تهران - ایرنا - وزیر کشور گفت: اسلام در الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، محور است و محور توسعه سرمایه انسانی است، معلوم می شود آینده از معبر این نظام ها می گذرد به تعبیر دیگر کانون خلق دنیای آینده آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا،   احمد وحیدی امروز  در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: راه خروج از گمراهی و تاریکی و راه ورود به دنیای روشن و نورانی تزکیه است. راه برون رفت از هر عقب ماندگی، تزکیه و تعلیم است، راه شناخت نظام هستی و فهم عمیق از آنچه که در تعلیم می گذرد نیز تزکیه و تعلیم است.

وی افزود: اکنون که تزکیه و تعلیم این مقدار در مکتب ما مهم شده و ارزش پیدا کرده است که رسالت انبیا و اولیا شده است، تجلی آن در جامعه بشری با عباراتی که می شناسیم امروز در کشور ما در اولویت نظام آموزش و پرورش است.

وحیدی بیان کرد: هر آموزش و پرورشی از این کانال می گذرد. در نظام آموزش و پرورش همه چیز به آموزش و پرورش کمک می کند اگر درست نگاه کنیم در یک نگاه گسترده در می یابیم عالم، آن چیزی است که به علم ما تعلق دارد و عالم وجود علمی است که شناخت آن وظیفه دائمی همه است.

وی اضافه کرد: لذا نظام آموزش و پرورش یک نظام هستی شناسانه ای است که با عمق در آن، شناخت عمیق و پرورش مطلوب را پیدا می کنیم در قالب ساختاری نیز نظام آموزش و پرورش امروزه مطرح است.

وزیر کشور با طرح این سوال که چرا این موضوع مهم است، گفت: در مکاتب مختلف، این امر متفاوت است در الگوی توسعه محورهای مختلفی را در مکاتب مختلف به عنوان محور توسعه می شناسند در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که توسط رهبر حکیم و فرزانه دنبال شد و در مراحل نهایی قرار گرفت، طبیعتا محور توسعه اسلام است.  

وحیدی گفت: وقتی که در الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی اسلام محور است و محور توسعه سرمایه انسانی است معلوم می شود آینده از معبر این نظام ها می گذرد به تعبیر دیگر کانون خلق دنیای آینده آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه آینده از مسیر آنچه که شما می سازید عبور می کند، عنوان کرد: از نظر من باید نظام آموزش و پرورش یک نظام یکپارچه باشد. مدتی پیش مهدکودک ها را به آموزش و پرورش وصل کردند که تصمیم درستی بود وقتی ما علم را در کوچکی به مانند نقش در حجر می دانیم طبیعی است مهدکودک مقدمه آموزش و پرورش می شود.

وزیر کشور گفت: آینده فردای کشور به کاری وابسته است که امروز در آموزش و پرورش انجام می شود نه تنها فردای کشور ما بلکه فردای دنیا، زیرا جمهوری اسلامی ایران سازنده آینده دنیاست. این دو جریان مهم امروز در کشاکش و تلاش برای ساختن آینده دنیا هستند؛ آینده ای که جمهوری اسلامی دنبال می کند و برگرفته از ارزش ها و سعادت بشری است و آینده ای که تمدن غرب دنبال می کند.

وحیدی اضافه کرد: پرورش نسلی که امروز در اختیار شماست، مسولیت و رسالت های بسیار سنگینی را برعهده آموزش و پرورش می گذارد و این خود به تنهایی حکایت از این دارد که چقدر این جایگاه مهم است به همین دلیل هرچه در آموزش و پرورش هزینه شود سرمایه گذاری است اما برای رفتن به این سمت و تحقق این هدف متعالی دائما به بروزرسانی نیاز داریم سند تحول بنیادین که مطالبه رهبر عزیزمان است نیز بیان این نیاز است.

وزیر کشور عنوان کرد: این تحول بنیادین در قالب یک سند فاخر رسمی وجود دارد در این تحول بنیادین آنچه که خروجی آن است، این است که شما انسان های آینده ما را انسان های دانا، مومن، بانشاط، تحول گرا، قوی، روشن بین و با اراده تربیت کنید. این انتقال نسلی برعهده آموزش و پرورش است.

وی اظهار کرد: تلاش شد گفته شود راه نسل امروز انقلاب از نسل دیروز جدا شده و شکاف نسلی اتفاق افتاده است اما این حرف، صحیح نیست زیرا جوانان ما امروز در صحنه همان شعارهای اول انقلاب را بلکه قوی تر سر می دهند.  

