سید محسن حمزهلو روز سهشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور استفاده از ظرفیت راه آهن هم در زمینه ترانزیت کالا و هم جابجایی مسافر، پایانه مرزی و رسمی تمرچین پیرانشهر از طریق ادامه خط راه آهن ایستگاه حیدرآباد نقده، به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.
وی اضافه کرد: اتصال این مرز رسمی به خط راه آهن سراسری میتواند علاوه بر کاهش بار ترافیکی جادهای در استان بویژه در مسیر کریدور شمال جنوب که مرز بازرگان را به بندر امام خمینی (ره) متصل میکند، بکاهد و صرفهجویی در زمان و انرژی، ایمنی و حفظ محیط زیست را برای استان به همراه داشته باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل زمینی امنیت بیشتر و هزینه کمتری دارد از این رو سیاستهای دولت سیزدهم هم حمایت از این شیوه حمل و نقل و توسعه آن در سطح کشور است.
حمزهلو اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال برای نخستین بار تمرچین برای اعزام زائران اربعین حسینی بازگشایی شد، اتصال این مرز به شبکه ریلی کشور میتواند نقش مهمی در جابجایی زائران از نقاط مختلف کشور به این مرز را نیز داشته باشد.
براساس اعلام ستاد اربعین استان آذربایجانغربی، گذرگاه تمرچین در برای نخستین بار، از روز ۱۴ شهریور ماه جاری میزبان زوار اربعین حسینی برای عزیمت به عتبات عالیات است.
کوتاه شدن مسیر تمرچین به سمت بغداد و سهل الوصول بودن مسیر، هزینه حداقلی حمل و نقل، آب و هوای معتدل و مسیر امن از جمله مزایای تردد زائران اربعین از طریق این مرز است.
تاکنون بیش از ۶۵ هزار تردد در مرز تمرچین به منظور زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین ثبت شده که شامل بیش از ۵۰ هزار خروج از کشور و ۱۵ هزار ورود به کشور است.
خط راه آهن مراغه - ارومیه به طول ۱۸۵ کیلومتر، ۲ استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی را به هم متصل میکند و دارای چهار ایستگاه اصلی در میاندوآب، مهاباد، نقده، ارومیه و سه ایستگاه بین راهی در ملکان، قزقلعه و رشکان است.