طیب سالاروندیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نجوم و ستارهشناسی به عنوان علمی جذاب و عامه پسند، نقش مهمی در علاقمند کردن عموم مردم جامعه و بویژه دانشآموزان به مقوله علم در معنای عام دارد.
وی افزود: این رشته میتواند به ابزار قدرتمندی برای ایجاد انگیزه به یادگیری علوم و دانش تبدیل شده و چه بسا از این راه بتوان به شکوفایی استعدادهای زیادی در زمینههای علوم پایه، مهندسی و هوافضا کمک کرد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: وجود بخشهای مختلف مربوط به نجوم در اکثر کتابهای مقاطع مختلف تحصیلی(جغرافیا- علوم تجربی ابتدایی- علوم تجربی متوسطه- فیزیک- زمین شناسی) و نبود امکانات مورد نیاز برای تدریس عملی و مفهومی این مطالب ایجاب میکند رصدخانه دانش آموزی در استان راه اندازی شود.
وی با بیان اینکه برگزاری هر ساله مسابقات مختلف دانش آموزی نجوم در سطح کشوری و بین المللی نیاز به امکانات و ابزار نجومی را در سطح استان بیشتر برجسته می کند، گفت: وجود امکانات و ابزار انجام فعالیتهای نجومی در یک منطقه میتواند در سایر زمینهها از جمله کمک به صنعت توریستی استان کمک شایانی کند.
سالاروندیان ادامه داد: با وجود مجهز بودن اکثر پژوهش سراهای دانش آموزی کشور به رصد خانههای دانش آموزی( از جمله خراسان رضوی، آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر) اما هیچکدام از پژوهش سراهای دانش آموزی استان کردستان تاکنون به تجهیزات نجومی مورد نیاز مجهز نشده اند.
وی با اشاره به استقبال دانش آموزان و عموم مردم استان از برنامههای رصد پژوهش سراهای دانش آموزی، گفت: در این مراکز هنوز ابزار پیشرفتهای در این زمینه وجود ندارد و بیشتر امکانات موجود برای تحقیقات نجومی در دانشگاهها متمرکز شده اند در حالیکه اولین مکان برای کشف و پرورش استعدادهای جوان استان در حوزه آموزش و پرورش است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه استان کردستان همواره در مسابقات کشوری نجوم خوش درخشیده است، اضافه کرد: در طول برگزاری سه دوره مسابقات نجوم سه رتبه اول، ۲ رتبه دوم و چهار رتبه سوم کشوری دستاورد پژوهش سراهای دانش آموزی بوده است و ادامه این موفقیت ها مستلزم دسترسی دانش آموزان و اساتید راهنمای آنان به ابزار و امکانات بروز و تخصصی در این زمینه است.
وی یادآور شد: با وجود حضور نیروهای مجرب، کارآمد و متخصص در حوزه نجوم و اخترشناسی در انجمن نجوم استان، به دلیل عدم وجود مرکز تخصصی نجوم امکان برگزاری دورههای عملی تخصصی در استان برای آموزش دبیران علاقمند وجود نداشته است.
سالاروندیان تاکید کرد: با تجهیز اولین رصدخانه در یکی از پژوهش سراهای دانش آموزی به عنوان مرکز و پایلوت برای همه استان کردستان می توان برای رفع این محرومیت چندین ساله در استان، گامهای اساسی برداشته شود، ضمن اینکه تجهیز و راهاندازی رصدخانه به ۹ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و انتظار می رود دستگاه های مختلف استان در این زمینه آموزش و پرورش را یاری دهند.
استان کردستان ۳۰۰ هزار دانشآموز دارد که در سه هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی تحصیل می کنند.
نظر شما