وی افزود: القای مفاهیم روشن فکرانه و البته غیر صحیح در این مورد خاص، نباید ما را تحت تاثیر قرار دهد و مسیر تعالی، رشد و تکامل نسل آینده را جدا کند. امروز نسل ما نسلی قوی، با اراده، مومن، دانا، انقلابی، سراز پا نشناخته در تمام حوزه ها هستند این نسل پرورش یافته در دامان انقلاب اسلامی است و آموزش و پرورظ در این حوزه بسیار نقش آفرین بوده، هست و باید باشد.

وزیر کشور گفت:  امام خمینی (ره) درباره کارخانه آدم سازی صحبت کردند این کارخانه همین نظام آموزش و پرورش است شخصیت های برجسته انقلابی ما اول معلم بودند و بعدا عناوین دیگر داشتند. امام (ره) نیز یک معلم بزرگی بود که تاریخ را تغییر داد و به ریل اصلی برگرداند رهبر فرزانه معلمی هستند که آموزه های ایشان در هر انسانی دیده می شود.

وی ادامه داد: نظام آموزش و پرورش می تواند مفتخر باشد به اینکه رهبران ما همه از جنس معلمان هستند در کدام کشور دیگر این موضوع را داریم که رهبرانشان معلمان بشریت هستند، این افتخار بزرگی است.

وزیر کشور افزود: کشورهای غربی به دنبال این هستند که ملت ما را دچار آسیب کنند لذا یک محل هجوم دشمن، جوانان ما است محلی که تلاش دارند آسیب های اجتماعی را از مسیر مدارس شکل دهند لذا تلاش های وافری امروز در جریان است که این مسیر انسان ساز را از اجرای ماموریت بلند خود بازدارد.

وحیدی تصریح کرد: آموزش و پرورش ما مشهون از انسان های بلند قامت، فکور و عاقلی است که اجازه نمی دهد این اتفاق بیافتد. از پایداری شما عزیزان برای حفظ ارزش ها و مقابله با جریان خزنده نرم وارداتی از سوی الگوهای غربی تشکر می کنم.

وی اضافه کرد: جنگ نرم و ورود به ذهن ها پیچیده تر از سایر جنگ هاست لذا همه باید بیش از پیش به نحوه رویارویی با این جنگ مجهز باشند وظیفه شما آموختن و پرورش است. این ملاک قدرت ماست اگر با چنین نسلی حرکت روبه جلو داشته باشیم اقتدار ما تحمیل شده است اقتدار ایران از مسیر تربیت این نسل می گذرد.

وزیر کشور گفت: مهم ترین جبهه ای که باید شکل بگیرد و مستحکم باشد جبهه ای است که شما شکل می دهید بدون تردید بین آموزش و پرورش و وزارت کشور، آموزش و پرورش را انتخاب می کنم زیرا پایه و اساس قدرت را می سازد البته دولت سیزدهم نیز مفتخر است یکی از آن معلمان سکان دولت را به عهده دارد.

وی تصریح کرد: فردی انقلابی، روشن بین و جهادی در راس آموزش و پرورش است که کمک ها را دنبال می کند بهرحال ما در آستانه تحولی که پیش داریم نقش ما یک نقش بسیار مهم و بی بدیلی است لذا در جامعه معلمان این نشاط، تعهد و مسولیت پذیری بسیار مهم است.  

وحیدی افزود: برخی نگران هستند که ممکن است در برخی از جاها سطح سواد افول پیدا کرده باشد با طراحی امروز در آموزش و پرورش برای اینکه این کار در یک تراز بالایی حفظ شود این موضوع مدیریت خواهد شد. مهم تفکر و ژرف اندیشی و ایجاد پرسش و پاسخ به آن است دنیای محفوظات گذشته است و آنچه مهم تر است تفکر و ژرف اندیشی است.

وزیر کشور گفت: سرمایه اجتماعی مهم است اینکه سرمایه اجتماعی باید مرتبا توسعه پیدا کند و از مسیر نظام آموزش و پرورش توسعه بیابد، اهمیت دارد. وحدت و یکپارچگی می تواند از کارکردهای نظام آموزش و پرورش باشد اینکه جوانان ما جغرافیا و تاریخ را به‌ خوبی بشناسند اهمیت دارد.

وحیدی اضافه کرد: استانداران این آمادگی را دارند تا به آموزش و پرورش کمک کنند تا بتوانیم در یک تعامل نزدیک با بسیج ظرفیت های استان ها مسایل آموزش و پرورش را به خوبی جلو ببریم.

وی ادامه داد: امروز صف بندی های جهانی در حوزه های مختلف نیاز مبرم به حضور فعال همه جوانان را می طلبد اینکه جوانان با درک عمیق از شرایط اقتصادی یاد بگیرند که رشد و توسعه اقتصادی کشور از مسیر تعاملات جدی آنان با جامعه کارافرین می گذرد بسیار مهم است.

