به گزارش ایرنا، محمدصادق معتمدیان سهشنبه شب پس از بازدید از ظرفیتهای زیرساختی راه آهن آذربایجان غربی در جلسهای که در فرمانداری میاندوآب برگزار شد، افزود: در این خصوص، علاوه بر برنامه ریزی برای بهبود خدمت رسانی مسافری خط راه آهن مراغه - ارومیه، زمینه استفاده باری از این خط نیز در زمان بندی مشخص و تا پایان سال جاری فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: مشکل اعتباری در این بخش وجود ندارد و علاوه بر اینکه تاکنون تخصیصهای خوبی از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به استان داشته، اعتبار لازم در آینده نیز به این حوزه اختصاص مییابد.
معتمدیان اضافه کرد: راه اندازی انبارها و سکوهای بارانداز در ایستگاههای چهارگانه ارومیه، میاندوآب، مهاباد و نقده با ظرفیتهای خاص خود و همچنین استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در دستور کار مدیریت استان آذربایجان غربی است.
استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه همین امر، تحولی عظیم در حوزه اقتصادی استان ایجاد می کند، گفت: از نخستین روزهای حضور در استان، استفاده حداکثری از خط آهن مراغه - ارومیه در دستور کار بود که با تصویب اعتبارات بسیار خوب در سفر رییس جمهور، بلندترین گام برای این امر برداشته شد.
وی با اشاره به اینکه با وجود افتتاح این خط طی سالهای گذشته، خروجی مناسبی از خط آهن مراغه - ارومیه نداشته است، اظهار کرد: عدم استفاده مناسب از این خط و بی توجهی به ظرفیتهای بخش بار از این مسیر، موجب شده تا کالاها گران تر به آذربایجان غربی برسد.
معتمدیان یادآور شد: هزینه حمل بار با استفاده از خط ریلی، حداقل ۴۰ درصد ارزان تر از حمل بار جادهای است ولی ما هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت برای کاهش قیمت کالاها استفاده کنیم.
استاندار آذربایجان غربی همچنین صادرات کالاهای واحدهای تولیدی را یکی دیگر از ظرفیت های مهم خط ریلی عنوان کرد و افزود: در این خصوص میتوانیم با برنامه ریزی مناسب، بهترین استفاده را از خط آهن موجود داشته باشیم.
معتمدیان، یکی دیگر از نیازهای حوزه راه آهن در استان را لزوم ایجاد ساختار مستقل راه آهن آذربایجان غربی عنوان کرد و ادامه داد: این امر میتواند در سرعت بخشیدن به پیگیری نیازها بسیار موثر باشد.
وی با اشاره به امکان ایجاد زمینه برای گردش یک روزه در مسیر ریلی ارومیه – میاندوآب برای گردشگران وجود دارد، تاکید کرد: همچنین میتوان «ریل باس» ویژهای برای انتقال مسافران از ارومیه تا میاندوآب راه اندازی کرد.
به گزارش ایرنا، در این جلسه نیازهای زیربنایی ایستگاه های راه آهن چهارگانه ارومیه، نقده، میاندوآب و مهاباد بررسی و راهکارهای رفع مشکلات این بخش ارائه شد.
پیش از این جلسه، معاون وزیر راه و استاندار آذربایجان غربی به همراه مسوولان استانی و کشوری با استفاده از اتوبوس ریلی، مسیر ارومیه تا میاندوآب را طی کرده و ضمن حضور در چهار ایستگاه، ارومیه، نقده، مهاباد و میاندوآب، نیازهای آنها را از نزدیک بررسی کردند.
مسیر ریلی ارومیه - مراغه از سه سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفته و هر ۲ روز یک بار، یک قطار مسافری در این مسیر تردد کرده که کیفیت خدمات رسانی به مسافران در این قطار مناسب نیست.