تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: در مهرماه امسال حدود ۳۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع به جمعیت ۵۶۰ هزار نفری پیشین افزوده می‌شود که ورود این افراد معمولا به مناطقی است که از قبل مشکل تراکم بالای دانش‌آموزی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، یوسف نوری امروز در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور در سالن همایش‌های جمهوری اسلامی ایران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و دفاع مقدس از جمله ۵ هزار معلم شهید و ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید، گفت: در آستانه هفته دولت هستیم؛ هفته‌ای که مزین به نام دو شهید معلم والامقام، شهیدان رجایی و باهنر است.

وی افزود: امروز بیشترین و بالاترین همکاری بین قوای سه‌گانه برای پیشرفت کشور و اعتلای نظام وجود دارد که نمود آن را در تصویب و اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان شاهد هستیم؛ قانونی که یکی از مولفه‌های مهم در تحول و ارتقای کیفی نظام تربیتی و مهارت‌های معلمان است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: من در این فرصت به نیابت از همه همکاران فرهنگی آموزش و پرورش، از ریاست و نمایندگان مجلس بویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به واسطه تصویب این قانون تشکر و قدردانی می‌کنم.

نوری در بخشی از سخنان خود به چالش و مشکل تراکم دانش‌آموزان در مدارس و کلاس‌های درس اشاره کرد و اظهار داشت: سال ۱۳۹۲ حدود ۱۲ میلیون دانش‌آموز داشتیم اما اکنون سال تحصیلی جدید را با ۱۶ میلیون دانش‌آموز آغاز می‌کنیم.

وی تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس را یک مشکل و چالش جدی در آموزش و پرورش برشمرد که این مشکل با افزایش مهاجرت‌ها به برخی مناطق شهری و حاشیه شهرها و نیز مهاجرت اتباع تشدید شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مهاجرت اتباع به عنوان تشدیدکننده مشکل و چالش تراکم کلاس‌ها در سال تحصیلی آینده، گفت: در مهرماه امسال حدود ۳۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع به جمعیت ۵۶۰ هزار نفری پیشین افزوده می‌شود که ورود این افراد معمولا به مناطقی است که از قبل مشکل تراکم بالای دانش‌آموزی داشته‌اند.

نوری افزود: باید کلاس‌های جدید ایجاد شود اما با توجه به محدودیت‌های اعتباری و تملک، امکان افزایش کلاس در این محله‌ها و مناطق در زمان سریع و مناسب وجود ندارد.

مقام عالی وزارت در ادامه، به توجه ویژه مجلس شورای اسلامی به موضوعات و مباحث نظام تعلیم و تربیت اشاره و اظهار کرد: قوه مقننه ظرفیت‌های قانون‌گذاری و حمایتی بالایی دارد و آموزش و پرورش نیز بر اساس منویات مقام معظم رهبری توجه خاص به اسناد تحولی از جمله سند تحول بنیادین را به شکل عملیاتی و جدی مدنظر دارد. 

وی ادامه داد: ما در این اجلاس بنا داریم با حضور و همراهی همه مدیران و روسای مجموعه بزرگ آموزش و پرورش کشور، تحول بنیادین را در «مدرسه» ایجاد کنیم؛ بنابراین از مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات به عنوان بازوهای قدرتمند مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که در زمینه‌های تحقیقاتی و ترسیم چشم‌انداز، به ما یاری برسانند؛ البته جا دارد در این فرصت، از همراهی خوب و ارزشمند این مجموعه‌ها که همواره در کنار و حامی نظام آموزش و پرورش هستند، تشکر و قدردانی کنم.

نوری در پایان خاطرنشان کرد: امروز شاهد وجود هماهنگی و همکاری بین قوای سه‌گانه در حد اعلا هستیم؛ همچنین مجلس شورای اسلامی نگاه بسیار خوبی به نظام تعلیم و تربیت دارد. بنابراین امیدواریم بتوانیم در راستای اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی، منویات مقام معظم رهبری و راه شهدای والامقام گام برداریم.