قشم - ایرنا - رییس اداره تبلیغات اسلامی قشم از برگزاری مراسم آیینی علم شمشیری آداب دیرینه و خاص عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت روز جمعه (چهاردهم مرداد ۱۴۰۱) همزمان با هفتمین روز ماه محرم در روستای حمیری این جزیره خبر داد.

حجت الاسلام احمد غلامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: این مراسم قدمتی ۹۰۰ ساله دارد و هر ساله در روزهای ۱۹ ماه مبارک رمضان و هفتم ماه محرم در جزیره قشم برگزار می شود.

وی توضیح داد: در این مراسم کهن شیعیان قشمی علم شمشیری را با پای پیاده از مسیری به نام ریغ گدار(تپه های شنی واقع در جزیره قشم)  که بسیار سخت و طولانی است از شهر قشم به روستای حمیری در ۱۲ کیلومتری قشم می برند و غروب همان روز پیش از اذان مغرب آن را باز می گردانند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی قشم ادامه داد: علاوه بر ساکنان خود روستا حمیری تعداد زیادی از مردم شهرهای بندرعباس و قشم نیز به این روستای می روند و منتظر آمدن علم شمشیری می مانند، برخی از مردم نیز به پخش نذورات خود می پردازند.

حجت الاسلام غلامی اضافه کرد: علم شمشیری به اعتقاد مردم قشم از نجف اشرف آمده و یک نمونه آن در بارگاه امیر مومنان حضرت علی (ع) وجود دارد.

وی با بیان اینکه این علم دارای کتیبه ای به خط کوفی است، یادآور شد: مسجد علی بن ابیطالب (ع) شهر قشم محل قرار دادن علم شمشیری است.

به گزارش ایرنا، شیعیان قشم معتقدند علم شمشیری که شمشیر منقوش به آیات قرآنی بر بلندای آن نصب است متعلق به شاه نجف است و با گذشت ۹ قرن تاکنون استوار و پا برجا صفا بخش جمع عزاداران حسین (ع) در سرزمین آب و آفتاب است.

آنان اعتقاد دارند این علم سمبل آزادمردی حضرت امام علی(ع) و علم دیگری که بر بالای آن شکلی از دست است نماد فداکاری و شهادت‌ طلبی حضرت امام حسین(ع) و علم سوم نماد صبر و استقامت حضرت امام حسن(ع) است و چهارمین علم که نیزه ای نوک پیکانی دارد به نام حضرت ابوالفضل العباس(ع) قهرمان لب تشنه فرات است.

در مراسم آیینی علم شمشیری در روستای حمیری قشم، این دلدادگان کوی دوست، سیاه پوش و عزادار بر سر و سینه زنان با نوحه خوانی و مرثیه سرایی همراه با علم از مساجد علی بن ابیطالب(ع)، امام حسین (ع) و صاحب الزمان(عج) قشم، در خیابان به هیات‌های مذهبی مستقر در شهر و روستاها می پیوندند تا حرکت خویش را در این ایام آغاز کنند و پیوسته و با کوبش به سنج ها و طبل ها، ناله زنجیرها و با سوزش حنجره ها و زخم سینه ها در گرفتگی صدا فریاد السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره را در فضای شهر قشم طنین انداز می کنند.

در روز هفتم محرم روستای حمیری قشم میزبان کاروان عزاداران امام حسین(ع) است.

چهره صمیمی و شکل یافته از سختی در آفتاب صحرا، ساربانان شتر، چوپانان، کشاورزان و دامداران روستاها در زیر درخت تنومند کهور کنار مسجد الغدیر با دستان پینه بسته سینی های پر از نان و حلوا بر دست، با نگاه عاشقانه و چشمانی پر از اشک شوق از حضور میهمانان و دلی اندوهناک از شهادت حق طلب تاریخ با نوشاندن شربتی خنک، هدیه نقل و نبات به کودکان برای ادای دین به مهمان نوازی خود سربلند هستند.

