دوره ابتدایی پایه و اساس آموزش رسمی است

تهران - ایرنا - سرپرست معاونت آموزش ابتدایی گفت: دوره ابتدایی به عنوان پایه و اساس آموزش رسمی نقشی بی بدیل در پرورش سرمایه های انسانی جامعه برعهده دارد.

به گزارش گروه جامعه ایرنا، معصومه نجفی پازوکی در سی وششمین اجلاس مدیران آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: رویکردهای معاونت آموزش ابتدایی شامل؛ ارزش نهادن به کرامت کودکان و ایجاد فرصت های مناسب یادگیری های ماندگار و لذت بخش برای تمامی کودکان ایران اسلامی متناسب با اهداف سند تحول بنیادین است، به نحوی که بتوانند با دستیابی به دانش روز و متناسب با سن آنان، محیط پیرامون خود را شناخته و مهارت های لازم برای زندگی کردن را کسب نمایند و ارزش های انسانی در آنان شکل گیرد.

وی کیفیت‌بخشی به فرآیندهای آموزش و یادگیری را از اولویت ها برشمرد و افزود: در واقع بررسی و ارزیابی این فرآیند موجب بهبود مستمر و پاسخگویی به نیازهای ذینفعان می شود. یکی از رایج‌ترین شیوه‌های ارزیابی میزان تحقق اهداف غایی در اسناد بالادستی و برنامه درس ملی، سنجش کارایی و اثربخشی شیوه‌های آموزشی و پرورشی مدارس است.   

وی اضافه کرد: نتایج آزمون‌های بین‌المللی و پژوهش‌های ملی، استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای حاکی از آن است که برخی از مهم‌ترین اهداف که در ایجاد و ثبات کارآمدی مدارس، صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و شایستگی‌های پایه دانش آموزان مؤثر می‌باشند به دلایل مختلف نیاز به توجه ویژه، آموزش و پایش و رصد پیامدهای اجرایی دارد.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی تصریح کرد: از طریق نیازسنجی و اولویت‌بندی، بنیادی‌ترین اهداف مذکور احصا و تحت عنوان طرح ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های کیفیت‌بخشی در سطح کشور پیگیری می‌شود.

وی درخصوص الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین گفت: در سند تحول سه راهکار به صورت مستقیم و هدفمند به معاونت آموزش ابتدایی مربوط می شود. براساس راهکار ۲-۵ برنامه ریزی و تمهید مقدمات برای پوشش کامل دوره آموزش عمومی و برخوردار از کیفیت مناسب درتمام مناطق کشور از جمله راهکارهای مذکور است.

نجفی پازوکی ادامه داد: انسداد مبادی بیسوادی، نصیب برابر آموزشی، سنجش بدو ورود کودکان ۶ سال تمام، با تمرکز بر کودکان مناطق محروم، عشایری، حاشیه شهرها و مرزی، با حمایت دولت، پیش دبستانی رایگان در مناطق عشایری، ... از جمله برنامه های معاونت آموزش ابتدایی است.

وی خاطرنشان کرد: جبران و تثبیت یادگیری دانش آموزان، ارتقاء سواد سلامت دانش آموزان روستایی و عشایری، جشنواره بازی های بومی-محلی، برگزاری اردوی کشوری دانش آموزان عشایری، راهبران آموزشی و کلاس های چندپایه؛ براساس راهکار سند تحول از جمله عملکردهای این معاونت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha