالش در روابط ایالات متحده و چین است.

حضور نیروهای نظامی چین در حریم هوایی و آب های نزدیک تایوان در چند سال گذشته تهاجمی تر شده است و خطر درگیری را افزایش داده است.

این در حالیست که برخی از تحلیلگران آمریکایی به صراحت اعلام کرده اند که توانایی های نظامی چین به حدی رسیده است که پیروزی آمریکا در دفاع از تایوان دیگر تضمین شده نیست.

https://irna.ir/xjK۸j۵

**مقام سابق افغان: آمریکا چند نقطه کابل را بمباران کرد

"رحمت‌الله نبیل" رییس پیشین امنیت ملی افغانستان از حمله بامداد یکشنبه هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به چند نقطه شهر کابل خبر داد .

منابع خبری افغانستان با اعلام این مطلب افزود: رییس سابق امنیت ملی در توییتی نوشته‌است که براساس توافق‌نامه دوحه، آمریکا به طالبان در زمینه «سرکوب داعش» کمک می‌کند.

به گزارش تارنمای خبرگزاری افق ؛ مقام افغانستانی با اشاره به حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به شهر کابل گفت : «به احتمال زیاد هدف‌، مخفیگاه‌های گروه داعش بوده‌ است.»

دولت آمریکا هنوز در این مورد ابراز نظری نکرده‌است.

این در حالی ‌است که شماری از شهروندان کابل، صبح روز یکشنبه از وقوع دو انفجار در میدان شیرپور و وزیر اکبرخان خبر داده‌بودند.

به گفته شهروندان کابل، حوالی ساعت ۶:۳۰ بامداد امروز صدای دو انفجار در مناطق وزیر اکبر خان و میدان شیرپور شنیده شده‌است اما وزارت داخله طالبان وقوع انفجار را تایید کرده و گفته‌است که این انفجارها ناشی از اصابت گلوله‌های راکت به یک منزل خالی در میدان شیرپور بوده‌است.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله طالبان گفته‌است که در این رویداد به کسی آسیب نرسیده‌است.

روز جمعه نیز انفجار مهیبی در استادیوم کریکت در شهر کابل رخ داد که چندین کشته و زخمی برجای گذاشت که به گفته دبیر کل سازمان ملل در آن ۱۹ نفر کشته شدند.

https://irna.ir/xjK۸hF

**المیادین: حزب الله اطلاعات کاملی از فعالیت های دریایی رژیم صهیونیستی دارد

شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از کارشناسان آگاه اعلام کرد: حزب الله لبنان اطلاعات کاملی از فعالیت ها و شناورهای دریایی رژیم صهیونیستی، مشخصات و تعداد نیروهای مستقر روی آن ها دارد.

کارشناسان آگاه روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه المیادین اضافه کردند: شناورها و تاسیسات دریایی رژیم صهیونیستی همواره به شکل تصویری و یا اهداف حرارتی و راداری در تیررس مقاومت بوده و هستند.

آن ها افزودند:  تصاویری که ستاد رسانه و اطلاع رسانی جنگ مقاومت اسلامی لبنان منتشر کرد، از دریچه دوربین حرارتی و پیشرفته متعلق به یک سلاح موشکی گرفته شده است که می تواندی روی اهداف دریایی قفل کند.

این کارشناسان بیان کردند: این ویدیو نشان داد که برای تصویر برداری از شناورهای متجاوز نیاز به پهپاد ندارد و این تسلط اطلاعاتی حزب الله، سخن سید حسن نصرالله را در باره اینکه پهپادهای ارسالی به سوی میدان گازی کاریش فقط برای نشان دادن توان درگیری بود را ثابت می کند.

این منابع آگاه اضافه کردند: این ویدیو نشان می دهد که مقاومت بر تمام مساحت دریایی حضور اشغالگران اسرائیلی مسلط است.

کارشناسان گفتند: انتشار این فیلم در این زمان، نه تنها برای ارسال یک پیام نظامی بلکه با هدف ارسال پیام های سیاسی نیز بود.

همزمان با جلسه فوق العاده امروز یکشنبه کابینه رژیم صهیونیستی و ورود میانجی آمریکایی به بیروت برای بحث درباره موضوع ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی، مقاومت اسلامی لبنان در پیامی ویدئویی به رژیم صهیونیستی هشدار داد که اهداف این رژیم در تیررس مقاومت قرار داد و نباید وقت کشی کند.

ستاد اطلاع رسانی جنگ مقاومت اسلامی لبنان این ویدئو را منتشر کرد که تصاویر و مختصات کشتی ها و سکویهای استخراج نفت و گاز در ساحل فلسطین اشغالی و اطلاعاتی درباره آن را نشان می دهد.

شبکه المنار لبنان با انتشار این ویدئو پیام آن به دشمن اسرائیلی را "در تیررس (هستید) ... بازی با زمان سودی ندارد"، اعلام کرد.

درپی تهدیدهای اخیر حزب الله لبنان و تاکید بر حق این کشور در بهره برداری از منابع نفتی و گازی خود در منطقه مورد مناقشه دریایی با فلسطین اشغالی، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی قرار است امروز یکشنبه جلسه‌ای فوق‌العاده را برای بررسی آخرین تحولات مرتبط با میدان گازی "کاریش" واقع در این منطقه برگزار کند.

https://irna.ir/xjK۸jx

**هند: چابهار مسیری امن، ارزان و سریع برای دسترسی به آسیای میانه است

وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراه های هند روز یکشنبه در شهر بمبئی در آیینی به مناسبت "روز چابهار"، با بیان اینکه چابهار را به قطب مهم ترانزیت تبدیل می کنیم، این بندر را مسیری ارزان تر، کوتاه تر، سریع تر و قابل اعتمادتر از هند به آسیای میانه از طریق ایران توصیف کرد.

«ساربادانا سونووال» وزیر بنادر و کشتیرانی هند گفت که چشم انداز هند این است که بندر شهید بهشتی در چابهار را به یک قطب ترانزیت تبدیل کند و آن را برای اتصال به کریدور شمال-جنوب با هدف دسترسی به کشورهای آسیای میانه پیوند دهد.

وی تاکید کرد که هند مشتاق است از مشوق های بندر شهید بهشتی و منطقه تجارت آزاد چابهار برای شرکت های تجاری و لجستیکی استفاده کند.   

وزیر بنادر و کشتیرانی هند در ادامه از همه نمایندگان و سهامداران خواست پیشنهاداتی برای کاهش زمان و هزینه حمل و نقل ارائه دهند تا مسیری ارزان تر، کوتاهتر، سریعتر و قابل اعتمادتر از هند به ایران و آسیای میانه ایجاد شود.

بندر چابهار ستون کلیدی چشم انداز هند – اقیانوس آرام برای اتصال اوراسیا با منطقه اقیانوس هند است.

در مراسم روز چهابهار از سوی وزارت بنادر و کشتیرانی هند در شهر بمبئی برگزار شد، شخصیت هایی از کشورهای آسیای میانه و جمهوری اسلامی ایران از جمله ابوالفضل محمد علیخانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی ، مسعود استاد حسین مشاور وزیر راه و شهرسازی  و سفرای کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان وسرکنسول افغانستان حضور داشتند.

https://irna.ir/xjK۸k۹

**سناتور کریمه حمله به ستاد ناوگان دریای سیاه روسیه را تروریستی خواند

اولگار کوویتیدی نماینده جمهوری کریمه در سنای روسیه، حادثه انفجار روز یکشنبه را در ستاد فرماندهی ناوگان دریای سیاه این کشور در سواستوپول که منجر به لغو مراسم روز نیروی دریایی به علت نگرانی های امنیتی شد، حمله تروریستی دانست.

وی افزود: هر چند هنوز به صورت قطعی نمی توان گفت که این حمله از کدام سوی بوده، اما افسران سازمان امنیت فدرال روسیه (اف اس بی) سرگرم بررسی این حادثه هستند و تا پایان بررسی های سازمان های امنیتی نمی توان در باره چگونگی رخ دادن این حمله سخن گفت. فرضیه حمله با پهپاد نیز بررسی خواهد شد.
به گفته میخائیل رازوژایف فرماندار سواستوپول، در این حادثه ۶ تن زخمی شده اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: مقام ارشد روسیه در کریمه، امروز (یکشنبه) اوکراین را متهم کرد که در آستانه جشن های بزرگداشت روز نیروی دریایی، با پهپاد به مقر ناوگان روسیه در دریای سیاه حمله و باعث لغو این جشن ها شده است.

این ادعا چند ساعت پیش از حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مراسم روز نیروی دریایی در زادگاهش در سن پترزبورگ برای تائید دکترین دریایی کشورش در شرایط ادامه عملیات نظامی مسکو در اوکراین، مطرح شد.

