قزوین-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: برای احیای دشت قزوین و تحقق فرمایش مقام معظم رهبری و رییس جمهور در این رابطه باید نقشه راه آن بازتعریف شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا افلاطونی روز پنجشنبه در نشست احیای دشت قزوین که در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، افزود: دشت قزوین از حیث خاک و حوزه های آبریز موجود در آن یک دشت بی نظیر در کشور برای فعالیت های کشاورزی به شمار می رود.

این مسوول خاطرنشان کرد: دشت حاصلخیز قزوین از سابقه مطالعاتی طولانی نیز بهره مند بوده و در دهه ۴۰ موضوع مدیریت یکپارچه دشت عملیاتی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین گفت: با تغییر و تحولات رخ داده طی این سال ها شاهد بیمار شدن دشت قزوین بوده ایم به طوری که اکنون با تهدیداتی نظیر فرونشست خاک، بیابانی شدن ۱۰ هزار هکتار از اراضی و کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی در این محدوده روبه رو هستیم.

افلاطونی افزود: در پی آن هستیم تا با استفاده از تجربیات گذشته و اتکا بر دانش روز و بهره گیری از توان مجموعه های تخصصی از جمله شرکت خدمات مهندسی آب و خاک، دشت قزوین را احیا و تقویت کنیم.

این مسوول با اشاره به ظرفیت عظیم دشت قزوین برای تولید و تامین غذا در کشور، خاطرنشان کرد: دشت قزوین امانت و میراثی است که باید از آن صیانت کرده و آن را برای آیندگان نگه داریم.

وی با بیان اینکه امسال فعالیت های کشاورزی در دشت قزوین را با ۳۰ درصد تخصیص آب پیش بردیم، افزود: بهبود راندمان مصرف آب در دشت قزوین از مباحث اصلی در احیای این دشت به شمار می رود.

در ادامه این نشست فرصت ها و چالش های پیش روی احیا و تقویت دشت قزوین تشریح و مورد بررسی قرار گرفت.

دشت قزوین پهنه ای به وسعت حدود ۴۴۰ هزار هکتار است که بسیاری از بخش های آن به دلیلی برخورداری از خاک مرغوب جزو اراضی کشاورزی درجه یک و بسیار مستعد برای کشاورزی محسوب می شود.

بخش کشاورزی در استان قزوین دارای ۸۰ هزار بهره بردار بوده و ۱۳ درصد تولید ناخالص استان مربوط به این حوزه است.