به گزارش خبرنگار ایرنا، اکبر کریمی روز سهشنبه در کارگاه آموزشی "جریان سازی رسانهای ، مدیریت افکار عمومی، اقناع ، تبلیغ و شایعه" در مشهد افزود: در جنگ نظامی، جان افراد هزینه می شود و تاوان آن نیز خاک آن کشور است و در جنگ اقتصادی، معیشت افراد هزینه شده و مصرف گرایی و از بین رفتن استقلال را در پی خواهد داشت اما در جنگ رسانهای افکار مردم را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی بیان کرد: رسانه ها باید از مخاطبان خود، یک گام جلوتر باشند و رسانهای موفق تر است که بتواند فضای تعامل خوبی با مخاطبان خود برقرار کند.
کریمی ادامه داد: مخاطبان رسانهها به سه گروه منفعل، فعال و هوشمند تقسیم می شوند و برای ایجاد یک ارتباط موثر برای مخاطب منفعل ۲ عنصر جذابیت و اهمیت مورد توجه قرار میگیرد.ولی مخاطب فعال، علاوه بر عناصر جذابیت و اهمیت دارای قدرت تجزیه و تحلیل نیز می باشد و به مطالبهگری می پردازد.
وی خاطر نشان کرد: مخاطب هوشمند علاوه بر موارد مذکور دارای سرسختی است و هر مطلب رسانه ای را دنبال نمیکند و با جستجو در میان سایر رسانهها، به دنبال یافتن منبع موثق است تا بر اساس اطلاعات یافت شده دست به تجزیه و تحلیل بزند. این مخاطب به دنبال این است که چه میزان از یک پیام را در چه زمانی و از چه مسیری به دست آورد.
این مدرس سواد رسانه ای بیان کرد: برای ارتباط موثر باید جذابیت و مهم بودن به عنوان 2 عنصر پایه تبدیل به همدلی با مخاطب در بستر ادبیات مشترک شکل گیرد، تا منجر به ماندگاری مخاطب نسبت به یک رسانه شود.
کریمی اظهار کرد: ما در جهانی زندگی می کنیم که مخاطب بر اساس دسترسی به اینترنت اطلاعات بسیاری در اختیار دارد ولی تمام اطلاعات او کامل نیست و از حوزه ای اطلاعات اندکی دارند، این ویژگی جوامعی است که به "سزارینی" معروف هستند و مسیر تکامل اطلاعاتی خود را به درستی طی نکرده اند و توهم دانایی در آن وجود دارد.
کارآگاه آموزشی "جریانسازی رسانهای ، مدیریت افکار عمومی، اقناع، تبلیغ و شایعه" روز سهشنبه با حضور اصحاب رسانه در تالار اجتماعات روزنامه قدس در مشهد برگزار شد.