به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، سعید پورابوالقاسم روز یکشنبه -۲۰ شهریورماه- با اشاره به جزئیات برگزاری چهارمین همایش ملی سواد رسانهای، گفت: این رویداد با هدف افزایش و ارتقای دانش و مهارتهای عمومی در حوزه سواد رسانهای، اطلاعاتی و فضای مجازی و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمانهای مسؤول و افراد آگاه» در توسعه سواد رسانهای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر دی ماه سال ۱۴۰۱ برگزار میشود.
وی با اشاره به اینکه رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی ریاست شورای سیاستگذاری چهارمین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی را بر عهده دارد افزود: مفاهیم پایهای و ادبیات اخبار جعلی، انواع اخبار جعلی، رسانهنگاری و اخبار جعلی، راهنمای تشخیص اخبار جعلی، تکنیکهای مقابله با اخبار جعلی، اخبار جعلی و هوش مصنوعی و اخبار جعلی و حکمرانی فضای مجازی» محورهای این همایش هستند.
پورابوالقاسم خاطرنشان کرد: مرکز ملی فضای مجازی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، انجمن سواد رسانهای ایران و موسسات، دانشگاهها و مراکز پژوهشی و مطالعاتی کشور در برگزاری این همایش ملی، همکاری و مشارکت دارند.
به گفته معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «متخصصان، پژوهشگران و فعالان حوزه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی علاقمند به شرکت در این همایش میتوانند مقالات و تحقیقات خود را بر اساس محورهای اعلام شده، به سامانه اینترنتی چهارمین همایش سواد رسانهای به نشانی milconf.ir ارسال کنند».
بنا بر این گزارش همایشهای ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی به صورت ۲ سالانه از سال ۱۳۹۶ تا کنون به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شده است.
وی اضافه کرد: پژوهشگران و صاحبنظران حوزه سواد رسانهای میتوانند تا تاریخ ۲۸ مهر ماه چکیده مقالات و تا تاریخ ۲۸ آذر ماه متن کامل مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.
همایش سواد رسانهای در یک نگاه
همایش های سواد رسانه ای با هدف ارتقا، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه از کودکان و نوجوانان تا دیگر اقشار مختلف جامعه همه ساله در آبان ماه همزمان با ایام فرهنگ عمومی با همکاری و همراهی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور برگزار می شود.
این همایش هر سال همزمان با هفته فرهنگ عمومی با موضوعاتی چون خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای با تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی - پژوهشی و تجربی - کاربردی در دوره های گذشته برگزار شده است.
در همایش های ملی سواد رسانه ای موضوعاتی همچون، توانمند سازی، سبک زندگی، آموزش و دین و اخلاق ، تجربه نگاریهای حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی تولیدات رسانه ای (مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن، بازیهای رایانه ای و...) در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی و تولیدات هنری (پوستر، اینفوگرافی و...) از جمله موضوعات و محورهای بخش علمی - پژوهشی این همایش ها،در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی، مد نظر قرار گرفته شده است.