جزیره قشم برای گرامیداشت تاسوعا و عاشورای حسینی آماده شد

قشم - ایرنا - مردم شهرها و روستاهای جزیره زیبای قشم سرزمین آب و آفتاب که به جایگاه صالحان و مردمان متدین با خصوصیات والا شهرت دارد خود را برای برگزاری آیین های سنتی و مذهبی سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در روزهای «تاسوعا» و «عاشورا» که از رویدادهای مهم در جهان اسلام است آماده کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در هر کوی و برزن جزیره زیبای قشم نگین خلیج فارس، عاشقان حقیقت و پیروان مکتب امام حسین (ع) در تدارک گرامیداشت این روزهای عظیم و بازنمایی حماسه جاویدان کربلاییان هستند.

به همین مناسبت مساجد و حسینیه ها در سراسر این جزیره پذیرای آیین های معنوی و سنتی است که پیروان سالار شهیدان در این روزها و شب ها برگزار می کنند.

در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، هیات های عزادار مساجد و محلات قشم از مسجد علی بن ابیطالب (ع)، صاحب الزمان (عج)، مسجد امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام حسین (ع) گرفته تا هیات های عزادار مقیم به نام هیات متوسلین حضرت فاطمه زهرا (س)، هیات حضرت رقیه (س)، هیات گیلانی ها و مازندرانی های مقیم، هیات آذری ها و هیات های عزادار شهرها و روستاهای گوران، درگهان، رمکان، سلخ، هنگام، سوزا در یک همایش عظیم خیابان های قشم را با حرکت منظم با برافراشتن پرچم های سیاه و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت، حال و هوای معنوی می بخشند.

آری در نگین خلیج فارس و جزیره زیبای قشم نیز تاسوعا، آغاز عطشناک نهضت حسینی است و خط سرخ عاشورا با واژه تاسوعا به حقیقت می پیوند؛ آن زمان که سقای دشت کربلا حکایت عشق، وفاداری، ادب و دلدادگی را به تصویر کشید.

قشموندان از ساعت ۱۰ صبح فردا (یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱) مصادف با روز (تاسوعای حسینی) که متعلق به علمدار رشید دشت کربلا حضرت عباس بن علی (ع) است، با حرکت تمامی هیات های مذهبی به سمت مسجد امام حسین (ع) برای مردی که الگوی واقعی برای وفاداری، شجاعت، غیرت، ادب و مردانگی است و با وجود ایشان در همه این زمینه ها واقعه عاشورا حرف ها برای گفتن دارد به عزاداری و سوگواری خواهند پرداخت.

همچنین قرار است مردم ولایی جزیره قشم از صبح (دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱) مصادف با روز (عاشورای حسینی) با حضور در مساجد، تکایا و حسینیه ها با خواندن زیارت عاشورا و همچنین عزاداری در خیابان ها و برگزاری نماز ظهر عاشورا را در مصلی امام علی (ع) این شهرستان به جماعت برگزار و در سوگ سومین امام معصوم و ۷۲ یار باوفایش، عزاداری کنند.

از جمعه شب (هفتم مرداد ۱۴۰۱ و بیست و نهم ذی الحجه ۱۴۴۳) در تکایا و حسینیه‌های نگین خلیج فارس جنب‌ و جوشی وصف‌ ناشدنی به چشم می‌خورد و پرچم‌ های سرخ و سیاه بر سر تکایا و برخی از خانه‌ها خودنمایی می‌کنند.

بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها سرزمین آب و آفتاب با پارچه‌های مشکی، سیاهپوش شده‌ اند و بسیاری از مردم در تدارک تهیه ملزومات نذری‌هایی هستند که هر ساله در این روزها توزیع می‌شود.

قشم زیبا با سابقه ای طولانی و افتخار ورود اسلام و حضور اصحاب رسول(ص) و نفی ماده پرستی و آثار هر گونه شرک و تباهی از معابد مهر، میترا و آناهیتا دلسوختگان اباعبدالله الحسین را در خود دارد.

در قشم از (منطقه کولغان) گرفته تا آتشکده زرتشتیان در روستای کوشه همه و همه درمیان سال هشتم یا نهم هجری، مسلمانان شیعه و سنی از محبان اهل بیت که سلام و درود آنان بر امامان بر سنگ قبورشان در روستاهای این جزیره نقش بسته را در خود پروریده و قدمت آن که بیانگر حضور مسلمانان از آن زمان تاکنون است، به تایید همه محققان رسیده است.

با گذشت هزار ۱۸۴ سال از سال ۸۳۸ میلادی در حدود ۹۱۹ سال قبل در روستاهای قشم اثر نقش ها، طرح ها و درود بر امامان اهل بیت (علیها السلام) بر روی قبور هنوز پابرجاست و از آن زمان عزاداران حسین(ع) در جزیره در جای جای این خاک و در جنوب گورستان انگلیس ها در آخرین نقطه جزیره نیز دارای تکیه و حسینیه ای بوده اند که آثار مخروبه و متروکه آن هنوز پا بر جا است و اینک همان مسلمانان از نسل های گذشته تاکنون از گوشه مساجد، تکیه ها و حسینیه های نگین خلیج فارس تاریخ را ورق می زنند.

پیروان مکتب حسینی در جزیره قشم معتقدند فلسفه قیام حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) هویت بخشی به اسلام و تحکیم پایه های این دین آسمانی و همچنین احیاء احکام الهی و اقامه نماز و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

قیام امام حسین (ع)  حرکت اعتراضی امام حسین (ع) علیه حکومت یزید بن معاویه بود که به شهادت او و یارانش در دهم محرم سال ۶۱ هجری و اسارت خانواده‌اش انجامید.

این حرکت با خودداری امام حسین (ع) از بیعت با حاکم مدینه به‌عنوان نماینده یزید و خروج از مدینه در رجب سال ۶۰ قمری آغاز شد و با برگشت اسیران به مدینه پایان یافت.

قیام امام حسین(ع) سبب شکل‌گیری قیام‌هایی علیه حکومت بنی‌امیه شد و در سقوط آن نقش داشت.

شیعیان هر ساله در سالگرد این واقعه، مراسم‌های مختلفی برگزار می‌کنند.

رواج آیین‌های عزاداری، شکل‌گیری ادبیات عاشورایی، ساخت بناها و اماکن مذهبی، تولید آثار هنری و تقویت روحیه ظلم‌ستیزی و شهادت‌طلبی از تاثیرات این واقعه بر جامعه و فرهنگ شیعی به شمار می‌آید.

هدف اصلی امام حسین(ع) از قیام چنانکه در وصیتش به محمد بن حَنَفیّه آمده است بازگرداندن جامعه اسلامی به مسیر صحیح و مبارزه با انحرافات بوده است.

با این حال تشکیل حکومت، شهادت، حفظ جان و خودداری از بیعت با یزید از دیگر اهداف قیام امام حسین(ع)  عنوان شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha