کرمانشاه- ایرنا- رییس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: ۹۰ درصد پرونده‌های موجود در دادگستری استان در مورد اختلاف بین خانواده‌هاست که به این دلیل خانواده‌ها از هم دور افتاده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «پرویز توسلی زاده» روز چهارشنبه در آیین رونمایی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین استان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات دادگستری افزود: وقتی از مقابله با فساد صحبت می‌کنیم بهترین و کوتاه ترین راه مبارزه، ابتدا قوانین خوب است و سپس اجرای خوب همان قوانین و کم هزینه ترین راه مبارزه با فساد اجرای خوب قانون است.

وی اضافه کرد: هر پرونده ای که در دادگستری تشکیل می شود نشان از فساد است. چون جایی که نباید هزینه ای مصرف شود هزینه تحمیل می‌شود و وقت پلیس و مراجع قضایی را می‌گیرد.

رییس کل دادگستری کرمانشاه یادآور شد: در سال گذشته ۵۵۰ هزار پرونده در استان تشکیل شد، هرچه بتوانیم تعداد پرونده های قضایی را کاهش دهیم از فساد جلوگیری کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: توسعه قضایی و تحول، زمانی اتفاق خواهد افتاد که تعداد پرونده‌ها را کاهش دهیم.

توسلی زاده با اعلام اینکه گام اول کاهش تعداد پرونده ها پیشگیری است، از تشکیل ۱۰ شورای پیشگیری در استان خبر داد و گفت: شورای پیشگیری از وقوع جرایم سطحی، شورای پیشگیری از وقوع جرایم پزشکی و شورای حفاظت از اراضی ملی از جمله این شوراها است.

وی اظهار داشت: روش دوم که به عنوان راه اصلی ما است بحث مصالحه و حل اختلافات است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه نیز در این نشست گفت: در استان با همدلی که بین دستگاه‌های اجرایی و دادگستری وجود دارد، باتوجه به شرایط استانی که عمده پرونده ها در زمینه اختلافات ملکی و خانوادگی است، رویکرد دادگستری مدیریت این اختلافات با قانع کردن افراد به حقوق خود و ارایه راهکارهای پیشگیرانه است.

«نیکزاد عباسی» افزود: با افتتاح سامانه پنجره واحد مدیریت زمین استان کرمانشاه می‌توانیم در پیشگیری از وجوع جرایم در توزیع زمین و زمین‌خواری و سوءاستفاده از موارد مربوط به زمین موفقیت هایی را کسب کنیم.  

وی عنوان کرد: کرمانشاه ششمین استان در کشور است که این سامانه در آن افتتاح می شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.