عباس تقدسی نژاد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار شهری ایرنا با انتقاد از عملکرد مدیریت شهری و اعضای شورای سابق افزود: مدام در آن دوره این مجموعه را تضعیف کردند و مدام اعلام میکردند که این مجموعه زیانده است و باید فروخته شود؛ در صورتی که این نمایشگاه با یک مطالعه و امکانات روز دنیا ساخته شده و یکی از مراکز مهم سرمایهگذاری برای شهرداری است اما آقایان غفلت کردند و از این ظرفیت بینظیر استفاده نکردند.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت هم این مجموعه فروخته نشد و فقط مورد غفلت مدیریت شهری گذشته قرار گرفت.
تقدسی نژاد با بیان اینکه در کشور ۳۳ سایت نمایشگاهی داریم که نسبت به دیگر کشورها از این امکان استفاده بهینه نمیشود گفت: مجموعه شهر آفتاب متناسب با استاندارد جهانی در زمینه ساخت و تجهیزات نمایشگاهی ساخته شده اما در بخش بهرهبرداری متناسب با ظرفیتهای آن استفاده نکردیم.
مدیرعامل شرکت شهر آفتاب تهران یادآور شد: سال ۹۵ این مجموعه نمایشگاهی به صورت ناقص افتتاح شد و زمانی که تصمیم گرفته شد نمایشگاه کتاب از سئول به این مکان منتقل شود، نمایشگاه تازه تاسیس شهر آفتاب فقط ۴۰ هزار متر فضا داشت.
وی ادامه داد: مراحل جانمایی و ساخت این مجموعه نمایشگاهی کاملا با استانداردهای روز جهان مطابقت دارد؛ این نمایشگاه داخل شهر نیست و یک فاصله کاملا منطقی با شهر دارد همچنین راهاندازی بزرگترین ایستگاه مترو و قرار گرفتن در کنار پرترددترین بزرگراههای کشور از جمله مزیتهای این نمایشگاه است.
میزبانی بیش از ۴۰ نمایشگاه در سال جاری
مدیرعامل شرکت شهر آفتاب با بیان اینکه امسال بیش از ۴۰ نمایشگاه در بخشهای مختلف میزبان هستیم گفت: تاکنون تعدادی از این نمایشگاهها در بخش صنعت، مبلمان و خودرو و سایر بخشها برگزار شد و مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفت.
وی ادامه داد: همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای تهران ما میزبان نمایشگاه خودرو بودیم و به عمد این نمایشگاه را همزمان با نمایشگاه کتاب برگزار کردیم و استقبال مردم بینظیر بود و در روز آخر نمایشگاه، ۶۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند و نمایشگاه با بهترین امکانات در خدمت بازدیدکنندگان قرار گرفت.
تقدسی نژاد یکی از مزیتهای این مجموعه نمایشگاهی را همجواری در کنار بزرگراه تهران- قم اعلام کرد و گفت: بسیاری از وسایل در نمایشگاه صنعت با کامیون و تریلی به این مجموعه حمل شد و به دلیل ارتفاع استاندار سازههای نمایشگاهی در بخشی وسایل سنگین با تجهیزات نمایش داده شد.
وی با بیان اینکه این مجموعه ۱۲۰ هزار متر سالن نمایشگاهی دارد یادآور شد: آن زمان که تصمیم گرفته شد نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب منتقل شود، تصمیم نادرستی بود که ای کاش این تصمیم گرفته نمیشد اما با تجهیز این مجموعه نمایشگاهی که در این دوره از مدیریت شهری اتفاق افتاد، می توان ادعا کرد که این مجموعه آماده برگزاری نمایشگاه کتاب و دیگر نمایشگاههای پرمخاطب است.
مدیرعامل شرکت شهر آفتاب خاطرنشان کرد: سال گذشته در شورای ترافیک مقرر شد که نمایشگاه اردیبهشت ۱۴۰۱ در شهر آفتاب برگزار شود که این بار هم به دلیل آماده نبودن زیر ساختها این اتفاق روی نداد اما اکنون میتوان ادعا کرد که این مجموعه میتواند میزبان نمایشگاه کتاب شود.
اتصال مترو تهران به نمایشگاه شهر آفتاب
به گفته وی، خط یک مترو تهران به این مجموعه متصل میشود و این امکان وجود دارد در صورت برگزاری نمایشگاههای پرمخاطب مترو هر ۱۵ دقیقه به بازدیدکنندگان خدمات دهد.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب با بیان اینکه این مجموعه در سالهای گذشته به حال خود رها شده بود گفت: در این مجموعه در پنج سال گذشته، تعداد محدودی نمایشگاه برگزار شده که همین امر مؤید بیتوجهی مسئولان سابق در شورای شهر و شهرداری است.
