۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۲
کد خبر: 82998573
T T
۰ نفر
تقويت سواد رسانه اي سرلوحه سياست گذاري هاي فرهنگي باشد

تهران – ايرنا – مشاور وزير و رئيس مركز رسانه هاي ديجيتال وزارت ارشاد تاكيد كرد: دستگاه هاي عضو دبيرخانه دائمي همايش سواد رسانه اي بايد در سياست گذاري هاي خود مهارت استفاده از انواع رسانه بخصوص مجازي و آموزش سواد رسانه اي را سرلوحه خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، سيد مرتضي موسويان روز يكشنبه در نخستين نشست مشترك شوراي سياستگذاري و هيات علمي دومين همايش بين المللي سواد رسانه اي و اطلاعاتي،گفت: فعال سازي بخش هاي ديگر جامعه براي كمك به خانواده هاي ايراني و سبك كردن بار آنها در عرصه رسانه، يكي از اهداف مورد توجه اين همايش است.
موسويان تاكيد كرد: ضرورت دارد در خروجي هاي حاصل از همايش هايي از اين دست بويژه در حوزه سياستگذاري فرهنگي به اين امر توجه شود.
رئيس دومين همايش بين المللي سواد رسانه اي و اطلاعاتي تاكيد كرد: دستگاه هاي عضو دبيرخانه دائمي همايش سواد رسانه اي و اطلاعاتي بايد به دنبال سبك كردن بار خانواده ها در حوزه رسانه، مهارت هاي استفاده از رسانه ها بخصوص رسانه هاي مجازي و آموزش سواد رسانه اي باشند و اين طور نباشد كه هرمشكلي دركشور پيش آمد خانواده هاي ايراني را مقصر آن بدانند.
موسويان در ادامه با تشريح دستاوردها و ابعاد مختلف نخستين همايش سواد رسانه و اطلاعاتي در سال گذشته، « تجربه نگاري » را از جمله تفاوت هاي اين دوره و ساير همايش هاي مشابه عنوان كرد.
وي افزود: براي اين منظور دبيرخانه همايش، نشست ها و برنامه هايي را براي تقويت افراد داوطلب فعاليت در فضاي مجازي و رسانه اي طراحي كرده است.
مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به انتظارات بيش ازحد از خانواده هاي ايراني درمورد فضاي مجازي، شبكه هاي اجتماعي و سواد رسانه اي، افزود: بار مسئوليت خانواده هاي ايراني با توجه به بروز و ظهور اين فضاها سنگين است و نبايدد اين بار را سنگين تر كنيم بلكه نياز است دستگاه هاي متولي و مرتبط همراه با ساير بخش هاي جامعه به كاستن از اين بار اهتمام جدي داشته باشند.

** تاكيد بر فرهنگ سازي و گفتمان سازي سواد رسانه اي
رئيس هيئت علمي دومين همايش بين المللي سواد رسانه اي و اطلاعاتي نيز در اين نشست عينيت بخشيدن مباحث اطلاعاتي را مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: بايد ضمن پرهيز از ذهنيت گرايي، به دنبال روش مند سازي آموزش، فرهنگ سازي و گفتمان سازي سواد رسانه اي در سطوح ملي و محلي باشيم.
حسن بشير همچنين با انتقاد از «كالاسازي سواد رسانه اي» و بازاري شدن آن با طرح مباحث كم اهميت در مورد سواد رسانه اي و اطلاعاتي و يا طرح جهت گيري هاي خاصي در اين زمينه بدون توجه به ابعاد گسترده آن، اين وضعيت را حاكي از يك انحراف در فهم واقعي سواد رسانه اي دانست.
به گفته وي آموزش هاي صحيح مي تواند در ارتباط با موضوع رسانه ها و محتواي رسانه اي، ابعاد جديدي را مطرح سازد.

** دبيرخانه همايش سواد رسانه اي مركز آموزش دائمي شود
بشير در عين حال گفت: لازم است دبيرخانه همايش سواد رسانه اي و اطلاعاتي به مركز آموزش هاي دائمي و چند بعدي سواد رسانه اي و اطلاعاتي تبديل شود تا از سقوط در انحراف هاي تك بعدي نگر و يا ارزيابي هاي به دور از واقعيت و نااميد كننده جامعه پرهيز كند.
مدرس دانشگاه امام صادق (ع) تاكيد كرد: موضوع سواد رسانه اي و اطلاعاتي يك مقوله ملي است كه بايد همه دستگاه هاي دولتي و غيردولتي، سمن ها، حوزه هاي علميه، دانشگاه ها، مراكز علمي و خانواده ها دراين زمينه همكاري كرده و فعالانه در اين عرصه حضور داشته باشند.

** تاكيد برگفتمان سازي سواد رسانه اي
بشير ادامه داد: انتظار ما از دانشگاه ها و مراكز علمي كشور به شكل خاص، طرح مباحث عميق و تحليلي در اين زمينه در قالب تحقيقات مختلف است تا بتواند راهگشاي وضعيت موجود در اين زمينه باشد.
رئيس هيئت علمي دومين همايش بين المللي سواد رسانه اي و اطلاعاتي در ادامه با اشاره به اهميت طرح مباحث سواد رسانه اي توسط رسانه هاي جمعي، خواستار تشويق رسانه هاي جمعي به گفتمان سازي سواد رسانه اي شد و از آمادگي اعضاي هيئت علمي اين همايش براي در اختيار قرار دادن يادداشت ها به مطبوعات و خبرگزاري ها و برگزاري نشست ها با همكاري صدا و سيما در جهت غني سازي مباحث سواد رسانه اي و اطلاعاتي خبرداد.

** پيش بيني دريافت 100 چكيده مقاله براي همايش سواد رسانه اي
دبيركل دومين همايش سواد رسانه اي و اطلاعاتي نيز در اين نشست از ارسال 67 چكيده مقاله به دبيرخانه اين همايش تا ابتداي مرداد ماه جاري خبرداد و گفت: انتظار داريم تا پايان مردادماه بيش از100چكيده مقاله دريافت شود.
محمد صادق افراسيابي به شكل گيري13دبيرخانه استاني همايش سواد رسانه اي و اطلاعاتي درمناطق مختلف كشور اشاره كرد و اظهارداشت: هركدام از اين دبيرخانه ها تا پايان همايش چند نشست تخصصي با هدف گفتمان سازي سواد رسانه اي و اطلاعاتي برگزار خواهند كرد.
اين مدرس دانشگاه اظهارداشت: در منطقه اوراسيا هم دبيرخانه دائمي همايش سواد رسانه اي و اطلاعاتي با مركزيت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان آغاز به كاركرده است.
به گفته وي امسال در حوزه بين الملل شاهد ارائه چند مقاله از سوي اساتيد حاضر در كشورهاي واقع در منطقه اوراسيا خواهيم بود.
به گزارش ايرنا، دومين همايش بين المللي سواد رسانه اي و اطلاعاتي 12 تا 14 آبان ماه سال جاري همزمان با هفته فرهنگ عمومي درسالن همايش هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار خواهد شد.
دومين همايش بين المللي سواد رسانه اي و اطلاعاتي با موضوع خانواده به عنوان نهاد بنيادين اجتماعي با هدف تبيين نقش و جايگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبكه اي با تاكيد بر رويكردهاي آموزشي، شناختي و تربيتي در دو بخش علمي - پژوهشي و تجربي - كاربردي برگزار مي شود.
تمامي مقالات و گزارش‌هاي علمي برگزيده در دو بخش مجزا در كتاب مقالات و گزارش‌ هاي علمي همايش درج مي‌شود. همچنين متناسب با جايگاه احراز شده در همايش به برگزيدگان تنديس همايش، لوح تقدير و جايزه نقدي اهداء خواهد شد.
نويسندگان مقالات برگزيده به عضويت فعال انجمن‌هاي سواد رسانه اي ايران و مديريت دانش ايران درخواهند آمد.
مطابق فراخوان منتشر شده، علاقه مندان جهت ارسال آثار مي‌توانند مقالات و گزارش‌ هاي خود را از طريق پورتال همايش به نشاني MLiteracy.saramad.ir بارگذاري مي‌كنند.
موضوعات و محورهاي بخش علمي - پژوهشي اين همايش، توانمند سازي، سبك زندگي، آموزش و دين و اخلاق و موضوعات و محورهاي بخش تجربي - كاربردي همايش، تجربه نگاري‌هاي حوزه سواد رسانه اي و اطلاعاتي بر اساس موضوعات و محورهاي بخش علمي – پژوهشي، توليدات رسانه اي (مستند، فيلم كوتاه، انيميشن، بازي‌هاي رايانه اي و ...) در حوزه سواد رسانه اي و اطلاعاتي و توليدات هنري (پوستر، اينفوگرافي و ...) در حوزه سواد رسانه اي و اطلاعاتي، است.
فراهنگ ** 1355 ** 1701