مشهد -ایرنا- رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه ۲ مشهد گفت: اگر نگاه درآمد محور در سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد اصلاح نشود، بافت فرسوده در مشهد چه در ۱۰ درصد اراضی اوقافی و چه در ۹۰ درصد غیر اوقافی ساماندهی نخواهد شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، ابراهیم صفرزاده، افزود: سازمان اوقاف در مجوزی که ویژه‌ بافت‌های فرسوده صادر شده، ۷۰ درصد از حقوق وقف را به نفع مردم تخفیف داده است ولی نگاه منفعت طلبانه برخی ارگانها و سازمانها به بافت‌های فرسوده، مانع از پیشرفت امور است.

وی بیان کرد: کمتر از ۱۰ درصد از اراضی اوقافی در بافت فرسوده مشهد  واقع شده است و متولیان موقوفات نیز همواره با نگاه گره گشایی از مشکلات مردم در مسایل شهری تعامل داشته اند. 

وی در خصوص ساماندهی بافت فرسوده در منطقه آبکوه مشهد نیز بیان کرد: توافقات کتبی و قطعی چند نوبت با شهرداری انجام شده ولی متاسفانه تاکنون اراده‌ای در شهرداری برای انجام تعهدات وجود نداشته و توافقات صرفا روی کاغذ باقی مانده است.

صفرزاده اظهار کرد: اگر سازمان بازآفرینی، نفس احیای بافت فرسوده را به نفع شهر و مردم بداند، انتظارات درآمدی را از این مناطق کم کرده و تخفیفات مندرج در قانون حمایت از احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده را به نفع مردم اعمال کند، شاهد جهش در بازآفرینی بافت های فرسوده خواهیم بود.

مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد روز گذشته در گفت‌وگو با یکی از رسانه های این شهر اظهار کرد: ۳۰ هکتار فقط در منطقه آبکوه بافت فرسوده وجود دارد. اگر قرار باشد اوقاف طبق قرارهای معمول‌شان سهم خودشان را مطالبه کنند مسلما کار گره می‌خورد چون مردم توانایی مالی ندارند و لازم است این دستگاه‌ها هم از بعضی منافع خود بگذرند.

رضا زاده همدانی افزود: هم اکنون بیش از ۳۰ درصد کل مساحت مشهد و بالای یک سوم جمعیت این کلانشهر درگیر بافت فرسوده هستند. این در حالی است که یک سوم کل هزینه شهرداری را به پهنه حاشیه شهر اختصاص دادند اما در مورد بازسازی بافت فرسوده اعتبارات ما تغییر چندانی نداشته است.

وی بیان کرد: در بافت منطقه "عامل" مشهد تاکنون بیش از ۸۵ درصد و در بافت شهدا ۸۷ درصد تملک ها انجام گرفته و آماده سرمایه‌گذاری است.در بحث بافت آبکوه مشهد به واسطه مخالفت مردم و اینکه دوست دارند در آن منطقه باشند، کار ما گره خورده است. نصف زمین‌ها اوقافی و نصف دیگر آستانه است ما باید با آن‌ها به توافق برسیم.