تقدسینژاد با بیان اینکه موضوع تکمیل و گسترش سالنهای نمایشگاه تا ۱۲۰ هزار متر باید جدی گرفته شود افزود: در دوره جدید با نگاه کلان به مجموعه شهر آفتاب، طرحریزی برنامههای متنوعی برای حاشیه نمایشگاهها از جمله حرکت به سمت رویدادهای بانکی و دیجیتالی، انجام برنامههای متنوع فرهنگی و اجتماعی را دنبال میکنیم اما برای برگزاری نمایشگاههای بزرگ و پر مخاطب در مجموعه شهر آفتاب، نیاز به افزایش سالنهای سرپوشیده نمایشگاهی از ۲۵ هزار متر مربع کنونی به ۱۲۰ هزار متر مربع داریم.
وی با بیان اینکه در دوره جدید برنامههای عملیاتی مجموعه شهر آفتاب با اولویت ساخت سالنهای سرپوشیده تنظیم شده است گفت: در سال اول، ساخت سالنهای سرپوشیده استاندارد و بخشهای خدماتی و رفاهی برای مراجعهکنندگان به نمایشگاه را در اولویت داریم و در سال دوم، انجام دیگر طرحهای فرانمایشگاهی از جمله برجهای تجارت جهانی، هتلهای ویژه اسکان مهمانان خارجی و مجموعههای فرهنگی ورزشی را پی میگیریم.
مثلث طلایی اقتصادی در جنوب پایتخت
مدیرعامل شرکت شهر آفتاب تهران از تلاش برای راه اندازی مثلث طلایی اقتصادی، بندر خشک و احیای فرصتهای سرمایه گذاری در جنوب پایتخت خبر داد.
وی اظهارداشت: ایجاد ناحیه تجاری تهران مبتنی بر ایجاد زنجیرههای ارزش اقتصادی با هدف تبدیل ایران به هاب بازاریابی منطقهای با کشورهای همسایه و کشورهای عضو پیمان شانگهای یکی از مسیرهای جذب سرمایه گذار خارجی و تعریف مسیرهای همکاری تجاری و اقتصادی در سطح بین الملل است.
ایجاد ناحیه تجاری تهران با رویکرد استقرار زنجیرههای اقتصاد شهری
وی افزود: در دهه گذشته، اقتصاد ما بنا به آمار اقتصاددانان از نظر رشد اقتصادی و سرمایه گذاری وضعیت بسیار نامطلوبی را تجربه کرد و اکنون باید تدبیر جدیدی از نظر چینش ساختاری، رویهها و برنامهها انجام دهیم. در دانش مدیریت نوین شهری، شهرداریها وظیفه پیکربندی نواحی مختلف را برای استقرار زنجیرههای مختلف تجاری و اقتصادی برعهده دارند و از این رو اقتصاد ما کشش بین المللی شدن را در زنجیرههای پسا تولید انبوه نظیر بازاریابی، خدمات پشتیبان تجارت لجستیک (مانند ویژند، بیمه، صندوقهای خطر پذیر برای تامین مالی و سامانه های هوشمند مدیریت تجارت)، و توزیع را دارد.
مدیرعامل شهر آفتاب تهران ادامه داد: با این نگاه، ظرفیتهای تجاری و اقتصادی شهر تهران ظرفیت بین المللی شدن در حوزه لجستیک فرامرزی، بازاریابی منطقهای، بسط زنجیرههای توزیع منطقهای (مانند مرکز سورتینگ کالا و بندر خشک) و دیگر زنجیرهها را دارد؛ بنابراین شهرداری تهران این ظرفیت را دارد تا با پیکربندی فضاهای مختلف شهری و برنامه ریزی برای استقرار زنجیره های مختلف اقتصاد شهری زمینه را برای شکوفایی اقتصاد تهران فراهم آورد.
تقدسی نژاد گفت: یکی از این مناطق پیکربندی شده، میتواند ناحیه تجاری جنوب شهر تهران باشد که در آن بر ایجاد زنجیرههای ارزش اقتصادی با هدف تبدیل ایران به هاب بازاریابی منطقهای با کشورهای همسایه و کشورهای عضو پیمان شانگهای تمرکز شده است.
وی اظهارداشت: امروز تعریف ناحیههای تجاری با هدف گسترش تجارت خارجی و حضور کشورهای دیگر به تناسب ظرفیتهای اقتصادی کشور میزبان صورت میگیرد. شهر تهران نیز به دلیل موقعیت استراتژیک، وجود شرکتهای دانش بنیان و نوآور همچنین ظرفیتهای عظیم عرضه خدمات در عرصه تجارت نظیر بازار یابی حرفهای کالا و خدمات در سطح کشور و منطقه دارای بنیههای قدرتمند به جهت بسط همکاری های اقتصادی با کشورهای چین، روسیه و دیگر کشورهاست اما به دلیل فقدان یکپارچگی و همراستا نبودن این استعدادها در جهت شکوفایی اقتصاد کشور هنوز زمینه های همکاری بین الملل شکل نگرفته است.
کشور میتواند با ایجاد ناحیه تجاری تهران زمینه را برای سامان دادن کسب و کارهای موثر در شکلگیری زنجیرههای ارزش اقتصادی و حضور برندها و صاحبان کسب و کار کشورهای مورد اشاره در این ناحیه فراهم کند
وی گفت: در این ناحیه تجاری، شهرآفتاب مرکز بازاریابی منطقهای ویژه حضور کشورهای عضو شانگهای، فرودگاه امام مرکز ترانزیت و توزیع منطقهای و منطقه ویژه اقتصادی ری مرکز شرکتهای دانش بنیان و فناور در نظر گرفته شده است.