پس از اطعام ولیمه جمع کثیری از عزاداران در بعدازظهر آن روز کاروان عزادار همراه با «علم شمشیری» با مرثیه سرایی و نوحه خوانی، سینه زنان حرکت خویش را به سوی شهر از مسیر صحرای گدار قشم آغاز و لحظه به لحظه با به صدا درآوردن شیپوری که از جلد (لاک) صدف دریایی است و در اصطلاح محلی «گور» نامیده می‌شود، خبر حرکت کاروان را پس از وقفه های مکرر و حلقه زنی و سینه زنی در مسیر با دمیدن آن اعلام می کنند.

و چه زیباست آهنگ حرکت این کاروان با عبور از رمل های بیابان و گذر از چاه‌های آب در منطقه (علی کته) صحرای گدار که آبشخور رمه و محل استراحت رهگذران است که همچنان با بی توجهی به درخشش نور خورشید از انعکاس در زلالیت آب بر سقف آب انبار های سنتی بین راه که چشمان آدمی را به وسوسه نوشیدن جرعه ای خنک از آب می کشاند با تعجب در می‌ یابی که با فریادهای یا حسین، اعطشانا و نظایر آن با بی میلی از کنار آن می گذرند.

در مراسم آیینی علم شمشیری در روستای حمیری قشم صحرا با حضور این عزداران حسینی سیاهپوش و محزون می‌شود، لُنگ های سیاه بر کمر بسته، پاهای دریده شده از خارها و سنگریزه های بیابان، بوسه گیر رمل های بیابان می شود و جن و ملک سوزش روح و روان عزاداران این دیار را از غم غریبانه به شهادت رسیدن معلم ارزش‌ها به نظاره می نشیند.

از جمعه شب (هفتم مرداد ۱۴۰۱ و بیست و نهم ذی الحجه ۱۴۴۳) در تکایا و حسینیه‌های نگین خلیج فارس جنب‌ و جوشی وصف‌ ناشدنی به چشم می‌خورد و پرچم‌ های سرخ و سیاه بر سر تکایا و برخی از خانه‌ها خودنمایی می‌کنند.

بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها سرزمین آب و آفتاب با پارچه‌های مشکی، سیاهپوش شده‌ اند و بسیاری از مردم در تدارک تهیه ملزومات نذری‌هایی هستند که هر ساله در این روزها توزیع می‌شود.

قشم زیبا با سابقه ای طولانی و افتخار ورود اسلام و حضور اصحاب رسول(ص) و نفی ماده پرستی و آثار هر گونه شرک و تباهی از معابد مهر، میترا و آناهیتا دلسوختگان اباعبدالله الحسین را در خود دارد.

در قشم از (منطقه کولغان) گرفته تا آتشکده زرتشتیان در روستای کوشه همه و همه درمیان سال هشتم یا نهم هجری، مسلمانان شیعه و سنی از محبان اهل بیت که سلام و درود آنان بر امامان بر سنگ قبورشان در روستاهای این جزیره نقش بسته را در خود پروریده و قدمت آن که بیانگر حضور مسلمانان از آن زمان تاکنون است، به تایید همه محققان رسیده است.

با گذشت هزار ۱۸۴ سال از سال ۸۳۸ میلادی در حدود ۹۱۹ سال قبل در روستاهای قشم اثر نقش ها، طرح ها و درود بر امامان اهل بیت (علیها السلام) بر روی قبور هنوز پابرجاست و از آن زمان عزاداران حسین(ع) در جزیره در جای جای این خاک و در جنوب گورستان انگلیس ها در آخرین نقطه جزیره نیز دارای تکیه و حسینیه ای بوده اند که آثار مخروبه و متروکه آن هنوز پا بر جا است و اینک همان مسلمانان از نسل های گذشته تاکنون از گوشه مساجد، تکیه ها و حسینیه های نگین خلیج فارس تاریخ را ورق می زنند.

مردم شهرها و روستاهای سرزمین آب و آفتاب از شب اول ماه محرم با برافراشتن بیرق های عزا و نصب پرچم های سیاه بر در و دیوار در عزای سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به سوگ نشستند.

قشموندان عاشق حسین(ع) لباس های سیاه به تن کرده اند و از حسینیه ها و تکایا صوت عزا به گوش می رسد و در بسیاری از مکان های مذهبی نیز جلسات عزاداری، مرثیه، سخنرانی و زیارت عاشورا بر پا شده است.