بندرعباس - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: امسال یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی و توسعه فرودگاه‌های کشور اختصاص یافته که ۲۵۰ میلیارد تومان آن سهم اداره‌کل فرودگاه‌های هرمزگان است.

حمیدرضا سیدی روز سه‌شنبه در آیین معارفه مدیرکل فرودگاه‌های هرمزگان افزود:‌ ۳۰۰ میلیارد تومان در سه سال گذشته برای اجرای طرح‌های فرودگاه بین‌المللی بندرعباس، ابوموسی و بندرلنگه هزینه شد که تنها هزینه سامانه ILS حدود ۳۰ میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: امسال هم ۲۵۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت های فرودگاه های هرمزگان پیش‌بینی شده است که براساس ۲ اصل ایمنی و امنیت هوانوردی هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ با رعایت این ۲ اصل سایر نیازهای عمومی فرودگاه هم مورد توجه است و از جمله مهمترین اقداماتی که در سال جاری انجام می‌شود رسیدگی به وضعیت پارکینگ فرودگاه بین‌المللی شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: این شهر در تمامی طول سال گرم است و وضعیت پارکینگ آن هم نامناسب بوده و فضای مناسبی برای خودروها ندارد که مناقصه آن در ۲ هفته آینده برگزار خواهد شد.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اشاره کرد: برآورد اولیه این طرح ۶۰ میلیارد تومان بوده که به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت و به حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید و خواهیم توانست به محوطه فرودگاه بین‌المللی بندرعباس نظم بدهیم.

وی افزود:‌ همچنین بخش بازرگانی این شرکت در حال تعریف پارکینگی طبقاتی برای ۷۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه خودرو است که بایستی توسط بخش خصوصی در فرودگاه بین المللی بندرعباس اجرایی شود.

باند فرودگاه بندرعباس نیاز به بهسازی دارد

سیدی خاطر نشان کرد:‌ باندهای فرودگاه شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس هم در حال مستهلک شدن بوده و درحال ترک خوردن است که بخشی از آن‌ها درزگیری شده تا از خرابی بیشتر جلوگیری شود اما نیاز است بهسازی شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ابراز داشت: مطالعه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه در ماه گذشته به پایان رسید که برای آن ۳۰۰ میلیارد تومان باید هزینه شود و پیش می‌شود برای باندهای فرودگاه بین‌المللی بندرعباس هم به همین میزان اعتبار نیاز باشد.

وی اشاره کرد: این کارها بدون یک ریال کمک دولت انجام می‌شود و از درآمدهای نشست و برخاست هواپیماها بایستی تأمین شود و در این شرایط هم ناگهان شرایطی مانند اربعین ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در این شرایط بخشنامه صادر می‌شود که در ۱۵ روز سفرهای اربعین هیچ مبلغی دریافت نکنید، انتظار داریم در راستای کمک به مردم و کمک به فرودگاه بندرعباس که دروازه شهر تلقی می‌شود مسوولان به کمک بیایند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: صنایع بزرگی در هرمزگان در حال شکل گیری بوده یا در آینده شکل می‌گیرد که این نیاز به سفرهای هوایی را افزایش می‌دهد، بنابراین کمک به اداره‌کل فرودگاه‌های هرمزگان یک ضرورت تلقی می‌شود.

سیدی ادامه داد:‌ ترمینال فرودگاه بین المللی شهدار پرواز ۶۵۵ بندرعباس که در سال‌های قبل توسعه یافته با توجه به وضعیت آب و هوایی این شهر نیاز به بهسازی و توسعه خواهد داشت و حتی باید پیش‌بینی ساخت ترمینال بزرگ‌تر و جامع‌تری در اینجا داشت تا مانند برخی فرودگاه‌ها به بن‌بست نرسیم.

کشور به حدود ۵۵۰ هواپیما نیاز دارد

وی گفت: هر چه تعداد پروازها بیشتر شود استقبال می‌کنیم چراکه موجب افزایش درآمد فرودگاه می‌شود اما از طرف دیگر می‌دانیم به شدت مشکل داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: کشور به حدود ۵۵۰ هواپیما نیاز دارد که امروز کمتر از یک سوم آن یعنی حدود ۱۷۰ هواپیما داریم و شرایطی مانند یکی ۲ هفته اخیر یعنی انجام ماموریت خاص مانند سفر به عراق رخ می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: در این شرایط بسیاری از شرکت های هواپیمایی به سمت مبدأ و مقصدهایی می‌روند که مقرون به صرفه‌تر است و فرودگاه های جنوب و جنوب شرق کشور محروم می‌مانند و سعی می‌کنیم این محرومیت را جبران کنیم.

