به گزارش خبرنگار ایرنا یوسف نوری روز جمعه در حاشیه میز ارتباطات مردمی در جمع خبرنگاران افزود: خیرین سال گذشته سه هزار میلیارد تومان تعهد داشتند که به سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عمل کردند.
وی با بیان اینکه شعار دولت سیزدهم، مردمی بودن آن است اظهار داشت: یکی از شمول مردمی بودن ارتباط رو در رو و چهره به چهره با مردم است که انتقادها، درخواستها و پیشنهادهای مردم در میز مردمی شنیده میشود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بخشی از موارد در همین مکان حل و فصل شده و بخشی نیز در وزارتخانه پیگیری و حل میشود همچنین برخی موارد نیازمند قوانین و مقررات بوده و بخشی نیز حل شدنی نیست اما با مردم گفت و گو میکنیم تا بتوانیم از ظرفیت خودشان بهره بگیریم و با استفاده از قوانین و مقرارات این مشکلات را حل کنیم.
وی افزود: بیشتر افرادی که امروز در میز خدمت شرکت کردند، آموزش و پرورشی بوده که درصدد هستیم مشکلات و مباحث مطرح شده را حل و فصل کنیم.
نوری درباره کمبود فضای آموزشی در برخی استانها مانند خراسان جنوبی گفت: یکی از دلایل بوجود آمدن کلاسهای درس با جمعیت بالا، مهاجرت بیرویه است.
وی افزود: هرچند مسائل اقلیمی تشدید شده است اما اگر مردم در مراکز تولید ماندگار شوند، خدمات به آنها میرسد این در حالی است که مردم از روستاها به شهرها مهاجرت میکنند لذا خدماتی که قرار است ارائه شود با سرعت انتقال جمعیت متناسب نیست پس شاهد مدارس بالای تراکم منطقهای در مرکز استانها و شهرهای بزرگ هستیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: از طرفی شاهد تراکم پایین در روستاها هستیم و این سبب میشود گردش نیروی انسانی یا نگاه کردن ار پنجره جمعیتی ما را مشوش کند.
نوری افزود: در دولت انقلابی و مردمی و سفرهای استانی رئیس جمهور برای رفع این کمبودها اقدام میشود که بخشی اعتبارات را زیاد کردهاند اما به نسبت تورم باز نمیتواند از جمعیت سبقت بگیرد.
وی گفت: در سفرهای استانی دولت مصوباتی لحاظ میشود که در این زمینه طی یک سال گذشته ۲۸ هزار میلیارد تومان برای پروژههای نیمهتمام آموزش و پرورش مصوب و بخشی از این اعتبار پرداخت شده است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به دنبال این هستیم از این ساز و کارها برای ترمیم موانع استفاده کنیم.
وی افزود: در سفر آتی استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی که احتمالا استان نخست دور دوم باشد، بخشی از نیازهای استان را برطرف خواهیم کرد.
نوری گفت: بخشی از مشکلات آموزشی خراسان جنوبی در حوزه زیرساختی و منابع انسانی است که چون توازن نیروی انسانی به هم خورده در سرجمع کسری نداریم اما بخشی که نگاه کنیم به دلیل مهاجرتها شاهد کمبود هستیم.
وی گفت: هرچه از روستا و مراکز تولید مستقیم دور شویم و شغل واقعی اتفاق نیفتد و در حاشیه مناطق شهری شغلهای کاذب رخ بدهد، بیشتر دچار مشکل میشویم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به دلیل محدودیتهایی از قبیل نبود زمین در اطراف شهر و نبود توان ایجاد زیرساختها با سرعت جمعیتی که مانند سیل به اطراف شهرهای بزرگ میآید، بهتر است مردم در روستا بمانند و تولید کنند.
وی با اشاره به ایتکه در روستاها مشکلات آموزشی کمتری داریم گفت: در سطح کشور هفت هزار مدرسه کانکسی و هزار مدرسه سنگی وجود دارد که در حال حذف این مدارس هستیم و در روستاهای ۱۰ نفر به بالا این مدارس را کم میکنیم.
نوری با بیان اینکه مدارس فرسوده در حال بازسازی است افزود: مقداری نگاه ما به توازن منطقهای باید جدیتر و براساس آمایش سرزمینی باشد آن زمان است که میتوانیم خدمات با کیفیت به مردم ارائه دهیم.
وزیر آموزش و پرورش امروز با استقبال استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان وارد بیرجند و راهی مصلای المهدی (عج) شد.
وی سخنران قبل از خطبههای نماز جمعه بیرجند به مناسبت هفته دولت بود و پس از اقامه نماز جمعه با همراهی استاندار در میز ارتباطات مردمی برپا شده در مصلای بیرجند حضور یافت.
حضور در نشست شورای آموزش و پرورش استان و دیدار با استاندار و نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی از دیگر برنامههای این سفر یک روزه است.