تقدسی نژاد با بیان اینکه تهران برای توسعه نیاز به شوکهای اقتصادزا دارد، این شوکها دیگر با تراکم فروشی محقق نمیشود، تاکید کرد که ایجاد بندر خشک در مثلث شهر آفتاب، فرودگاهامام(ره) و منطقه ویژه اقتصادی ری برای تکمیل زنجیره ارزش کالا و هاب صادراتی کشور یکی از راههای شوک درآمدی تهران و توسعه متوازن شهر خواهد بود.
وی اظهارداشت: طرح توسعهای برای جنوب شهر تهران داریم که این مثلث از زمان تحقیق و توسعه تا طراحی، تولیدکالا، بازاریابی، فروش، توزیع و خدمات پشتیبانی هفت مرحله زنجیره عرضه کالا در این مثلث سه گانه همکاری خواهند داشت.
تقدسی نژاد با بیان اینکه بیشترین توزیع بین المللی کشور از فرودگاه شهر آفتاب خواهد بود که میتوان از این امکان به عنوان یکی از سه ضلع طرح توسعه ای بهره گرفت، افزود: در نزدیکی این مثلث اقتصادی، ریل قطار و ریل مترو نیز وجود دارد که میتوان از آن بهره گرفت.
به گفته وی، اکنون در منطقه ویژه اقتصادی ری، سولههای صنعتی وجود دارد که در حال حاضر بیکار هستند و میتوان از آنها برای تحقیق و توسعه، طراحی و ارائه خدمات پشتیبانی بهره گرفت و بسیاری از شرکتها نیز تولیدات خود را در منطقه اقتصادی انجام و به راحتی از طریق فرودگاه امام منتقل کنند.
وی ادامه داد: در این طرح توسعه همچنین میتوان از مترو برای توزیع شبانه کالاها استفاده کرد و با استفاده از چند قطار باری توزیع کالا از این سه ضلع مثلث انجام و در ایستگاه های مترو برای محله های پایتخت توزیع کالا انجام داد.
به گفته وی این طرح توسعه موجب میشود ورود کامیونها و کامیونتها نیز در شهر کاهش یابد.
مدیرعامل شهر آفتاب تهران با اشاره به ایجاد بندر خشک نیز اظهار داشت: با ایجاد بندر خشک همه انبارها نیز تجهیز میشود و میتوان انبار مکانیزه ایجاد کرد که تولیدکننده، جنس خود را تحویل این انبار داده و در شرایط نگهداری مناسب کالای خود را به شکل سالم از انبار تحویل گیرد.
مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب خاطرنشان کرد: یکی از این موضوعات به تحریمها مربوط میشود اما امیدواریم با بکارگیری روشهای نوین در برگزاری نمایشگاهی و استانداردها بتوانیم نمایشگاههای مشترکی را با سایر کشورها برگزار کنیم و این موضوع را در برنامه کاری خود داریم و در این زمینه هم بحث های نهایی انجام شده اما رفع تحریم ها در این زمینه می تواند کمک های جدی کند.
به گزارش ایرنا، مجموعه نمایشگاههای بین المللی شهر آفتاب، بزرگترین طرح نمایشگاهی کشور است که با هدف ایجاد مرکز تجارت جهانی ایران در فازهای مختلف ساخته و در حال توسعه است.
با توجه به معضل ترافیک سنگین ایجاد شده در معابر اطراف نمایشگاه های سطح شهر تهران و با هدف تجمیع خدمات نمایشگاهی در محیطی تخصصی و روزآمد، شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۸۴ طی مصوبهای شهرداری تهران را مأمور تهیه طرح احداث مجموعه نمایشگاه های بینالمللی شهر آفتاب کرد.
پس از مطالعات اولیه، زمین این طرح با مساحتی بالغ بر ۱۳۸ هکتار در حاشیه بزرگراه خلیج فارس در مکانی با دسترسیهای مناسب (تاکسی، اتوبوس، ون و مترو) تعیین و طراحی سازههای نمایشگاه از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ به انجام رسید.
پس از طی مراحل تأیید طرح و تأمین مالی آن، پیمانکار ساختمانی از سال ۱۳۹۰ عملیات احداث را آغاز و همزمان با افتتاح بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در سال ۹۵ فاز یک مجموعه به بهره برداری رسید.
اکنون نمایشگاه شهر آفتاب ظرفیت پذیرش ۴۰۰ هزار بازدیدکننده را دارد که مسیرهای دسترسی به این مجموعه از طریق بزرگراه های خلیج فارس، شهید تندگویان، شهید محلاتی و نیز خطوط یک و سه مترو تأمین میشود همچنین خطوط مختلف تاکسی و اتوبوس از میادین اصلی شهر، بازدیدکنندگان را به نمایشگاه انتقال میهند.