فرودگاه بندرعباس یکی از راهبردی ترین فرودگاه‌های کشور است

وی با بیان اینکه اکنون ۵۳ فرودگاه داریم و ۱۰ فرودگاه در  اختیار مناطق آزاد و وزارت نفت است، گفت:‌ ممکن است امروز تعداد پروازهای فرودگاه بندرعباس کم باشد و در رده بندی آماری رتبه هفتم یا هشتم را داشته باشد اما یکی از مهمترین و راهبردی ترین فرودگاه‌های کشور است.

سیدی با اشاره به شرایط نامساعد دید افقی برای نشست و برخاست پروازها در فرودگاه بین المللی بندرعباس، ادامه داد: وظیفه ماست که فرودگاه شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس را مجهز کنیم تا در شرایط کاهش دید افقی تاخیری برای پروازها ایجاد نشود.

وی افزود: شاید اگر سامانه ILS را زودتر توانسته بودیم عملیاتی کنیم در این روز پروازها بدون تأخیر انجام می‌شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرد:‌ ممکن است بسیاری از مسوولان و مردم ندانند این گرفتاری ها از کجا ناشی می‌شود اما ما که می‌دانیم باید به وظیفه خود عمل کنیم ضمن اینکه در شرایط سخت تحریم سامانه ILS خریداری شده که هفته گذشته نصب شد.

وی اشاره کرد: این سامانه با دریافت مجوزهای لازم عملیاتی می‌شود.

زمین برای باند دوم فرودگاه بین المللی بندرعباس در اختیار نداریم

وی تصریح کرد:‌ برای ایجاد باند دوم فرودگاه بین‌المللی بندرعباس که از نیازهای آینده است زمین لازم را در اختیار نداریم و ایجاد آن بستگی به کمک مسوولان هرمزگان دارد که می‌توانند زمین مورد نیاز را در اختیار اداره‌کل فرودگاه‌های این استان قرار دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص کیش هم گفت:‌ شرایط برای مشکل کیش بعد از پروازهای اربعین وضعیت آن بهتر می‌شود و سازمان عمران کیش هم باید به شرکت های هواپیمایی کمک کند.

وی در خصوص اربعین هم گفت: پیش بینی می‌شود یکصد هزار نفر از خدمات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای سفر به عراق استفاده کنند که ۶۰ هزار نفر مستقیم به کشور عراق پرواز خواهند کرد و ۴۰ هزار نفر هم خود را با پرواز به نزدیک مرز عراق برسانند.

۷۰ طرح برای فرودگاه بندرعباس تعریف شد

مدیرکل سابق فرودگاه های هرمزگان هم در این آیین توضیح داد: با توجه به شرایط جوی در ابتدای صبح در بندرعباس مجبور شدیم به فرودگاه عسلویه رفته و منتظر بهبود شرایط برای نشست و برخاست پروازها باشیم که زمان برد.

ابوذر ضیایی ادامه داد: در سه سال گذشته که مسوولیت را بر عهده داشتم با کمک همکارانم سعی کردیم با توجه به اهمیت و جایگاه هرمزگان در حد توان اقداماتی انجام دهیم.

وی ابراز داشت: در حوزه ایمنی هوانوردی، توسعه زیرساخت های فرودگاه های هرمزگان، خدمات به مسافران، اصلاح مصرف انرژی اقداماتی انجام شد و در روز نخست مسوولیت خود افزون بر ۷۰ طرح تعریف و برای اجرای آنها برنامه ریزی کردیم.

وی اشاره کرد:‌ همزمان طرح توجیهی جدیدی تعریف شد که مطالعه‌ی برخی از آنها اتمام یافته و امید است تا ۲ هفته آینده مناقصه آن‌ها برگزار شود.

جمشید دلفاردی، مدیرکل جدید فرودگاه‌های هرمزگان هم گفت: تلاش می‌کنم در راستای ماموریت شرکت و خدمت رسانی به مردم خدمت گذاری کنم و ایمنی و خدمات رسانی به مردم را سرلوحه کار خویش قرار داده‌ام.

جمشید دلفاردی با حکم معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان مدیرکل فرودگاه‌های هرمزگان معرفی شد که تا پیش از این ابوذر ضیایی این مسوولیت را برعهده داشت‌.

دلفاردی پیش از این معاون اداره کل فرودگاه‌های هرمزگان بود و ضیایی به عنوان مدیرکل فرودگاه‌های اصفهان منصوب شده است.