به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه پس از افتتاح ورزشگاه وطنی قائم شهر، بلافاصله در بندر امیرآباد بهشهرحضور یافت و از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات و ظرفیت های ویژه اقتصادی این بندر قرار گرفت.
معاون اول رئیسجمهور که از مسیر جاده گهرباران به سمت بندر امیرآباد رفت، پس از مشاهده وضعیت این جاده و تعریض نشدن مسیر در برخی نقاط و مشکلاتی که برای اهالی ایجاد کرده بود، در تماس با رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور از وی خواست مسیر جاده گهرباران تا بندر امیرآباد توسط این سازمان تعریض، آسفالت و مرمت شود.
دستور برای تسریع در روند تکمیل اسکله "رو رو ریلی"
مخبر در جریان بازدید از بندر امیرآباد از پروژه در دست احداث اسکله "رو رو ریلی" در این بندر بازدید و از برنامه زمانبندی اجرای این پروژه و جزئیات فنی مربوطه مطلع و دستورات لازم برای تسریع در تکمیل این پروژه را صادر کرد.
استاندار مازندران نیز در جریان این بازدید، گزارشی از ظرفیت های ویژه اقتصادی، توسعه زیرساخت های لازم و برنامه های در دست اقدام در این بندر ارایه کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد بهشهر نیز در جریان این بازدید، راهاندازی خطوط کشتیرانی منظم در دریای خزر را یک فرصت اقتصادی و تجاری بی سابقه دانست و از اعلام آمادگی سازمان بنادر برای ارائه تخفیفات تعرفه ای خبر داد.
محمدعلی سعیدیپور، استراتژی راهاندازی خطوط کشتیرانی منظم کانتینری در دریای خزر را اتفاقی بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در راستای توسعه فعالیت کانتینری بنادر شمالی ایران باید به سه مقوله حیاتی شامل تامین کانتینر، تامین شناور و تعیین زمان برای خط کانتینری توجه شود.
وی با بیان اینکه کانتینرهای خالی و آماده متعددی از سوی شرکت کشتیرانی دریای خزز به عنوان مالک کانتینرها در سه بندر شمالی توزیع شده است، گفت: با راهاندازی خطوط کشتیرانی منظم کانتینری در دریای خزر، علاوه بر کاهش هزینهها و زمان خدمت رسانی، تقاضای همیشگی برخی از صاحبان کالا مبنی بر ارائه خدمات کانتینری در بنادر شمالی محقق میشود.
بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میتواند باشکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.