وحیدی اظهار کرد: نقش آفرینی شما در خارج از مدارس نیز موثر است باید این امر ساماندهی شود تا در سایر محیط ها نیز به مسایل کمک کند.

نظام ‌های تعلیم و تربیت زیر چتر حکمرانی آموزش و پرورش باشند
رییس مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری نیز در این اجلاس با بیان اینکه همه نظام های تعلیم و تربیت کشور باید زیر چتر حکمرانی آموزش و پرورش قرار گیرند، اظهار کرد: جایگاه تعلیم و تربیت و نقش والای معلمین در جامعه، بر کسی پوشیده نیست.

محمدصادق خیاطیان افزود: نگاه به آموزش و پرورش باید سرمایه ای باشد، بنابراین مدیران آموزش و پرورش که در مرکز میدان نظام تعلیم و تربیت فعال هستند می توانند با راهکارهای خود در این اجلاس، به ارتقاء کیفی هرچه بیشتر  نظام آموزش و پرورش کمک کنند.

وی با بیان اینکه بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی گذشته و درباره نظام تعلیم و تربیت نگاه های متفاوتی وجود دارد، گفت: برخی نقدها به حوزه آموزش و پرورش در محورهای کیفی آموزش و تربیت وجود دارد از سوی دیگر برخی موفقیت ها و نکات مثبت فراوانی را برای آن قائل هستند اما در حوزه آموزش و پرورش نباید نگاه صفر و صدی داشت. چراکه نظام جمهوری اسلامی موفقیت های بسیار مطلوبی در حوزه تعلیم و تربیت داشته اما فاصله کنونی ما با نقطه مطلوب، کم نیست و این موضوع  در بیانات مقام معظم رهبری و کارشناسان و اصحاب فن این حوزه بارها مطرح شده است که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

خیاطیان  ادامه داد: در حوزه تعلیم و تربیت مخاطب فقط آموزش و پرورش نیست اما حکمرانی اصلی تعلیم و تربیت کشور آموزشی پرورش است که دیگر دستگاه های مرتبط به یاری آن می آیند.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش باید با حکمرانی خود، تمام بحران های حوزه تعلیم و تربیت را پوشش دهد و همه نظام های تعلیم و تربیت زیر چتر این حکمرانی قرار گیرد.
  
خیاطیان تمرکز گرایی و بخشی نگری را از آسیب های این حوزه دانست و افزود: گفتمان دولت سیزدهم، مردمی سازی و عدالت محوری است که در همه حوزه ها نظیر ساحتهای اقتصادی، آموزشی، سیاسی و … مدنظر است.

رییس مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری مردمی سازی در آموزش و پرورش را متفاوت از خصوصی سازی دانست و خاطرنشان کرد: همه مدیران آموزش و پرورش می بایست زمینه را برای حضور و بهره مندی از ظرفیت گروه های جهادی و مردمی فراهم کنند.

خیاطیان لازمه استفاده از ظرفیت های مردمی را ایجاد تغییر در الگوهای ذهنی دانست و افزود: می بایست با تغییر در نگرش ها ظرفیت های مردمی را برای نقش آفرینی مهیا کرد. 

وی اضافه کرد: عدالت آموزشی و موضوع کیفیت بخشی آموزشی دغدغه همه دولت است و درمورد تحقق عدالت آموزشی، با یک نگاه تحلیلی باید روند بررسی شود تا  دسترسی آسان به آموزش باکیفیت برای همه دانش آموزان مهیا شود. 

وی تصریح کرد: بحث رتبه بندی معلمان در این دولت محقق شد اما این نگاه که رتبه بندی فقط جبران معیشت معلمان است نگاهی سطحی است چراکه نگاه باید مبتنی بر ارتقا سطح کیفی و توان افزایی میان جامعه معلمان باشد.

رییس مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری بحث اقتصاد آموزش و پرورش را دچار چالش دانست و افزود: بودجه تعریف شده آموزش و پرورش، میزانی است که در آن  نوآوری و خلاقیت رقم نمی خورد ، لذا متنوع سازی منابع مالی باید مورد توجه باشد که صاحبنظران باید به آن بپردازند. 

وی گفت: امیدواریم مدیران استان‌ها هفته ای چند ساعت پیرامون این موضوعات در کارگروه های تخصصی کار ویژه انجام دهند و ما در مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری، با همکاری آموزش و پرورش آمادگی آن را داریم تا در تحقق حکمرانی آموزش و پرورش همکاری لازم را داشته باشیم و با راهکارهای مناسب از این بحران ها عبور کنیم.