رازوژایف فرماندار «سواستوپل» (شهر بندری در کرانه دریای سیاه و جنوب غربی شبه‌جزیره کریمه) و محل استقرار ناوگان دریای سیاه روسیه، در پیامی در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: شی ناشناس به داخل حیاط مقر ناوگان پرواز کرد که بر اساس اطلاعات اولیه پهپاد بوده است.

روز نیروی دریایی، تعطیلات سالانه در روسیه است که در آن ناوگان این کشور رژه های دریایی برگزار می کنند.

روسیه در مارس ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را از اوکراین جدا و به خاک خود محلق کرد که منجر به درگیری بزرگی با غرب شد و غرب تاکنون بارها مسکو را به دلیل این اقدام تحریم کرده است.

https://irna.ir/xjK۸kk

**پسر نتانیاهو به پرداخت ۹۰ هزار دلار محکوم شد

دادگاه تجدید نظر رژیم صهیونیستی پسر نخست وزیر اسبق این رژیم را به پرداخت ۳۰ هزار شکل(۹۰ هزاردلار) محکوم کرد.

شبکه روسیا الیوم روز یکشنبه اعلام کرد که "یائیر نتانیاهو" در سال ۲۰۲۱ به جرم تهمت زنی و جاسوس خواندن "آفی الکالای" دبیر سابق پایگاه خبری "واللا" به پرداخت جریمه محکوم شده بود.

یائیر نتانیاهو درخواست تجدید نظر کرده بود که در جلسه اخیر دادگاه، حکم پیشین تایید و او باید حدود ۲۹ هزار دلار را به الکالای بپردازد.

الکالای در دادخواست خود اعلام کرده بود که پسر نتانیاهو، وی را به جاسوسی برای موسسه (Wexner) متهم کرده بود که خانواده نتانیاهو آن را دارای نقش زیادی در پیگرد قضایی نخست وزیر اسبق اسرائیل در سه پرونده فساد وی می دانند.

https://irna.ir/xjK۸kB

**بار تورم بر دوش کارگران آمریکایی؛ حرص و طمع شرکت‌های تجاری عامل اصلی

شرکت های بزرگ آمریکایی از تورم به عنوان پوششی برای افزایش قیمت ها استفاده می کنند، با این حال فدرال رزرو ایالات متحده در حال افزایش نرخ بهره است که بیشتر به قشر عادی آمریکایی ها لطمه می زند.

بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) هفته گذشته نرخ بهره را به میزان سه چهارم یک درصد افزایش داد و به افزایش بیشتر نرخ بهره شاید تا ماه سپتامبر (شهریور) اشاره داشت.

همچنین وزارت بازرگانی آمریکا گزارش داد که اقتصاد این کشور برای دومین سه ماهه متوالی کوچک شده است.  

تورم دامن سراسر دنیا را گرفته که پیامد تقاضای متوقف شده از بیش از دو سال همه گیری و محدودیت عرضه همه کالاها از تراشه های رایانه ای گرفته تا گندم است.

جنگ اوکراین که بهای مواد غذایی و انرژی را اضافه کرده و قرنطینه های چین علیه کووید را نیز به آن دامن زده است.

اما این همه ماجرا نیست. شرکت های بزرگ در حال افزایش قیمت های خود هستند، زیرا مصرف کننده حق انتخاب کمی دارد. این شرکت ها از تورم به عنوان پوششی استفاده می کنند.

در این میان، سود سه ماهه دوم شرکت اکسون به ۱۷.۹ میلیارد دلار رسیده که بیش از سه برابر سال گذشته است و سود شرکت نفتی آمریکایی شورون نیز بیش از سه برابر شده و به ۱۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.

این دو غول نفتی آمریکایی سود خود را به بخش انرژی و غیره برنمی گردانند، بلکه سهام شان را برای پاداش به سرمایه گذاران و مدیران، بازخرید می کنند.

باید توجه داشت که شرکت های بزرگ، کالاهای اصلی مصرف کننده ها را می فروشند. روز جمعه شرکت آمریکایی پی اند جی از افزایش سود به رغم افزایش هزینه های مواد خام و حمل و نقل خبر داد. اما این شاهکار چگونه مدیریت می شود؟ با افزایش بیشتر قیمت های آن.

در این میان، نیمی از افزایش اخیر قیمت مواد خوراکی مربوط به مواد گوشتی است. تنها چهار شرکت بزرگ این بازارها را کنترل می کنند و افزایش قیمت ها را برای کسب سودهای کلان هماهنگ می کنند و اینجا نیز باز از تورم به عنوان یک بهانه بهره می گیرند.

اگر بازارها رقابتی بود، شرکت های تجاری قیمت ها را پایین نگه می داشتند تا از جذب مشتری توسط رقبا جلوگیری کنند، اما با وجودی که سود بالایی کسب می کنند، قیمت ها را افزایش می دهند.

در همین حال، دو مساله در ارتباط با بازار کار وجود دارد، مشاغل و دستمزدها. تعداد مشاغل به خوبی افزایش یافته است، اما دستمزدهای ساعتی با توجه به تورم به شدت کاهش یافته است.

اگر بانک مرکزی آمریکا به افزایش نرخ بهره ادامه دهد، حتی اگر اقتصاد این کشور از رکود رسمی دوری کند، اکثر کارگران حتی بیش از این عقب خواهند افتاد.

استانداردهای زندگی تقریبا همه کسانی که پول قرض می کنند، در حال حاضر کاهش یافته است.

در این میان، مالیات بیشتر بر ثروتمندان که دموکرات ها آماده اعمال آن هستند، به تعدیل تقاضای کل کمک می کند و در نتیجه بخشی از آتش تورم را فرو می نشاند.

رویکرد فدرال رزرو در جهت افزایش نرخ بهره، رویکرد اشتباهی است. این رویکرد به جای ضربه زدن به شرکت ها که مسئول افزایش قیمت ها هستند، به قشر شاغل و کارگر لطمه می زند.

https://irna.ir/xjK۸kC

**طالبان: حقابه ایران بر اساس توافقنامه هلمند پرداخت می‌شود

سخنگوی وزارت انرژی و آب حکومت طالبان به دنبال تأکید مقامات ایران بر لزوم پرداخت حقابه این کشور، گفت: حقابه ایران بر اساس توافقنامه هلمند پرداخت خواهد شد.

اختر محمد نصرت در این باره اظهار داشت: مطابق با توافقنامۀ ۱۳۵۱ در حالت عادی ایران ۲۲ مترمکعب در یک ثانیه حقابه دارد و ما چهار مترمکعب نیز به دلیل حسن همجواری به این کشور پرداخت می‌کنیم و اگر خشکسالی باشد، به همان اندازه آب کمتری به سمت ایران جاری می‌شود.

 وی تأکید کرد که چگونگی پرداخت آب در سال‌های غیرنرمال نیز در توافقنامه میان دو کشور ذکر شده است.

 آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رئیس‌جمهوری ایران اخیراً وزرای امور خارجه و نیروی این کشور را مأمور پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند کرد و گفت: دولت ایران در پیگیری حقوق ملت به‌هیچ‌عنوان کوتاه نخواهد آمد.

 به دنبال این دستور، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه هفته گذشته با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه ایران با اشاره به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند، ابراز امیدواری کرده بود که موانع مصنوعی جهت تأمین حقابه ایران وجود نداشته باشد.

 امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشت: تحویل حقابه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین‌المللی در قبال ایران است.

امیرخان متقی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی روابط دو کشور را برادرانه و در مسیر کمک به ملت افغانستان توصیف کرد.

 وی با استقبال از سفر هیات وزارت نیروی ایران گفت: ما نسبت به حق‌آبه ایران متعهد هستیم. زمانی که آب موجود باشد، آن را به‌سوی ایران روان می‌کنیم.

پیش‌ازاین نیز ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک مصاحبه موضوع حقابه بین افغانستان و ایران را حل شده دانست و گفت: درصورتی‌که افغانستان به‌اندازه کافی آب داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز از آب مستفید خواهد شد.

https://irna.ir/xjK۸jn

**مدیر دفتر رهبر جریان صدر: تحصن هواداران جنبش ادامه خواهد یافت

مدیر دفتر رهبر جریان صدر در بغداد در اظهاراتی تحریک آمیز گفت: تحصن حامیان این جنبش در ساختمان پارلمان در داخل منطقه سبز تا زمان از بین رفتن جناح های فاسد از قدرت، ادامه خواهد یافت.

«ابراهیم الجابری» مدیر دفتر رهبر جریان صدر در بغداد امروز (یکشنبه) در گفت و گویی که پایگاه خبری «موازین نیوز» آن را منتشر کرد، اظهار داشت: تحصن حامیان جنبش صدر در ساختمان مجلس در داخل منطقه سبز بغداد تا حذف جناح‌های فاسد از قدرت ادامه خواهد یافت. 

وی افزود: به مردم عراق که پیاده و از اکثر پل‌ها به بغداد آمدند و وارد مجلس شدند گفته شد که تحصن در پارلمان باز است و گفته شد که تحصن تا از بین رفتن گروه فاسد از دکه قدرت ادامه دارد.  

مدیر دفتر رهبر جریان صدر در بغداد با این ادعا که اولین و آخرین هدف تحصن، از بین بردن فساد است و اگر فساد از بین برود عراق شکوفا می‌شود، گفت: اگر فساد از بین نرود عراق بهبود نمی‌یابد و فرقه گرایی باقی خواهد ماند و کسانی که با این فرقه گرایی ارتباط دارند متاسفانه باقی خواهند ماند و این وجدان کسانی که از میان مردم عراق آمدند و وارد پارلمان شدند را راضی نمی‌کند. 

الجابری در خصوص آمادگی جریان صدر برای گفت و گو با «چارچوب هماهنگی» پس از فراخوان دیروز رهبران چارچوب مبنی بر نشستن و مذاکره با جریان [ صدر ] این پرسش را مطرح کرد که چه کسی این چارچوب را نمایندگی می‌کند؟ آیا «نوری مالکی»، «حیدر العبادی»، «هادی العامری»   یا سید عمار الحکیم یا شخص دیگری؟ .  

وی ادامه داد: همه گفتند ما خواستار آن هستیم که چارچوب و جریان صدر پای میز مذاکره بنشیند، چارچوب کیست؟ ما نمی‌دانیم کیست. 

مدیر دفتر رهبر جریان صدر در بغداد ادامه داد: آیا انشعاب وجود دارد که بدانیم فلانی از چارچوب خارج شده است؟ امروز همه اینها فریاد می‌زنند، پس چارچوب کیست؟ چارچوب داخل عراق است یا خارج از عراق؟ . 

طرفداران «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق در اولین اعتراض میدانی خود در معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد نخست وزیری این کشور روز پنجم مرداد ماه تجمع کرده و وارد منطقه حفاظت شده سبز در مرکز بغداد و پارلمان این کشور شده و آن را تصرف کردند.  

شعله اعتراض جدید جریان صدر پس از بیانیه چارچوب هماهنگی شیعی عراق در سوم مرداد ماه روشن شد، بیانیه‌ای که در آن محمد شیاع السودانی با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد.  

روز گذشته (شنبه) نیز دوباره طرفداران مقتدی صدر با ورود بدون مشکل به منطقه سبز بغداد و تصرف پارلمان این کشور، دست به تحصن نامحدود در مقر پارلمان در سایه حمایت مسئولان جریان صدر زدند.  

ورود دوباره هواداران مقتدا صدر به پارلمان به عنوان نهاد رسمی و قانونگذاری این کشور و اعلام تحصن در آن با واکنش دیگر جریان، ائتلاف‌ها و مسئولان عراقی روبرو شد و آن‌ها با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شده و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید و از مقتدا صدر خواستند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود.

https://irna.ir/xjK۸kv

**تکواندوکار اردنی حاضر به رقابت با حریف اسرائیلی نشد

"میسر الدهامشه" تکواندوکار اردنی در چارچوب مسابقات قهرمانی تکواندو در بلغارستان، حاضر به رقابت با حریف اسرائیلی نشد.

به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاع رسانی فلسطین،میسر الدهامشه تکواندوکار اردنی در چارچوب مسابقات قهرمانی تکواندو در بلغارستان، حاضر به رقابت با حریف اسرائیلی نشد.

پایگاه خبری "الرویه" اعلام کرد که این تکواندوکار اردنی به نشانه مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی، از رقابت با حریف اسرائیلی برای کسب مدال برنز این مسابقات انصراف داد.

گفتنی است که دو ماه قبل نیز "ایاس الزمر" قهرمان تکواندوی اردنی از رقابت با حریفی از رژیم صهیونیستی در مسابقات جهانی تکواندو در رده نونهالان در شهر دبی انصراف داد.

https://irna.ir/xjK۸mc