به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا منادی سفیدان روز پنجشنبه در نشست روسای دانشگاه های استان با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که در سالن کنفرانس دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: آموزش باید به طور یکپارچه از مهد کودک تا دانشگاه و بعد از آن ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه دانشگاهی که نتواند محصولی تولید کند در نتیجه آموزش های آن چیزی حاصل نمی شود، افزود: سال ۸۹ قانون مربوط به شرکت های دانش بنیان مصوب شد که نتیجه آن امروز به ایجاد هفت هزار شرکت با ۴۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی و اشتغالزایی برای هزارن نفر منجر شده است.
رییس کمیسیون آموزشی، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: قانون جهش دانش بنیان با ۲۰ ماده تهیه شده و انتظار می رود دانشگاهیان بخوبی آنرا مطالعه کنند تا امسال شاهد تصویب آن باشیم.
منادی سفیدان ادامه داد: همه مشکلات احصا شده و در قانون مذکور آمده و رفع شده و امتیازات زیادی در آن برای شرکت های دانش بنیان قائل شده است.
وی با بیان اینکه براساس این قانون ایده شرکت های دانش بنیان به عنوان ضمانت در بانک ها پذیرفته می شود، گفت: هر دانشگاهی بتواند از فرصت شرکت های دانش بنیان و ظرفیت اساتید خود در این حوزه استفاده کند مشکلات مالی آن برطرف خواهد شد و دیگر نیازی به بودجه دولتی نخواهد داشت.
رییس کمیسیون آموزشی، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از دیگر اقدامات این کمیسیون را رتبه بندی معلمان خواند و اظهار داشت: در گذشته عنصر رقابت بین معلمان وجود نداشت ولی با آغاز رتبه بندی این مهم هم ایجاد می شود و شاهد ارتقای کیفیت آموزش در آموزش و پرورش خواهیم بود.
منادی سفیدان بار مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان را ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه ها هم از دیگر اقدامات انجام شده این کمیسیون است.
وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار ۵۰ میلیارد تومان به صندوق نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی کمک شد، ادامه داد: مسوولان استان کردستان به ویژه استاندار باید همه تلاش خود را به جذب بودجه از منابع ملی اختصاص دهد و این مهم مستلزم پیگیری مستمر و برقراری ارتباط است.
ضرورت نگاه مادرانه به استان های کمتر توسعه یافته
نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که باعث شد پروفسور ستاره نخبه کردستانی را در سانحه تصادف از دست دهیم نبود زیرساخت ها است و بی شک اگر جاده مناسب داشتیم چنین شخصیتی را از دست نمی دادیم.
شیوا قاسمی پور با اشاره به اینکه باید به استان های مختلف کشور نگاه مادرانه داشت، افزود: مادر به بچه ضعیف ترش بیشتر رسیدگی می کند ولی در کشور ما نگاه ها به گونه ای است که به دانشگاه های قوی اعتبار زیاد ولی سایر دانشگاه های موجود در استان های کمتر توسعه یافته کمترین بودجه اختصاص می یابد.
وی با بیان اینکه پیشرفت در هر زمینه ای نیازمند آموزش صحیح است، ادامه داد: با تحول در آموزش عالی و علوم پزشکی اتفاقات خوبی در جامعه رقم خواهد خورد.
قاسمی پور یادآور شد: دانشگاه های کردستان دارای رتبه های ملی و جهانی هستند ولی از لحاظ امکانات و بودجه نسبت به دانشگاه های استان های همجوار وضعیت مطلوبی ندارند.
وی اظهار داشت: یکی از دغدغه های مطرح شد در کمیسیون آموزش مجلس مسکن هیات علمی و فرار نخبگان است.
یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این نشست بر ریسک پذیری مدیران تاکید کرد و گفت: استان هایی همچون کردستان و سیستان و بلوچستان نسخه های خاص خود را می طلبند لذا مدیران این استان ها باید ریسک پذیری بالایی داشته باشند.
حبیب الله دهمرده اضافه کرد: در دهه ۶۰ وضعیت آموزش در سیستان و بلوچستان بسیار نامناسب بود و خارج از قوانین و مقررات وقت اقدام به راه اندازی مدرسه شبانه روزی کردم و همین کار بعدها به الگویی در کشور تبدیل شد و این مدارس مهندسان و پزشکان زیادی را تحویل جامعه داد.